مد و استایلاکسسوری مدسبک زندگیمد و استایل زنانهمد و استایل مردانه
موضوعات داغ

چرم گیاهی یا چرم وگان چیست؟ خواص انواع چرم گیاهی، میزان دوام، نکات مهم در نگهداری از انواع چرم گیاهی

تمام راز ها، ترفند ها و حقایق مهم درمورد چرم گیاهی را بدانید

ما در دنیایی زندگی می‌‌کنیم که اکثریت قریب به اتفاق مردم کفش ‌ها، کمربندها و کیف ‌های خود را از پوست حیوانات یا گیاهان تهیه می‌کنند. بسیاری از افراد نمی‌دانند که میتوان با استفاده از گیاهان؛ چرم گیاهی یا چرم وگان درست کرد. افرادی که می‌خواهند از حیوان آزاری دوری کنند و دوستدار طبیعت هستند، شروع به تغییر عادات خود در زمینه مد و استایل کرده و به خرید لوازمی با چرم گیاهی یا چرم غیر حیوانی روی آورده اند. اما چرم گیاهی چیست؟ آیا استفاده از انواع چرم گیاهی یا انواع چرم وگان و غیر حیوانی کار درستی است؟
در این سری از مطالب آموزش مد و استایل از مجله وقت مد (vaghtemod.ir)، انواع چرم گیاهی و روش های ساخت، مزایا، خواص و نکات مهم درمورد چرم وگان را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

چرم گیاهی یا چرم وگان چیست؟

اصطلاح چرم وگان یا همان چرم گیاهی؛ به تمام پوست های اطلاق می‌شود که منشا حیوانی ندارند. از این تعریف میتوان فهمید که این اصطلاح، هم برای چرم های با منشاء مصنوعی و هم برای چرم هایی با منشاء گیاهی به کار می‌رود.
از آنجایی که هر دو نوع چرم گفته شده، از ذبح حیوانات به دست نمی آیند، بنابراین هر دو نوع از چرم غیر حیوانی یا گیاهی، از نظر همه کسانی که به رفاه حیوانات اهمیت می‌دهند، معتبر و قابل استفاده است.
با این حال، تاثیر انواع چرم گیاهی؛ از نظر آلودگی و پایداری محیطی بسیار متفاوت است. در مطالب قبلی درمورد انواع چرم و ویژگی و کاربرد هر کدام از آنها به صورت کامل توضیح دادیم. چرم وگان با PVC یا PU ساخته می‌شود و اغلب به دلیل مواد شیمیایی موجود در آن، بوی بسیار عجیبی دارد.

تصویری از نمونه ای از چرم گیاهی و یا همان چرم وگان
اصطلاح چرم وگان یا همان چرم گیاهی؛ به تمام پوست هایی اطلاق میشود که منشا حیوانی ندارند.

بوی ناشی از چرم گیاهی؛ اغلب به عنوان بوی ماهی توصیف شده و راحت شدن از آن، اغلب، دشوار است. پی وی سی، همچنین میتواند سموم خطرناکی را آزاد کند که این بوی بد را منتشر می‌کنند.

آیا چرم گیاهی اصل و بدل دارد؟!

جالب است بدانید که ، چرم گیاهی واقعی؛ از الیاف گیاهی به دست می‌آید. در پایان فرآوری چرم وگان؛ برخی از این سبک از چرم، کاملاً گیاهی و عاری از مواد شیمیایی سمی و پی وی سی خواهند شد. پس اگر از چرم گیاهی اصل، استفاده کنید، کاملا با محیط زیست سازگار است. اما باید مراقب کلاه برداری های سبزشویی یا گرین واش باشید.

جالب است بدانید که چرم گیاهی یا چرم وگان؛ کاملا با مد سبز یا همان مد پایداری و محیط زیست سازگار است. در مطالب قبلی مجله وقت مد(https://vaghtemod.ir/) در این باره به صورت کامل شرح دادیم.

اسپانسر فروشگاه لباس سکرت

چرم وگان یا چرم گیاهی چگونه تولید می شود؟

چرم تمام گیاهی یا چرم غیر حیوانی؛ اغلب با پردازش ضایعات به دست آمده از تولید مواد دیگر ساخته می‌شود. بنابراین، الیاف گیاهی زیادی (از پوست پرتقال و سیب، آناناس و انگور گرفته تا پوست تولید شده توسط کاکتوس ها) وجود دارد که می توان از آنها برای تهیه چرم وگان یا چرم گیاهی استفاده کرد.

درمورد چرم بیشتر بدانید: چرم چیست؟ تاریخچه ساخت چرم (Leather) در طول تاریخ.

انواع چرم گیاهی یا چرم وگان

در اینجا، انواع مختلفی از چرم گیاهی یا غیر حیوانی را که از منابع گیاهی مختلف، تهیه می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم. انواع چرم گیاهی یا چرم وگان شامل موارد زیر است:

چرم گیاهی آناناس، از رایج ترین انواع چرم وگان یا همان چرم غیر حیوانی

تصور کنید، اگر از برگ های میوه مورد علاقه شما، برای ساختن موادی مانند چرم، برای تولید بسیاری از لوازم جانبی از جمله لباس و کیف و کفش استفاده می‌شد، زندگی چگونه خواهد بود!.
پس از زندگی در فیلیپین در دهه 1990، مردم محلی یاد گرفتند که چگونه از الیاف برگ های آناناس، لباس درست کنند. آنها توانستند با استفاده از الیاف آناناس، مواد غیر بافته‌ای شبیه چرم ساختند که به چرم گیاهی آناناس معروف شد.

نمونه ای از چرم گیاهی آناناس
چرم وگان آناناس، با محیط زیست کاملا سازگار است.

در تولید چرم وگان آناناس؛ الیاف بلند برگ ها پس از برداشت آناناس با استفاده از دستگاه های نیمه اتوماتیک، استخراج می‌شوند. سپس این الیاف به طور طبیعی در آفتاب، شسته و خشک می‌گردند.
پس از خشک شدن الیاف، فرآیند تصفیه را طی می‌کنند. ماده به دست آمده با پلی لاکتیک اسید، مبتنی بر ذرت مخلوط شده و طی یک فرآیند مکانیکی قرار می‌گیرد و اینگونه چرم گیاهی آناناس؛ ساخته می‌شود. منشأ طبیعی این ماده، آن را نسبت به چرم سنتی پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست می‌کند.

مطالعه بیشتر: بهترین انواع پارچه و ویژگیهای آنها! چه جنس و نوع پارچه ای مناسب است؟!.

چرم وگان ساخته شده از کاکتوس

کاکتوس؛ یک گیاه بسیار گسترده در آفریقا است و در نواحی جنوبی کره زمین، گیاهی است که ارزش گذاری مجدد زیادی را تجربه می‌کند. مهمترین ویژگی کاکتوس ها؛ این است در آب و هوای خشک و مناطق بیابانی، می‌توانند ریشه داشته باشند.
بنابراین، به دست آوردن چرم کاکتوس ها، برخلاف آنچه در دامداری اتفاق می‌افتد، به مقدار زیادی آب نیاز ندارد.
چرم گیاهی کاکتوس؛ با مقاومت بالا در برابر سایش، مالش، پارگی، کشش و ماندگاری بالا به دست می‌آید.
این نوع از چرم وگان و غیر حیوانی ارگانیک و پایدار؛ می‌تواند جایگزین استفاده از پوست حیوانات و سایر مواد مصنوعی شود که به حیوانات و محیط زیست احترام نمی گذارند.

چرم وگان یا چرم گیاهی ساخته شده از کاکتوس
ساخت چرم گیاهی کاکتوس، به آب زیادی نیاز ندارد و با محیط زیست سازگار است.

اگرچه پوست حیوانات بسیار بادوام هستند، اما نفوذ پذیر بوده و اگر پس از خیس شدن سریع خشک نشوند، حتی می‌توانند پوسیده و یا ترک بخورند. از طرف دیگر چرم ساخته شده از کاکتوس؛ رطوبت و مایعات را به خوبی مدیریت میکند و کاملاً قابل تنفس می‌باشد.

تمام رازها، تکنیک ها و ترفندهای جدید در زمینه مد و استایل زنانه و همچنین تیپ و استایل مردانه را در مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/)، آموزش ببیند.

چرم گیاهی انگور

به لطف کارآفرینان ایتالیایی؛ تفاله انگور که به عنوان محصولات جانبی کشاورزی دور ریخته می‌شد، به موادی شبیه چرم تبدیل می‌شوند. چرم وگان انگور؛ از ضایعات انگور ساخته می‌شود. تفاله انگور خشک شده با روغن نباتی و پلی اورتان مبتنی بر آب، ترکیب می‌شود تا یک ماده کامپوزیتی سازگار با محیط زیست ایجاد شود که نتیجه آن؛ ساخت چرم گیاهی انگور است.

مطالعه بیشتر درباره حیوانات: حیوان سال 1402 چیست؟ نماد حیوان سال 2023 چیست؟ حیوان سال تولد شما چیست و چه خصوصیاتی دارد؟.

چرم گیاهی قارچ، از انواع چرم های وگان جایگزین برای چرم حیوانی

چرم وگان یا همان قارچ یا چرم قارچ
قارچ از قطعات میکروسکوپی یا رشته هایی تشکیل شده است که میتوان آنها را کنترل کرد، تا ماده ای شبیه چرم تولید کند.

قارچ؛ یک فیبر طبیعی است که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای پلاستیک استفاده شود. بسیاری از کارشناسان و دانشمندان محیط زیست، قارچ را مرز بعدی در فناوری می‌دانند. میسلیوم ریشه است و قارچ ها گل هایی هستند که روی سطح آن شکوفا می‌شوند.
میسلیوم؛ مانند چرم چند سلولی است که از پوست حیوانات به دست می آید. قارچ از قطعات میکروسکوپی یا رشته هایی تشکیل شده است که میتوان آنها را کنترل کرد، تا ماده ای شبیه چرم تولید کند. طراحان می‌توانند ضخامت، استحکام، بافت، انعطاف‌پذیری و سایر ویژگی‌ ها را برای ایجاد یک ماده جدید که برای یک کاربرد خاص مناسب است، تنظیم کنند و چرم طبیعی قارچ را تولید کنند.

مطالعه بیشتر: تاثیر مد و استایل در شخصیت و اعتماد به نفس چیست!؟ آیا مد در روحیه شما تاثیر مثبت دارد؟!.

خواص و فواید چرم گیاهی چیست؟

در زیر خواص و فواید چرم گیاهی یا وگان را مشاهده میکنید:

  • استفاده از چرم وگان؛ رویکرد سنتی و سازگار با مد سبز است.
  • چرم های گیاهی، حس طبیعی و بوی زمینی دارند و آسیبی به کره زمین وارد نمیکنند.
  • احساس ارگانیک و زنده تر بودن
  • مواد اولیه انواع چرم وگان، به راحتی در دسترس هستند.
  • در صورت تولید انبوه؛ قیمت های مقرون به صرفه خواهند داشت.
  • جایگزین بسیار ایده آلی برای چرم حیوانی هستند.

هر آنچه در مورد سبک زندگی باید بدانید را در مجله وقت مد، دنبال کنید.

مشکلات چرم وگان چیست؟

  • دانش فنی کمی در این زمینه وجود دارد.
  • چرم های گیاهی ضخیم هستند و سخت پوشیده می شوند.
  • همه مواد گیاهی، زیست تخریب پذیر هستند.
  • چرم های وگان با استفاده و افزایش سن، پتینه ایجاد می کنند.
  • با توجه به جدید بودن این مسئله، قیمت های به نسبت بالایی دارند.

آیا چرم گیاهی یا همان چرم وگان، پایدار است؟

چرم گیاهی کاملا با محیط زیست سازگار است و هماهنگ  با مد سبز و پایدرای است.
چرم گیاهی را میتوان هم از بقایای فرآوری و هم از طریق گیاهان (مانند کاکتوس ‌ها) که به‌ ویژه برای این منظور کشت میشوند، تولید کرد.

ساخت چرم از الیاف گیاهی؛ برای محیط زیست مفید است. از یک طرف با استفاده از چرم وگان، از دامپروری اجتناب میشود که به مقادیر زیادی آب نیاز دارد و در صورت فشرده شدن، انتشار CO2 در محیط را افزایش می دهد.
از سوی دیگر با استفاده از چرم غیر حیوانی، مواد زائد دوباره مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی اوقات ما در مورد چرم گیاهی یا چرم مصنوعی می‌شنویم که اساساً به معنای ماده ای است که از محصولات گیاهی به دست می آید و عملاً هیچ ردپایی زیست محیطی ندارد.
بنابراین، چرم گیاهی را می‌توان هم از بقایای فرآوری و هم از طریق گیاهان (مانند کاکتوس ‌ها) که به‌ ویژه برای این منظور کشت می‌شوند، تولید کرد، اما همیشه پایداری محیط‌زیست در نظر گرفته میشود.

مطالعه بیشتر: ۵۰ مورد از اصطلاحات مد، فشن و استایل در دنیای امروز که نمیدانید؟!.

میزان دوام چرم های گیاهی چه میزان است؟

یک تکه چرم دباغی گیاهی؛ واقعاً محصولی بی نظیر است. در نهایت، به دلیل ماهیت صنایع دستی، فرآیند دباغی سبزیجات برخی از محکم ترین و بادوام ترین چرم های موجود را تولید میکند.
چرم دباغی شده کروم، نسبتاً مقاوم در برابر آب می‌باشد و برای محصولاتی که در معرض گرما یا رطوبت باشند بهترین گزینه است، در حالی که چرم گیاهی ضخیم ‌تر است و برای مصارف روزانه بادوام تر خواهد بود. با مراقبت مناسب، چرم دباغی شده گیاهی می‌تواند، برای چندین دهه دوام بیاورد.

مطالعه بیشتر: مزه رنگ ها چیست؟ همه چیز در مورد مزه رنگ ها.

نکات مهم برای نگهداری چرم گیاهی

چرم گیاهی یا وگان را دور از گرما نگه دارید و هرگز آن را با سشوار خشک نکنید. برای تمیز کردن آنها، از برس هایی با موهای مصنوعی استفاده نکنید، بلکه باید از موهای طبیعی استفاده کنید. در صورت استفاده مکرر از روغن یا نرم کننده که مخصوص چرم گیاهی ساخته شده است، هر هفته از آن بهره بگیرید.

برای تمیز کردن لکه های چرم گیاهی؛ معمولاً باید هر شش تا 12 ماه یک بار از آن استفاده کنید. با این حال، اگر چرم به طور مکرر در خارج از منزل استفاده میشود، حداقل هر سه تا چهار ماه یک بار باید از یک روش حالت دهنده برای از بین بردن لکه ها استفاده شود.

مطالعه بیشتر: تفاوت عطر و ادکلن چیست؟ آیا فرق بین ادکلن و عطر را میدانید؟.

منبع
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا