سلامت و زیبایی چشمسلامتمد و استایلمد و استایل زنانهمد و استایل مردانه

عینک آنتی رفلکس چیست؟ کاربرد، مزایا و معایب، حقایق جالب

با حقایق جالب عینک آنتی رفلکس آشنا شوید

اگر مجبور به خرید عینک شده اید، حتما می‌دانید که انواع لنز وجود دارد. برای انتخاب عینک مناسب علاوه بر فریم، باید ماده لنز نیز مناسب باشد. با فناوری جدید، مزایای لنزهای ضد تابش یا ضد انعکاس مطرح شد. اما انواع عینک آنتی رفلکس یا ضد انعکاس چه مزایای، معایب و کاربردی دارند؟ آیا استفاده از عینک آنتی رفلکس بهتر از عینک های عادی است؟
در این سری از مطالعه علمی مربوط به سلامتی، از رسانه وقت مد(vaghtemod.ir)، نگاهی دقیق‌تر به عینک آنتی رفلکس می‌اندازیم و بررسی می‌کنیم که چگونه کار می‌کند و آیا برای شما مفید است و یا خیر.

عینک آنتی رفلکس چیست؟

عینک های آنتی رفلکس، دارای یک پوشش نازک ضد انعکاس (AR)، بر روی سطح شیشه عینک هستند و دید شما را بهبود بخشیده و به کاهش میزان تابش خیره کننده کمک می‌کنند. تابش خیره کننده، منجر به دید کم در نور ضعیف شده و در عین حال در رانندگی شب، خطرناک است.
اگر چشم ها برای زمان طولانی در معرض تابش خیره کننده بیش از حد قرار بگیرد، مثلا هنگام کار با کامپیوتر، با دیدن هاله در اطراف نورهای روشن منجر به سردرد و دید ضعیف می‌شود.

یک عینک آنتی رفلکس، 99.9% نور را از خود عبور می‌دهد و باعث کاهش تابش خیره کننده می‌شود. هدف این نوع عینک، از بین بردن درخشندگی اضافی و تاثیر مثبت بر چشم ها است.
به صورت کلی عینک آنتی رفلکس، نور بازتابنده را کاهش داده و نور بیشتری می‌تواند از عدسی عینک عبور کند تا اینکه از آن خارج شود و سطوح جلویی یا پشت لنز بازتاب کمی خواهد داشت.

آیا تا به حال مقابل فردی که عینک داشته ایستاده اید و به دلیل انعکاس صفحه چشمانش را ندیده اید؟ یا مشاهده کرده‌اید که یک عکس خوب با انعکاس فلاش دوربین در عینک شما خراب شده است؟ این موارد واقعا آزار دهنده است پس از عینک آنتی رفلکس استفاده کنید را در ادامه خواهید خواند.

درباره زیبایی صورت بدانید: چرا باید عینک آفتابی بزنیم؟ 10 مورد از فواید عینک آفتابی.

اسپانسر لباس سکرت

عینک آنتی رفلکس چگونه کار می‌کند؟

پوشش های AG و AR فقط برای عینک نیستند و برای بهبود دید تلسکوپ ها، میکروسکوپ ها و لنزهای دوربین ایجاد شده اند. پوشش های AR از لایه های میکروسکوپی اکسیدهای فلزی تشکیل شده اند، که هر لایه بر طول موج های مختلف نور تاثیر می‌گذارد.
این لایه ها به طور موثر میزان نور منعکس شده بر روی لنز شما را کاهش داده و اجازه می‌دهند نور بیشتری از طریق لنز، بدون تابش خیره کننده منتقل شود. هنگامی که انعکاس روی عینک از بین رفت، نور بیشتری می‌تواند از لنز عبور کند و وضوح دید را افزایش می‌دهد.

یک لنز معمولی نور زیادی را از خود عبور می‌دهد و باقی از لنز منعکس می‌شود. اما یک عدسی با پوشش آنتی رفلکس، تقریبا 100% نور را عبور می‌دهد. بسته به فرمول تولیدی، یک پوشش AR ممکن است دارای رنگ آبی، سبز یا بنفش باشد و تنها زمانی که از زوایای خاصی به لنز نگاه کنیم، قابل مشاهده هستند.

روش کار عینک آنتی رفلکس در عکس
روش کار عینک آنتی رفلکس در عکس

اکثر لنزهای آنتی رفلکس با یک سطح ویژه که به آن آب گریز گفته می‌شود، ساخته می‌شوند. این سطح، لایه های ضد انعکاس را مهر و موم کرده و به لنزها اجازه می‌دهد تا آب را دفع کنند و از تشکیل قطرات آب روی شیشه عینک جلوگیری کرده و تمیز کردن آن را ساده می‌کنند.

در مورد انتخاب عینک بدانید: راهنمای خرید و انتخاب عینک مناسب، بهترین عینک بر اساس فرم صورت و ویژگی های شخصیتی شما چیست؟.

مزایای عینک آنتی رفلکس

اگر به فکر تقویت لنزهای عینک خود با پوشش AR هستید، در بخش زیر از مطالب زیبایی و سلامت چشم، تمامی مزایا و فواید عینک آنتی رفلکس را آورده ایم:

  1. عینک های آنتی رفلکس وضوح بصری را افزایش می‌دهند:
    پوشش های AR با عبور نور بیشتر از لنز و از بین بردن تابش خیره کننده، وضوح دید را بهبود می‌بخشند. به این دلیل دید واضحی در محل کار، کلاس، خانه و پشت فرمان خواهید داشت. به صورت کلی از آنجایی که نور بیشتری از محیط به چشمان شما می‌رسد و بازتاب لنزها حواس را پرت نمی‌کند، پوشش آنتی رفلکس دید شما را بهینه می‌کند
  2. با استفاده از عینک آنتی رفلکس، زیباتر دیده شوید:
    با حذف انعکاس های شدید از لنز عینک، پوشش آنتی رفلکس به دیگران اجازه می‌دهد به جای تابش آزار دهنده شما را ببینند. اگر در حال عکس برداری یا چت ویدیویی با دوستان خود هستید، با عینک های آنتی رفلکس مطمئن باشید که چشمان شما در مرکز توجه است.
  3. عینک های آنتی رفلکس عمر لنزها را افزایش می‌دهد:
    پوشش های AR از عینک در برابر خراش و لکه محافظت کرده و در نتیجه لنزها ماندگارتر می‌شوند و نیاز به هزینه دوباره برای شیشه عینک خود ندارید.
  4. عینک های آنتی رفلکس از فشار چشم در مقابل دستگاه های دیجیتال مقاومت می‌کنند:
    پوشش های آنتی رفلکس مانند TechShield™ Blue، با کاهش قرار گرفتن در معرض نور آبی دستگاه های دیجیتال و نور، با فشار چشم و بروز سردرد مقابله می‌کنند. اگر بعد از چند ساعت نگاه کردن به کامپیوتر و گوشی احساس خستگی و تحریک پذیری می‌کنید از عینک های آنتی رفلکس استفاده کنید.
  5. آنتی رفلکس از چشم ها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند:
    پوشش AR به محافظت از چشمان شما در برابر اشعه های مضر فرابنفش کمک می‌کند. محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را می‌توان به پشت لنز اضافه کرد تا از چشم ها در برابر اشعه های آسیب زا خورشید محافظت کند.
از مزایای عینک آنتی رفلکس،  وضوح بصری بیشتر است.
از مزایای عینک آنتی رفلکس، وضوح بصری بهتر است.

مطالعه بیشتر: پرطرفدارترین عینک سال، بهترین عینک سال کدام است؟.

تمیز کردن عینک های آنتی رفلکس چگونه است؟

  • از محصولات پاک کننده بدون مواد شیمیایی خشن استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خراشیدگی، شیشه ها را قبل از تمیز کردن خیس کنید.
  • فقط از پارچه های میکروفیبر برای تمیز کردن و خشک کردن لنزهای آنتی رفلکس استفاده کنید.
روش تمیز کردن عینک های آنتی رفلکس
آموزش روش تمیز کردن عینک های آنتی رفلکس را در مجله وقت مد بخوانید.

بیشتر بدانید: 10 مورد از گران ترین عینک های دنیا! ویژگی ها و تمام اطلاعات درباره آن ها.

عینک های آنتی رفلکس بیشتر مناسب چه کسانی هستند؟

از آنجایی که عینک های آنتی رفلکس انعکاس نور را کاهش می‌دهند، همه می‌توانند از آن استفاده کنند، به خصوص کسانی که شرایط زیر را دارند:

  • افرادی که به صورت مداوم با رایانه کار می‌کنند و چشم آنها تحت فشار است از عینک های آنتی رفلکس استفاده کنند.
  • افرادی که به صورت مرتب رانندگی می‌کنند، این سبک عینک های مناسب آنها است.
  • افرادی که مجبور هستند زیر نور شدید آفتاب کار کنند از عینک های آنتی رفلکس استفاده کنند.
  • هر فردی که از عینک استفاده می‌کند بهتر است از لنزهای با پوشش AR بهره ببرد.

بیشتر بدانید: 10 مورد از عجیب ترین و بهترین برند عینک در دنیا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا