زیبایی، سلامت و آرایش موزیبایی و آرایشسلامتسلامت و زیبایی ابرومد و استایل زنانهمد و استایل مردانه
موضوعات داغ

ریزش موی مردانه چیست؟ روش های علمی درمان و پیشگیری

مطالب مهمی که درباره ریزش موی مردانه باید بدانید

ریزش موی مردانه، یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای شما هم اتفاق بیفتد. بیشتر آقایان با پدیده ریزش مو مواجه خواهند شد. اما آیا میتوان ریزش موی مردانه را درمان کرد؟ با علائم و نشانه های آن آشنا هستید؟ روش های علمی درمان و پیشگیری از ریزش مو مردانه (male baldness) را میدانید؟
در این سری از مطالب علمی – آموزشی زیبایی و سلامت مو از مجله وقت مد، همه حقایق لازم درباره ریزش موی مردانه را توضیح خواهیم داد.

ریزش موی مردانه چیست و چرا به وجود می آید
ریزش موی مردانه چیست و دلیل به وجود آمدن آن را در مجله وقت مد بخوانید

ریزش موی مردانه چیست؟

بنا بر گزارش aad، ریزش موی مردانه (با نام پزشکی androgenetic alopecia) امری شایع است که معمولا در اواخر سن نوجوانی و اوایل دهه دوم زندگی شروع می‌شود. جالب است بدانید که بیشتر از 50 درصد آقایان سفید پوست، یکی از علائم ریزش مو مردانه که در بخش پایین این مطلب از مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/) درج شده است را تجربه می‌کنند.

برای درمان ریزش مو، میتوانید از روش های علمی تایید شده در این مطلب، استفاده کنید. اما بهترین کار رفتن به پزشک متخصص پوست و مو است تا علت ریزش مو به خوبی تشخیص داده شود. همچنین میتوان از روش هایی مانند استفاده از انواع روغن مو، ویتامین تقویت کننده مو برای حمایت از موی سر و تقویت فولیکول مو و کوتیکول مو استفاده کرد.

الگوی ریزش موی مردانه را در عکس مشاهده کنید
الگوی ریزش موی مردانه در طی زمان را در این عکس از مجله وقت مد، مشاهده می کنید.

درباره سلامت مو بدانید: فواید روغن زیتون برای مو چیست؟ آیا روغن زیتون برای موی شما مضر است؟!.

علائم و نشانه های ریزش موی مردانه چیست؟

علائم و نشانه های ریزش موی مردانه
علائم و نشانه های ریزش موی مردانه

بیشتر بدانید: علت سفید شدن مو چیست؟ تمام دلایل سفید شدن موی سر.

اسپانسر لباس سکرت

داروی های درمانی برای ریزش مو مردانه

به گزارش aad، داروی های که در زیر نوشته شده، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان ریزش موی مردانه تایید شده است. با مطالعه شواهد، عملکرد و عوارض این داروها، می‌توانید در مورد مصرف آن ها، بهتر و دقیق تر تصمیم بگیرید.

ماینوکسیدیل موضعی (Topical minoxidil)، از رایجترین داروی های درمان کننده ریزش موی مردانه

یکی از رایج ترین دارو ها برای درمان ریزش موی مردانه که میتوان آن را بدون نسخه پزشک نیز تهیه کرد، ماینوکسیدیل موضعی (Topical minoxidil) است. ماینوکسیدیل؛ برای کاهش ریزش مو، تحریک رشد مو، تقویت رشته های مو موثر است.

در مطالب قبلی درباره روغن های موثر در رشد سریع مو و بهترین ویتامین تقویت کننده مو توضیح دادیم.

روش استفاده:

روش استفاده از این داروی درمانی ریزش مو، به این صورت است که آن را بر روی پوست سر خود به آرامی مالش دهید. معمولا زمان استفاده از ماینوکسیدیل موضعی (Topical minoxidil)، به صورت مصرف دوباره در طول روز است.

زمان مشاهده اثر گذاری:

زمان مشاهده نتیجه کامل درمان ریزش مو با استفاده از ماینوکسیدیل موضعی، برای هر فرد متفاوت است و ممکن است بر روی برخی از مردان بدون تاثیر بوده در حالی که برای بعضی از آقایان بسیار موثر باشد. معمولا زمانی بین شش ماه تا دوازده ماه طول می‌کشد تا نتایج استفاده از این داروی درمانی ریزش موی مردانه را مشاهده کنید.

عوارض جانبی خاصی برای این دارو گزارش نشده است اما ممکن است بعضی از آقایان دچار تحریک پوست سر، خارش پوست سر و یا سر درد شوند.

درباره مو بدانید: انواع روغن مو، با ویژگی روغنهای تقویت کننده مو آشنا شوید.

آیا ماینوکسیدیل موضعی، به تنهایی ریزش موی مردانه را درمان می‌کند؟

بسیاری از آقایان که دچار ریزش موی مردانه هستند، برای درمان از ماینوکسیدیل به تنهایی استفاده می‌کنند. اما معمولا زمانی که شما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه می‌کنید، داری های مکملی را همراه با ماینوکسیدیل موضعی (Topical minoxidil) تجویز می‌کند که ممکن است نتایج درمان را بهتر کند.

بیشتر بدانید: پروتئین تراپی مو چیست؟ مراحل انجام، فواید و عوارض آن.

فیناستراید (Finasteride) داروی مورد تایید FDA برای ریزش مو مردانه

یکی دیگر از داروی هایی که برای درمان ریزش مو مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیناستراید (Finasteride) است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید می‌باشد. جالب است بدانید که طبق مطالعات، این دارو در 80 تا 90 درصد کسانی که از آن استفاده کرده اند، ریزش مو را کاهش داده است. تعدادی از این افراد حتی مقداری رشد مجدد مو را نیز تجربه کرده اند.
این داروی ریزش مو، به نسخه پزشک نیاز دارد و نمیتوان آن را به صورت آزاد خریداری کرد.

مطالعه بیشتر: علت ریزش ابرو چیست؟ با راه درمان ریزش ابرو آشنا شوید!.

روش و زمان مصرف فیناستراید برای درمان ریزش موی مردانه:

روش مصرف فیناستراید، به صورت خوردن یک قرص در روز است که باید هر روز مصرف شود. زمان نشان دادن تاثیرات این داروی ریزش مو، حدودا 6 ماه پس از مصرف روزانه است.

عوارض جانبی دارو فیناستراید چیست؟

گزارش ها حاکی از آن است که بعضی از آقایان پس از مصرف داروی فیناستراید (Finasteride)، دچار عوارضی جانبی مانند از دست دادن میل جنسی، ناتوانی در ایجاد یا حفظ نعوظ، ورم و حساسیت در سینه شده اند. این عوارض حتی پس از قطع مصرف فیناستراید، ممکن است وجود داشته باشد. برای همین، پزشک متخصص، پیش از تجویز این دارو از شما سوالاتی خواهد پرسید.

آیا از فیناستراید، به تنهایی میتوان استفاده کرد؟

بله از داروی فیناستراید برای درمان ریزش موی مردانه به تنهایی میتوان استفاده کرد اما معمولا از این دارو در کنار داروی ماینوکسیدیل استفاده می‌کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

پس از قطع مصرف این دارو، ممکن است دوباره ریزش مو را تجربه کنید.

استفاده از دستگاه لیزر برای ریزش موی مردانه

دستگاه های لیزری طراحی شده اند که ادعای درمان ریزش موی مردانه را دارند. باید به این نکته توجه کنید که از دستگاه های استفاده کنید که توسط سازمان معتبر غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده باشد. اگر بر روی دستگاه لیزر “FDA cleared” را مشاهده کردید، به این معنی است که این دستگاه به عنوان درمان ایمن توسط این سازمان شناخته شده است. لیزهای که در ایران خریداری می‌کنید را حتما در سایت خود FDA چک کنید تا از تقلبی بودن آن، مطمئن شوید.

درباره درمان ریزش موی مردانه با دستگاه لیزر، مطالعات علمی معتبری وجود ندارد.

بیشتر بدانید: آموزش نگهداری و مراقبت از موی چرب (Oily hair).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا