زیبایی و آرایشآرایشزیبایی، سلامت و آرایش موسلامت و زیبایی ابرو
موضوعات داغ

مزوتراپی مو چیست؟ عوارض، فواید و تاثیر مزوتراپی برای درمان ریزش مو

حقایق جالب و مهم علمی درباره مزوتراپی مو

ریزش موی آندروژنیک در زنان و مردان، روز به روز بیشتر می‌شود. مزوتراپی مو؛ یکی از بهترین روش های جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد مو است. به دلیل این که این روش درمان، غیر تهاجمی است، محبوبیت بیشتری نسبت به کاشت مو دارد. مزوتراپی مو؛ برای پیشگیری از ریزش موی ناشی از بیماری های ارثی، هورمونی و درمان طاسی سر مناسب است. اما توصیه میکنیم، تمام مطالب مهم در این مورد را بدانید و سپس اقدام به انجام مزوتراپی کنید.
در این سری مطالب زیبایی، سلامت و آرایش مو از مجله معتبر وقت مد(vaghtemod.ir)، همه سوالات شما در مورد مزوتراپی مو را پاسخ داده و شما را با تمامی فواید، عوارض مزوتراپی مو و همچنین نحوه ی انجام آن، آشنا خواهیم کرد.

مزوتراپی مو چیست و چرا باید انجام شود؟

امروزه به دلیل آلودگی هوا، اختلال خواب، استرس و تنش بیش از اندازه، بسیاری از افراد دچار ریزش مو می‌شوند. مزوتراپی مو (Hair mesotherapy)؛ یک روش درمانی است که با تزریق ویتامین ها، مواد معدنی و مخلوط اسیدهای آمنه مورد نیاز پوست سر، انجام می‌شود.

داروهای تزریقی مزوتراپی، از طریق یک سوزن کوچک تا عمق یک میلی متری سر، یعنی محل قرار گیری فولیکول مو تزریق می‌شوند. این کار باعث می‌شود پوست سر، به عنوان مانع در برابر رشد مو بر طرف شده و دارو، در جایی که لازم است، تزریق شود. به دلیل اینکه در مزوتراپی مو، داروها به صورت مستقیم و میزان مورد نیاز در ریشه مو تزریق می‌شوند، نتایج سریع و شگفت انگیزی برای درمان ریزش مودارند.

مزوتراپی مو؛ یک روش درمانی است که با تزریق ویتامین ها، مواد معدنی و مخلوط اسیدهای آمنه مورد نیاز پوست سر، انجام می‌شود.
مزوتراپی مو؛ یک روش درمانی است که با تزریق ویتامین ها، مواد معدنی و مخلوط اسیدهای آمنه مورد نیاز پوست سر، انجام می‌شود.

انتخاب ترکیب دارویی که در مزوتراپی تزریق می‌شود، برای هر بیماری بر اساس وضعیت سلامت و عامل ریزش مو متفاوت بوده و توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. این روش بدون درد و غیر تهاجمی است به همین دلیل بین بانوان و آقایان روش درمانی محبوبی است. مزوتراپی مو، باعث درمان نازکی مو، برطرف کردن ریزش مو شده و مو را قوی تر و درخشان تر می‌کند.

مزوتراپی مو از فواید و عوارضی برخوردار است که در بخش پایین این مطلب از رسانه Vaghtemod، به صورت کامل توضیح داده ایم.

اسپانسر لباس سکرت

درباره مو بیشتر بدانید: ریزش موی سکه ای چیست؟! دلایل، پیشگیری و درمان.

مزوتراپی مو چگونه انجام می‌شود؟

برای درمان با استفاده از مزوتراپی مو، باید به پزشک با تجربه و متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در ابتدا پزشک موی شما را معاینه کرده و اگر برای درمان روش مزوتراپی مو را تشخیص دهد، درمان آغاز می‌شود.

برای انجام مزوتراپی مو، متخصص، نواحی که بیشترین ریزش مو را دارند، مشخص می‌کند. در مرحله بعد با تزریق مزو مو، در نواحی معین شده، باعث توقف ریزش مو و برگرداندن سرعت رشد مو در فولیکول های سالم می‌شود.

اگر ریزش مو به حدی باشد که باعث طاسی در نواحی از سر شود، تزریق در بخش هایی از سر که فولیکول مو سالمی دارند، انجام می‌شود. این کار باعث تغذیه، تقویت و بازیابی رشد فولیکول های غیر فعال در نواحی طاس مو می‌شود. در صورت جواب دادن این نوع درمان، دیگر نیازی به پی آر پی مو، پروتئین تراپی مو و یا بوتاکس مو نیست.

درباره مو بیشتر بدانید: فرق بوتاکس مو با کراتین مو! کدام بهتر است؟.

آیا مزوتراپی مو باعث رشدد مجدد مو می‌شود؟

مزوتراپی مو نه در همه، بلکه در بعضی از بیماران که دچار ریزش مو هستند، موثر است و باعث رشد مجدد مو می‌شود. مزوتراپی، روش درمانی است که از طریق تزریق ویتامین و پروتئین ها به پوست سر، عوامل موثر در رشد مو را تحریک می‌کند.

در مزوتراپی مو، با استفاده از درمارولر که در مجله وقت مد توضیح دادیم و یا سرنگ انسولین، ریز چاله های متعددی روی پوست سر ایجاد می‌کنند و از طریق این ریز چاله ها، مواد مغذی محرک رشد مو به پوست سر تزریق می‌کنند.

این فرایند به افزایش خون رسانی در ناحیه پوست سر کمک می‌کند، متابولیسم سلولی را افزایش می‌دهد، رشد فولیکول های مو را سرعت می‌بخشد و رشد موهای جدید را تقویت می‌کند.

بیشتر بدانید: میکروبلیدینگ ابرو چیست؟، میکرونیدلینگ مو چیست؟ آیا میکرونیدلینگ مو برای درمان ریزش مو موثر است؟ عوارض، کاربرد، روش انجام.

مواد لازم برای تزریق در فولیکول مو در روش مزوتراپی مو

ترکیبات تزریقی در مزوتراپی مو؛ از مواد مغذی برای افزایش جریان خون و تغذیه فولیکول های مو تشکیل شده است، که هدف آن جوانسازی و درخشندگی مو می‌باشد. مواد موجود در اکستنشن مو، شامل رنگدانه هایی است که از سفید شدن زودرس مو، جلوگیری می‌کند. 2 تا 6 ماده فعال را، می‌توان در یک سرنگ برای تزریق مزوتراپی مخلوط کرد.

انواع و خواص مواد مزوتراپی مو

در مطالب قبلی درباره بهترین ویتامین تقویت کننده مو، کاربرد و عوارض نیاسینامید و ویتامین B3 و نیکوتین آمید توضیح دادیم. ویتامین گروه B، که متابولیسم طبیعی را فراهم می‌کند، برای رشد و ترمیم مو موثر است.

مس و روی از ضعیف شدن ساختار مو جلوگیری می‌کنند. اسید هیالورونیک به رشد مو سرعت می‌بخشد. اسیدهای آمنه به تشکیل شدن الیاف کراتین کمک کرده، فولیکول های مو را قوی تر می‌کنند، ساختار مو را بهبود داده و جریان خود را در پوست سر عادی می‌کنند.

کوکتل های آلوپاتیک مورد استفاده در مزوتراپی مو حاوی ویتامین ها، الاستین، کلاژن، مواد معدنی و گشاد کننده عروق هستند. این نوع کوکتل ها به سرعت مشکل ریزش مو را حل می‌کنند.

کوکتل های هومیوپاتی که در مزوتراپی مو مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای، عناصر گیاهی هستند که، بدون استفاده از روغن های شیمیایی با محلول آبی ترکیب شده اند. این ترکیب برای بیمارانی مناسب هست که دچار ریزش موی شدید نیستند و فقط به دنبال زیباتر کردن مو خود می‌باشند.

موارد مهم درباره ماده داخل مزوتراپی مو

ماده ماینوکسیدیل نباید در ترکیب دارو افزوده شود، این ماده زمانی اضافه می‌شود که روش های دیگر نتیجه بخش نباشند. ماینوکسیدیل، یک داروی بسیار سمی است که عوارض جانبی زیادی دارد.

در مورد مو باید بدانید: بهترین ویتامین تقویت کننده مو کدام است!؟ با انواع ویتامین تقویت کننده مو آشنا شوید.

معایب و عوارض مزوتراپی مو چیست؟

بنا به گزارش ncbi، مزوتراپی مو، یک روش کاملا ایمن نیست که در رسانه های عمومی منتشر می‌شود و می‌تواند منجر به عوارضی شود.

  • داده های مربوط به اثر بخشی مزوتراپی مو در الگوی ریزش مو، به اندازه کافی در کار آزمایی های بالینی، ارزیابی و مستند نشده است.
  • هیچ دستورالعمل واضحی در مورد دوز و اثر بخشی محصولات وجود ندارد.
  • استفاده روتین از تکنیک مزوتراپی مو، توجیه پذیر نیست.
  • هیچ پزشک واجد شرایطی نمی‌تواند، تضمین کند که این روش موهای ضعیف شده را حتما باز می‌گرداند.
  • مزوتراپی مو می‌تواند منجر به ادم پوستی شود.
  • باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود.
  • روشی گران قیمت است و حداقل به 10 جلسه برای درمان نیاز دارد.
  • متخصصین باید سوزن را به صورت دوره ای در طول جلسه تعویض کنند، زیرا بعد از 6 تا 7 سوراخ سوزن کدر شده و منجر به درد می‌شود.
  • مزوتراپی بسیاری از انواع ریزش موها را درمان نمی‌کند.
  • مزوتراپی مو دارای عوارض جانبی شامل درد خفیف و تورم در محل تزریق است، چرا که تزریق با سوزن بسیار باریک انجام می‌شود.
معایب و عوارض مزوتراپی مو را در مجله وقت مد بخوانید.
معایب و عوارض مزوتراپی مو را در مجله وقت مد، آموزش ببینید.

درمورد سلامت مو بخوانید: بیوتین چیست (Biotin)؟ آیا بیوتن به درمان ریزش مو کمک میکند؟.

فواید مزوتراپی مو

برخی از مهمترین مزایای مزوتراپی مو، را در ادامه این سری از مطالب آموزش سلامت از مجله وقت مد توضیح داده ایم.

فواید مزوتراپی مو شامل این موارد است:

  • مزوتراپی مو، بدون نیاز به جراحی، با حداقل درد و بدون خونریزی است.
  • این روش سلامتی مو، به دوران نقاهت و استراحت طولانی مدت نیاز ندارد.
  • مزوتراپی روشی بهتر از کاشت مو است. در این قسمت انواع روش کاشت مو طبیعی، فواید و معایب پیوند مو را آموزش داده ایم.
  • بدون نیاز به بی حسی موضعی و بیهوشی
  • باعث ترمیم موهای آسیب دیده شده و از سفیدی زودرس مو جلوگیری می‌کند. برای آشنایی با تمام دلایل سفید شدن موی سر اینجا کلیک کنید.
  • درمان طاسی و نازکی مو
مزوتراپی مو بدون نیاز به عمل جراحی بوده و در درمان طاسی و نازکی مو کمک کننده است.
مزوتراپی مو بدون نیاز به عمل جراحی بوده و در درمان طاسی و نازکی مو کمک کننده است.
  • مزوتراپی مو باعث کاهش ریزش مو، آبرسانی به زیر پوست سر، رشد مجدد مو و افزایش جریان خون در ناحیه تحت درمان می‌شود. (در این باره بخوانید: آبرسانی مو چیست؟ چگونه مو را آبرسانی کنیم؟ (آموزش 6 روش آبرسانی موی سر و هیدراته کردن مو).
  • مزوتراپی مو باعث، تامین مواد مغذی درم و لایه زیرین پوست و فولیکول های مو می‌شود.
  • باعث کاهش و درمان شوره سر می‌شود.
  • کاهشی چربی پوست سر، از دیگر فواید مزوتراپی مو است.
  • ریزش مو به تدریج متوقف می‌شود.
  • مزوتراپی باعث بهبود تراکم مو، صافی، درخشندگی و حالت پذیری بیشتر مو می‌شود.
  • مزوتراپی برای پیشگیری از ریزش موی آندروژنیک یا طاسی مردانه کاربرد دارد. در بخش زیبایی و آرایش، انواع ریزش موی مردانه و روش های درمان آن را توضیح داده ایم.
  • جلوگیری از ریزش مو و بازیابی رشد مو در محل های تزریق شده
  • افزایش سطح رشد و تغذیه مو در حالت طبیعی
  • درمان ریزش موی مادر زادی یا هورمونی
  • رشد مو را در نواحی که فولیکول های مو در حالت استراحت هستند، بازیابی می‌کند.

در مورد زیبایی مو بدانید: 6 دلیل وز شدن مو! بهترین روش های درمان وزی مو را بشناسید.

مزوترواپی مو در کدام نواحی تزریق می‌شود

مزوتراپی مو در بخش های از سر، تزریق می‌شود که ریزش مو در آن نواحی زیاد است یا بخش های که طاسی مو دارند. پس از تزریق در این نواحی، فولیکول مو تغذیه شده، باعث گردش خون در پوست سر می‌شود. در اصل مزوتراپی مو ابتدا ریزش موی شدید را متوقف کرده و سپس رشد مو را از طریق فولیکول های سالم ترمیم می‌کند.

درمورد مو بیشتر بدانید: کراتینه مو چیست؟، آیا کراتینه مو باعث ریزش مو می‌شود؟ علت و روش های جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتینه.

مزوتوراپی مو چند جلسه است؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای مزوتراپی بر اساس وضعیت ریزش موی افراد مختلف متفاوت است. فردی که قسمت های مختلف سرش خالی شده یا موهای نازکی دارد، بدیهی است که نسبت به فردی که دچار ریزش موی شدید و طاسی سر است به تزریق و تعداد جلسات کمتری نیاز دارد.

متوسط فاصله زمانی برای تزریق مزوتراپی بین شش تا هفت روز است. پس از معاینه و اولین تزریق، برنامه کامل تزریق و تعداد جلسات مورد نیاز توسط پزشک، به شما ارائه می‌شود. الگوی طبیعی تزریق به این شکل است که ابتدا تزریق اولیه انجام شده و اگر تغذیه فولیکول مو از طریق جریان خون برقرار نشد، برنامه خاصی در فواصل منظم برای تزریق مزوترایی معین می‌شود.

به صورت کلی، هر چه ناحیه و وضعیت ریزش مو سر بیشتر باشد، جلسات بیشتری برای درمان و ترمیم رشد مو نیاز است.

در رابطه با مو بخوانید: علت ریزش ابرو چیست؟ با راه درمان ریزش ابرو آشنا شوید!.

مزوتراپی مو برای چه کسانی مناسب است؟

  1. افرادی که موهای سالمی دارند، برای مراقبت از مو و جلوگیری از ریزش مو، از این روش استفاده می‌کنند. انجام مزوتراپی مو در این افراد، باعث می‌شود که رشد مو افزایش یافته و فولیکول های مو که در فاز تلوژن یا استراحت هستند، را فعال کند. این کار باعث شده تا، ریزش مو متوقف شده و فاز رشد مو طولانی تر شود و از سفید شدن زودرس موها جلوگیری شود.
  2. مزوتراپی مو، برای افرادی که موهای آسیب دیده یا ریزش مو دارند، برای القای فاز فعال رشد مو، بهبود ساختار مو، از بین بردن موهای سفید، افزایش ترشح سبوم از غدد چربی پوست سر و تقویت مو استفاده می‌شود.
  3. اگر ریزش مو به دلیل بیماری های داخلی مختلف باشد، مزوتراپی مو برای توقف ریزش مو انجام می‌شود. مزوتراپی مو برای درمان ریزش مو، استفاده شده و در افرادی که مستعد ریزش مو هستند، ریزش مو را متوقف کرده و منجر به رشد مجدد مو می‌شود.

مطالعه بیشتر: خواص روغن آرگان برای مو! با فواید معجزه آسای آرگان برای مو آشنا شوید.

مزوتراپی مو برای چه کسانی مناسب نیست؟

مزوتراپی مو برای افراد زیر مناسب نیست:

  • مزوتراپی مو برای افرادی که به دلیل بیماری های مانند سیفلیس دچار ریزش مو می‌شوند، مناسب نیست.
  • افراد مبتلا به دیابت، هپاتیت، هموفیل و ایدز از درمان مزوتراپی مو نباید استفاده کنند.
  • افرادی که به دلیل مصرف داروهای خاص مانند داروهای شیمی درمانی دچار ریزش مو می‌شوند، پس از پایان دوره درمان با مشورت پزشک می‌توانند از مزوتراپی مو استفاده کنند.
  • مردانی که بالای 40 سال سن دارند و مبتلا به طاسی شدید آندروژنی می‌باشند، درمان مزوتراپی مو بر روی آنها تاثیر گذار نیست.
  • برای زنان بالای 60 سال مبتلا به طاسی آندروژنتیک، مزوتراپی مو مناسب نیست.
  • افرادی که به دلیل مشکلات ژنتیکی، موی با کیفیتی ندارند، از این روش بهتر است، استفاده نکنند.
  • برای بانوان باردار به هیچ عنوان مزوتراپی مو توصیه نمی‌شود.
  • اگر دچار بیماری خاص یا ریزش موی ارثی هستید، امکان رشد مجدد مو از طریق مزوتراپی مو کم است.

در مورد مو بدانید: فیلر مو چیست؟! (Hair filler) پرکننده مو! انواع روش، مواد تشکیل دهنده، فواید و عوارض فیلر مو.

مراقبت های بعد از مزوتراپی مو

در رابطه با سلامت مو بخوانید: فواید روغن زیتون برای مو چیست؟ آیا روغن زیتون برای موی شما مضر است؟!.

سن مناسب مزوتراپی مو چقدر است؟

افراد بالای 18 سال، با مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص درمان مزوتراپی مو برای ریزش مو، می‌توانند از این روش استفاده کنند. ناگفته نماند بهترین روش برای استفاده از مزوتراپی مو در زنان و مردان بازه ی سنی بین 20 تا 35 سال می‌باشد. افراد بالای 40 سال با مشورت با پزشک می‌توانند مزوتراپی مو را انجام دهند، اما میزان اثر پذیری آن کمتر است.

در مورد درمان خانگی ریزش مو بدانید: چه روغن های به رشد سریع مو کمک می کنند؟ 9مورد از روغن های موثر در رشد سریع مو را بشناسید!.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا