مد و استایلاکسسوری مدمد و استایل زنانهمد و استایل مردانه

کمد کپسولی (Capsule Wardrobe) چیست؟ ویژگی های جالب و آموزش ساخت کمد کپسولی

آموزش ساخت انواع کمد کپسولی

یکی از واژه های جدید که علاقه مندان به مد و استایل با آن آشنا هستند، کمد کپسولی (Capsule Wardrobe) است. در مورد کمد کپسولی و ویژگی های جالب آن، چه میدانید؟
با استفاده از کمد کپسولی، میتوان به راحتی ست های لباس را برای خود فراهم کرد و به سادگی انواع مدل لباس را با هم ست کرد. در این سری از مطالب آموزش مد و استایل زنانه و استایل مردانه از رسانه وقت مد، تمام آنچه درباره کمد کپسولی و ویژگی های مهم آن باید بدانید را آموزش خواهید دید.

کمد کپسولی (Capsule Wardrobe) چیست؟

کمد کپسولی به نوعی از کمد لباس گفته می‌شود که در آن لباس های ضروری را با رنگ های متنوع قرار می‌دهند. به این صورت که انواع لباس زنانه و لباس مردانه دم دستی که روزانه استفاده می‌‍شود، را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا در سریعترین زمان ممکن، آن ها را با هم ست کنند. البته بهتر است مواردی مانند انواع فرم بدن و آموزش انتخاب لباس مناسب براساس آنها را نیز در نظر داشته باشید.

در کمد کپسولی، اغلب لباس های با رنگ سرد و یا رنگ سال قرار می‌دهند. به صورت عادی، در پایان هر فصل، لباس های داخل کمد کپسولی با لباس های مناسب برای فصل بعد، جایگزین می‌شوند.

بهتر است بدانید که لباس زیر، انواع مدل سوتین، لباس ورزشی و یا جوراب، جزو کمد کپسولی محسوب نمی‌شوند.
کمد کپسولی نوعی سبک خرید، مینیمال است که در آن، کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. مبنای آن بر این است که با تعداد لباس‌های کمتر، از انواع استایل بیشتری استفاده شود.

درباره استایل زنانه بدانید: جدیدترین و شیکترین مدل مانتو جلو بسته و آموزش ست کردن آن.

اسپانسر لباس سکرت

تاریخچه جالب کمد کپسولی

برای اولین بار در سال 1970 میلادی، مفهوم کمد کپسولی(Capsule Wardrobe) توسط سوزی فاکس (Susie Faux) مطرح شد. سوزی فاکس گفت: “کمد کپسولی مجموعه ای از تعداد کمی آیتم‌های ضروری است که هیچ وقت از مد نمی‌افتند و قابلیت ست شدن با لباس‌های مختلف را دارند.”.
این مفهوم دوباره در سال 1985بر سر زبان‌ها افتاد. طراحی به نام “Donna Karan” مجموعه ای به نام هفت قطعه‌ی ساده طراحی کرد که شامل هفت تکه لباس بود. این آیتم‌ها طوری طراحی شده بودند که براحتی قابلیت ست شدن با اکثر لباس‌ها را داشتند.
امروزه نیز، مردم علاقه دارند که بدون صرف وقت و انرژی فراوان، بتوانند لباس‌هایشان را با هم ست کنند. کمد کپسولی یکی از بهترین روش‌ها برای صرفه جویی مالی و زمانی است که میتوان به وسیله آن، لباس ها را با هم ست و آماده کرد.

تاریخچه کمد کپسولی
تاریخچه جالب کمد کپسولی را در مجله وقت مد بخوانید.

در مورد استایل زنانه بدانید: مانتو کیمونو چیست؟ جدیدترین انواع مدل مانتو کیمونو ترند و آموزش ست کردن آن.

فواید و کاربرد کمد کپسولی چیست؟

  • مهمترین کاربرد کمد کپسولی این است که از مصرف گرایی بیش از حد، جلوگیری می‌کند. به همین دلیل یکی از روش‌های مد پایدار(سبز) است.
  • اصل مهم در کمد کپسولی؛ این است که بر پایه منطق و نیاز، خرید شود و نه براساس هیجان‌های آنی خرید. کاربرد دیگر کمد کپسولی، این است که بتوانیم با بودجه اندک، زیبا و شیک به نظر برسیم. در این روش می‌توان هر تکه لباس مانند روبدوشامبر، مانتو ابروبادی و روسری مینی اسکارف یا بی بی اسکارف را در ست‌های مختلف بارها پوشید. با این کار از خرید بی هدف، جلوگیری کرده و از لحاظ مالی نیز صرفه جویی می‌شود.
  • از طرفی هنگامی که در اول فصل، کمد خود را می‌چینیم و کمبود‌ها را خریداری می‌کنیم، در واقع زمان خرید کاهش یافته و در زمان نیز صرفه جویی می‌شود.
  • در این روش تصمیم گیری بسیار ساده است و استرسی بابت ست کردن لباس نخواهید داشت. همچنین از بهم ریختگی کمدتان جلوگیری می‌کند و اعتماد بنفس بالاتری را تجربه می‎کنید.
مهمترین کاربرد کمد کپسولی این است که از مصرف گرایی بیش از حد، جلوگیری می‌کند.
مهمترین کاربرد کمد کپسولی این است که از مصرف گرایی بیش از حد، جلوگیری می‌کند.

در ادامه به شما می‌آموزیم، که چطور کمد کپسولی خودتان را به بهترین شکل بسازید.

مطالعه بیشتر: لباس های که در باشگاه نباید بپوشید! با انواع مدل لباس ممنوعه در باشگاه و در زمان ورزش، آشنا شوید.

چطور کمد کپسولی درست کنیم؟

در ابتدا همه‌ی لباس‌های خود را از کمد بیرون آورید و بررسی کنید که کدام لباس‌ها را میخواهید دوباره بپوشید و کدامیک را نمی‌خواهید.

آموزش ساخت کمد کپسولی
آموزش ساخت کمد کپسولی

لباسهایتان را به این شکل دسته بندی کنید:

  • لباس‌هایی که می‌پوشید. شامل لباس‌هایی مانند انواع مدل شلوار نیم بگ، مانتو شومیزی و لباس کراپ که به آن‎‌ها علاقه دارید. این لباس‌ها را نگه دارید.
  • لباس‌هایی که قابل پوشیدن نیستند. شامل لباسهایی از انوع جنس پارچه، که فرسوده شدند. این لباس‌ها را دور بیندازید.
  • لباس‌هایی که به هر دلیلی زمان زیادی است که نمی پوشید. لباس‌هایی که سایز بدن شما نیستند مانند شلوار واید لگ، شلوار اسکینی، هودی و … که به سختی با چیزی ست می‌شوند. این لباس‌ها را به افراد دیگر هدیه دهید.

بیشتر بدانید: چرم گیاهی یا چرم وگان چیست؟ خواص انواع چرم گیاهی، میزان دوام، نکات مهم در نگهداری از انواع چرم گیاهی.

انتخاب رنگ پایه برای کمد کپسولی

برای درست کردن کمد کپسولی، قبل از هر چیز باید یک رنگ پایه (اصلی) انتخاب کنید. در هنگام انتخاب رنگ پایه، به رنگ پوست خود توجه کنید و رنگی را انتخاب کنید که با تن رنگ پوست شما هماهنگ باشد. رنگ مشکی و سورمه‌ای جزو محبوب ترین رنگ‌ها در این زمینه هستند.

به طور کلی بهتر است از رنگ‌های خنثی و رنگ گرم انتخاب کنید. سپس اقلام ضروری کمد کپسولی را بررسی کنید، که کدام موارد را دارید و کدامیک را باید بخرید.

مواردی مانند انواع مانتو زنانه، انواع شلوار زنانه، انواع مدل شلوار لگ مشکی، تی شرت سفید، تی شرت خاکستری، ژاکت بژ، پیراهن دکمه دار سفید، دامن مشکی، شلوار جین تنگ آبی، شلوار جین خاکستری، شلوار جین سفید، لگ مشکی، پیراهن دکمه دار کتان با طرح راه راه یا چهارخانه، کت چرمی مشکی، کت بارانی کرم یا بژ، کفش پاشنه دار کرمی یا بژ، کتانی سفید و بوت مشکی برای یک کمد کپسولی لازم است.

به راحتی کمد کپسولی مخصوص خود را درست کنید


در کل قانون سخت گیرانه‌ای برای ساخت کمد کپسولی مخصوص به خود، وجود ندارد و همه چیز به سلیقه و استایل شما برمی‌گردد. حتی می‌توانید برای راحت‌ تر کردن کار خود، تمام لباس‌های خود را از بین رنگ‌های گرم و یا رنگ‌های سرد، برای استایل کژوال، استایل کلاسیک و انواع استایل های دیگر، انتخاب کنید.
برای ساخت کمد کپسولی مخصوص به خود کافی است که ست‌های متنوعی از لباس هایتان درست کنید، که هم مناسب فصل باشد و هم به آن‌ها علاقه داشته باشید. سعی کنید لباس‌هایی که انتخاب می‌کنید، از نظر جنس و رنگ لباس و رنگ پوست شما با هم هماهنگی داشته باشند. مثلا جنس کتان و یا نخ با انواع مختلفی از لباس‌ها ست می‌شوند. لباسهای تک رنگ نیز راحت تر از لباس‌های گل‌دار ست می‌شوند.

سپس کمبودهای خود را یادداشت کرده و از آن لیست تهیه کنید. می‌توانید قیمت لیست کمبودها را تخمین بزنید و برای خرید اولویت بندی زمانی کنید. به سرعت لباس نخرید. یک هفته از لباسهای کمد کپسولی خود استفاده کنید؛ اگر باز احساس نیاز داشتید برای خرید اقدام کنید.

مطالعه بیشتر: با شلوار بگ چی بپوشیم تا خوشتیپ شویم!؟ تکنیک های ست کردن لباس با شلوار بگ.

در هنگام خرید به این نکته توجه کنید که هر آیتمی که در کمد لباس قرار می‌دهید، باید حداقل با 3 مورد دیگر در کمد هماهنگ باشد. همچنین با سبک شخصی شما در تضاد نباشد.

در این مرحله رنگ مورد علاقه خود را پیدا کرده و چند آیتم مطابق رنگ مورد علاقه خود اضافه کنید. دقت داشته باشید رنگ مورد علاقه شما با رنگ پایه کمد شما هماهنگی داشته باشد.

برای جذابیت بیشتر کمد کپسولی خود، چند لباس طرح‌دار اضافه کنید. طرح‌های خال خالی، راه راه و چهارخانه کلاسیک هستند و خیلی راحت با بقیه لباس‌ها ست می‌شوند.

مرحله‌ی آخر انتخاب کفش و وسایل جانبی دیگر است. بهتر است یک یا دو جفت کفش به رنگ پایه (مشکی یا سورمه‌ای) داشته باشید. علاوه بر این، داشتن حداقل یک کفش پاشنه دار ساده، یک کتانی و یک صندل ضروری است. برای انتخاب کیف، بهتر است از رنگ‌های بژ و مشکی انتخاب کنید.

منبع
منبعمنبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا