سلامت
موضوعات داغ

تامپون چیست؟ کاربرد، مزایا، عوارض و آموزش استفاده ایمن از تامپون قاعدگی

مهمترین نکات درباره تامپون که هر بانویی باید بداند

تامپون،یک محصول نرم و جاذب پنبه ای یا مصنوعی است که به محافظت در برابر نشت خون در دوران قاعدگی کمک می‌کند. اگر در دوره عادت ماهانه از تامپون استفاده می‌کنید، لازم است که بدانید چگونه از آنها به طور ایمن استفاده کرد و با حقایق و خطرات آن آشا باشید.
این اطلاعات مهم در مورد تامپون پریود، کاربرد، مزایا، عوارض و نحوه استفاده از آن را در سری از مطالب سلامت از مجله پزشکی و زیبایی وقت مد(vaghtemod.ir)، آموزش خواهید دید.

تامپون چیست و چه کابردی دارد؟

تامپون (Tampon)؛ محصول یکبار مصرفی است که از مواد بسیار جاذب تولید شده و به شکل استوانه کوچک فشرده می‌باشد. یک پلاک کوچک را تصور کنید که به خوبی در داخل واژن قرار می‌گیرد و از نشت خون جلوگیری می‌کند.
مهم است که توجه داشته باشید، تامپون برای ترشحات واژن قابل استفاده نیست و برای دوران پریودی کاربرد دارد.

خود تامپون، در داخل اپلیکاتور پلاستیکی نزدیک به انتهای آن قرار می‌گیرد. تامپون ها دارای یک بشکه خارجی هستند. چیزی که تامپون را نگه می‌دارد، یک لوله داخلی نازک است که برای فشار دادن به داخل واژن استفاده می‌شود. پس از وارد شدن به داخل واژن، یک بند نخ برای خارج کردن آسان آن آویزان خواهد ماند.
البته تامپون ها، بدون اپلیکاتور نیز عرضه می‌شوند و با انگشت اشاره وارد واژن می‌شوند.

تامپون (Tampon)، در داخل واژن قرار می‌گیرد و از نشت خون جلوگیری می‌کند
تامپون (Tampon)، در داخل واژن قرار می‌گیرد و از نشت خون جلوگیری می‌کند

همانند پدها، تامپون ها نیز دارای سایز و قدرت جذب کنندگی متفاوتی هستند که بسته به جریان پریودی استفاده می‌شوند. تامپون های متفاوت برای پریود سبک، منظم و سبک وجود دارد.
دختران جوان در اوایل دوران قاعدگی از نوار بهداشتی و یا شورتکس یا شورت پریودی استفاده می‌کنند، اما بعد گذشت زمان، می‌توانند برای راحتی بیشتر از تامپون استفاده کنند.

با استفاده از تامپون واژینال، میتوان به بسیاری از فعالیت ها مانند ورزش، شنا و بدنسازی در دوران پریودی، پرداخت.

اسپانسر لباس سکرت

بانوان بخوانند: اندازه سینه خانم ها، به چه عواملی بستگی دارد؟ با انواع روش بزرگ کردن سینه با لباس آشنا شوید.

تامپون از چه چیزی ساخته می‌شود؟ جنس تامپون از چیست؟

تامپون های امروزی، از مواد جاذب مانند الیاف پنبه، الیاف ابریشم مصنوعی یا گاهی ترکیبی از هر دو ساخته می‌شوند. الیاف پنیه نیز، از گیاه بدست می‌آید. این مواد به صورت متراکم با هم فشرده شده و به شکل استوانه ای در می‌آیند. تامپون در تماس با خون قاعدگی، منبسط می‌شود. به صورت کلی، یک تامپون بین دیواره های واژن قرار گرفته و خون پریودی را به طور موثر و کارآمد به الیاف خود، جذب می‌کند.

جنس تامپون از الیاف طبیعی و مصنوعی است.

برای آشنایی بیشتر با سری مطالب استایل زنانه و لباس زنانه، پوشیدن یا نپوشیدن لباس زیر چه مشکلاتی را به همراه دارد!؟ در مورد عوارض نپوشیدن لباس زیر چه میدانید؟ را بخوانید.

آموزش قرار دادن تامپون قاعدگی

اگر چه ممکن است، استفاده از تامپون ساده به نظر برسد، اما نیاز است بانوان بدانند که چگونه به صورت ایمن، آن را با خیال راحت وارد یا خارج کنند و در نهایت دور بیندازند. به یاد داشته باشید، ممکن است چند بار تلاش کنید تا با استفاده از آن عادت کنید، در صورت داشتن هر گونه ناراحتی به پزشک مراجعه کنید.

در بخش پایین مراحل قرار دادن تامپون قاعدگی را آموزش خواهید دید.

  • از تمیز بودن دست های خود اطمینان حاصل کنید و قبل از شروع، دست ها را با آب و صابون بشویید.
  • انواع تامپون، در اندازه و قابلیت های جذب متفاوت وجود دارد. تامپون مناسب را بر اساس میزان جریان خونریزی خود در دوران پریودی انتخاب کنید. جریان خون سبک به تامپون کوچکتر نیاز دارد، در حالی که جریان سنگین تر به اندازه بزرگتر نیاز دارد.
  • تامپون را از بسته بندی خارج کنید و مطمئن شوید که سالم و تمیز است.
  • در موقعیت راحتی قرار بگیرید. می‌توانید بر روی توالت های فرنگی بنشینید و زانوهای خود را از هم باز کنید یا در حالی که یک پای خود را روی صندلی توالت یا یک سطح ثابت قرار دهید و بایستید.
  • اپلیکاتور تامپون را با انگشت شست و انگشت میانی، محکم نگه دارید.
  • از دست دیگر، برای جدا کردن لب ها یا چین های بیرونی (لابیاها) استفاده کنید تا دسترسی راحتی به دهانه واژن داشته باشید.
  • نوک گرد تامپون اپلیکاتور را در دهانه واژن قرار دهید و به آرامی و پیوسته به داخل واژن فشار دهید تا زمانی که انگشت ها بدنتان را لمس کنند.
  • اگر در هنگام قرار دادن احساس ناراحتی و درد کردید، سعی کنید زاویه را به درستی تنظیم کرده یا از تامپون با اندازه کوچکتر استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که نخ در خارج از واژن بوده، این رشته بعدا برای بیرون کردن تامپون لازم است.
  • پس از قرار دادن تامپون در داخل واژن، اپلیکاتور را بردارید و دور بیاندازید.
آموزش قرار دادن تامپون قاعدگی در مجله سلامتی وقت مد.
آموزش قرار دادن تامپون قاعدگی در مجله سلامتی وقت مد.

مطالعه بیشتر: جدیدترین انواع مدل لباس زیر فانتزی ! شیکترین مدل لباس زیر را بشناسید.

آموزش خارج کردن تامپون به روش صحیح

برای خارج کردن تامپون از واژن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل از هر کاری دست ها را با آب و صابون بشویید.
  • یک مکان راحت و خصوصی پیدا کنید. می‌توانید روی توالت فرنگی نشسته و زانوهای خود را باز کنید و یا پای خود را روی صندلی یا سطح ثابت قرار دهید و باستید.
  • چند نفس عمیق بکشید تا ماهیچه ها شل شوند.
  • با انگشتان خود، نخی را که در خارج از واژن آویزان بوده پیدا کنید.
  • نخ تامپون را محکم گرفته، ماهیچه های خود را شل کرده و به آرامی تامپون را به سمت پایین بکشید و از واژن خود خارج کنید. باید بدون درد و به آرامی بیرون بیاید.
  • اگر موفق نشدید که نخ را پیدا کنید و در برداشتن تامپون مشکل دارید، نگران نباشید؛ آرام بمانید و موقعیت خود را تغییر دهید تا به پایین امدن تامپون کمک کند. اگر در نهایت باز هم نمی‌توانید آن را بردارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
آموزش خارج کردن تامپون به روش صحیح

برای آشنایی با فواید کلاه خواب و کاربرد روبالشتی ساتن بر روی سلامت بانوان و زیبایی، سلامت مو، این مطالب را بخوانید.

مهمترین نکات ایمنی در مورد استفاده از تامپون برای بانوان

همانطور که در سری مطالب مربوط به سلامتی نیز درج شده و طبق گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا fda، اگر از تامپون استفاده می‌کنید، مهم است که موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. حتی اگر قبلا از تامپون استفاده کرده اید، تمام دستورالعمل های برچسب گذاری شده را دنبال کنید.
  2. برای کاهش گسترش باکتری ها، قبل و بعد از استفاده از تامپون دست های خود را بشویید.
  3. فراموش نکنید که تامپون فقط برای استفاده در دوران قاعدگی در نظر گرفته شده است.
  4. نیاز است بنا به شدت خونریزی دوران قاعدگی خود، هر 4 تا 8 ساعت آن را تعویض کنید. هرگز یک تامپون را بیش از 8 ساعت استفاده نکنید.
  5. در صورت داشتن درد، تب و سایر علائم غیر منتظره مانند ترشح غیر معمول در زمان پوشیدن تامپون، استفاده از آن را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.
  6. از تامپون های با حداقل جذب استفاده کنید.
  7. علائم و نشانه های سندرم شک سمی (TSS)، شامل تب ناگهانی، استفراغ، اسهال، احساس غش، سرگیجه یا بثورات پوستی شبیه به آفتاب سوختگی است. اگر هر یک از این علائم را در طول قاعدگی یا بلافاصله پس از آن مشاهده کردید، استفاده از تامپون را متوقف کنید. برای کاهش خطر ابتلا به TSS، از تامپون های با حداقل جذب استفاده کنید.
  8. مهم است که تامپون را بیش از 8 ساعت استفاده نکرده و بعد از آن را دور بیاندازید.
مهمترین نکات ایمنی در مورد استفاده از تامپون برای بانوان

مطالعه بیشتر: 8 دلیل مهم برای اینکه چرا باید لباس خواب و لباس زیر بپوشیم؟!.

آیا استفاده از تامپون، درد دارد؟

اگر هنگام قرار دادن تامپون درد دارید، احتمالا عصبی هستید یا ماهیچه های خود را سفت کرده اید؛ نفس عمیق بکشید و آرام باشید. از دیگر عوامل بروز درد، خشکی واژن، عفونت و خارش واژن است که همگی منجر به درد می‌شوند. برای راحتی خود، بهتر است از تامپون اپلیکاتور استفاده کنید. اگر بعد از گذاشتن تامپون درد داشتید، احتمالا به این دلیل است که به اندازه کافی به سمت داخل فرو نکرده اید.

اندازه تامپون، بر میزان درد آن تاثیر گذار است؛ مطمئن شوید که قدرت جذب تامپونی که استفاده می‌کنید، متناسب با میزان خونریزی شما باشد. می‌توانید از انگشت خود برای فشار دادن بیشتر استفاده کنید یا به سادگی آن را بردارید و دوباره امتحان کنید. هنگامی که انگشت ها بر روی دسته تامپون قرار دارند، باید پوست را لمس کند و درد نداشته باشد.

آیا امکان دارد که تامپون در واژن گیر کند؟

واژن یک کانال عضلانی بسته به طول تقریبی 3 تا 4 اینج (7 الی 9 سانتی متر) است. دهانه رحم که در انتهای واژن قرار دارد، از ورود اجسام به داخل رحم جلوگیری می‌کند. تامپون با یک رشته نخ متصل به آن طراحی شده است که برای برداشتن آسان، در بیرون از واژن باقی می‌ماند. با این وجود، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که نخ تامپون به راحتی قابل مشاهده و در دسترس نباشد.

اگر تامپون در واژن به سمت بالاتر رفته یا در داخل واژن جمع شده باشد، در این صورت تامپون گیر کرده است. در این شرایط خونسردی خود را حفظ کرده و موقعیت های مختلف را امتحان کنید تا دسترسی بهتری به واژن داشته باشید. اگر موفق نشدید تامپون را خارج کنید به پزشک مراجعه کنید. در حالی که گم شدن تامپون در واژن ممکن نیست، پیدا کردن و خارج کردن آن گاهی چالش برانگیز است.

بانوان بخوانند: شورتکس چیست؟ فواید، کاربرد و نحوه ی استفاده از شورت پریودی.

کاربرد و فواید تامپون در دوران قاعدگی

در این بخش از مطالب مجله وقت مد، 5 فایده استفاده از تامپون را خواهید خواند:

  1. تماس مداوم نوار بهداشتی با پوست حساس ناحیه تناسلی منجر به بروز خارش، سوزش و بثورات پوستی می‌شود (برای آشنایی بیشتر، سری مطالب مهم سلامت و زیبایی پوست را بخوانید). با این حال، یکی از مزیت های تامپون این است که از این مشکلات جلوگیری می‌کند، زیرا در داخل واژن قرار می‌گیرد.
  2. با استفاده از تامپون، حتی در دوران قاعدگی نیز به فعالیت های خود مثل شنا می‌توانید بپردازید. بدون ترس از نشتی یا انتقال میکروب می‌توانید با خیال راحت شنا کنید.
  3. نوارهای بهداشتی به راحتی در طی یک حرکت یا در عرض چند ساعت جا به جا می‌شوند و نشتی می‌کنند. اما عضلات واژن به تامپون کمک می‌کند تا تا دست نخورده باقی بماند و از نشت خون جلوگیری می‌کند.
  4. استفاده از تامپون نسبتا آسان است و با چند بار تمرین به به آن تسلط پیدا می‌کنید.
  5. زمانی که از تامپون استفاده کنید، حتی احساسش نمی‌کنید و همه چیز در مورد ناراحتی های پریود را فراموش می‌کنید.

خطرات و عوارض استفاده از تامپون چیست؟!

استفاده از تامپون خطرات ایمنی زیادی ندارد. یکی از عوارض استفاده از تامپون، افزایش خطر ابتلا به سندرم شوک سمی قاعدگی (TSS) است. TSS، یک وضعیت پزشکی نادر است و زمانی رخ می‌دهد که باکتری های طبیعی در سیستم شما سموم ترشح کنند. نیمی از موارد گزارش شده سندرم شوک (TSS) مربوط به بانوانی است که از تامپون استفاده می‌کنند.

علائم احتمالی سندرم شوک سمی قاعدگی (TSS) عبارتند از تب بالا که به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود، فشار خون پایین، بثورات پوستی مانند آفتاب سوختگی، استفراغ، اسهال، گیجی، دردهای عضلانی، سردرد و تشنج است. اگر از تامپون استفاده می‌کنید و هر یک از این علائم را دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.
همیشه کمترین میزان جذب را انتخاب کنید و به خاطر داشته باشید که تامپون خود را بیش از 8 ساعت استفاده نکنید.

یکی دیگر از معایب تامپون که باعث می‌شود بانوان کمتر به سراغش بروند، روش استفاده تقریبا سخت آن است. برای کسانی که برای اولین بار پریود می‌شوند، استفاده از تامپون سخت است و توصیه نمی‌شود. تامپون منجر به خشکی و التهاب واژن نیز می‌تواند بشود.

بیشتر بدانید: 8 مورد از عوارض پوشیدن لباس تنگ! مشکلات خطرناک و عوارض استفاده از لباس تنگ چیست؟!.

هر چند وقت یکبار باید تامپون قاعدگی را عوض کرد؟

طبق گزارش my.clevelandclinic، هرگز نباید تامپون را بیش از 8 ساعت در داخل واژن بگذارید، بماند. بسیاری از افراد حتی 4 تا 6 ساعت یکبار آن را عوض می‌کنند. گذاشتن تامپون برای مدت طولانی منجر به عفونت باکتریایی به نام سندرم شوک سمی (TSS) یا سایر مشکلات جدی می‌شود. اگر خون نشتی داشته باشد، ممکن است تامپون پر شده باشد و نیاز باشد که آن را عوض کنید.

مطالعه بیشتر: بیکینی چیست؟ انواع لباس بیکینی چه ویژگی دارند؟!.

آیا در زمان شنا می‌توان از تامپون استفاده کرد؟

بله در زمان شنا می‌توان از تامپون استفاده کرد. تامپون ها به گونه ای طراحی شده اند که از نشت خون به بیرون در دوران عادت ماهانه جلوگیری می‌کنند. آنها گزینه مناسبی برای بانوانی هستند که دوست دارند در دوران قاعدگی خود شنا کنند و به استخر بروند.
زمانی که تامپون به درستی قرار داده شود، نباید در انجام شنا مشکلی ایجاد کند. تعویض منظم آن برای حفظ بهداشت و سلامت ضروری و لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا