زیبایی و آرایشآرایشسلامتسلامت و زیبایی ابروسلامت و زیبایی چشممد و استایلمد و استایل زنانه
موضوعات داغ

علت پف زیر چشم چیست؟ روش های درمان تورم زیر چشم را بدانید!

انواع تکنیک های درمان درمان پف زیر چشم

علت پف زیر چشم، یک بیماری چشمی است که پوست اطراف و زیر چشم، به دلیل آن، متورم یا پف کرده به نظر می‌رسد. پف زیر چشم ناشی از عوامل متعددی می‌تواند باشد، اما معمولا پف چشم به دلیل تجمع مایع در پوست زیر چشم است که منجر می‌شود این ناحیه متورم و پف کرده به نظر برسد.
انواع روش درمان پف زیر چشم؛ به روش های مختلفی مانند بهبود کیفیت خواب، استفاده از کمپرس سرد، استفاده از داروهای موضعی یا انجام عمل جراحی زیبایی می‌توان پف زیر چشم را درمان کرد.
در این بخش از سری مطالب آموزشی سلامت وقت مد (vaghtemod.ir) به علت پف زیر چشم و روش های درمان تورم زیر چشم پرداختیم.

پف زیر چشم چیست؟

پف چشم از نظر پزشکی یک بیماری چشمی و پوستی است که باعث می‌شود، پوست اطراف چشم متورم به نظر برسد. پف چشم دارای علائمی مانند قرمزی، خارش، تورم و کیسه های زیر چشم که شل و افتاده هستند می‌تواند باشد. اصلاح دیگر برای پف زیر چشم ورم دور چشم است که به تورم اطراف چشم اشاره دارد.

پف زیر چشم می‌تواند با حلقه های تیره یا کیسه های زیر چشم و افتادگی یا شلی پوست همراه باشد. تورم زیر چشم معمولا بدون درمان از بین می‌رود اما اگر به خودی خود از بین نرفت، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان شوید.

علت و درمان خانگی پف زیر چشم
برای درمان خانگی پف زیر چشم باید علت ایجاد آن را بدانید.

بیشتر بدانید: هایفوتراپی چیست؟ (HIFU) تمام فواید و عوارض هایفوتراپی صورت را بدانید!.

علت پف زیر چشم چیست؟

پوست اطراف چشم بسیار نازک و ظریف است. افزایش سن و ژنتیک می‌تواند باعث ضعیف شدن بافت های اطراف چشم شود. این اتفاق باعث حرکت چربی به زیر چشم شده و باعث می‌شود که آنها متورم به نظر برسند.
در ادامه 10 دلیل تورم زیر چشم و کارهایی که برای پیشگیری و درمان باید انجام بدهید را آورده ایم.

اسپانسر لباس سکرت
انواع علت پف زیر چشم
در مجله وقت مد، انواع علت پف زیر چشم را آموزش ببینید.

خوردن نمک زیاد باعث پف زیر چشم می‌شود

بنا به گزارش healthline، مصرف نمک یا سدیم زیاد برای بدن خوب نیست. سدیم اضافی باعث حفظ آب شده و این آب اضافی باعث پف زیر چشم، صورت و بدن می‌شود. این اتفاق منجر به تورم یا ظاهر شدن کیسه های زیر چشم می‌شود.

پوست نازک اطراف چشم بیشتر در معرض پف کردن است. برای کمک به تسکین تورم زیر چشم، مصرف نمک را در رژیم غذایی روزانه خود کاهش دهید. برای کمک به دفع سدیم مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز، ماست، سیب زمینی و زرد آلو خشک بخورید.

بیشتر بدانید: پلکسر چیست؟ (Plexr) فواید و عوارض جوانسازی با پلکسر که باید بدانید!.

گریه علت تورم زیر چشم

گریه کردن باعث جمع شدن مایع در اطراف چشم می‌شود و برای مدت کوتاهی زیر چشم پف می‌کند. این تورم که هر چند وقت یکبار به دلیل گریه اتفاق می‌افتد، به احتمال زیاد خود به خود رفع شود.

کم خوابی باعث پف زیر چشم می‌شود

پزشکان متخصص بر این باورند که نداشتن خواب کافی باعث تورم زیر چشم، افتادگی پلک، قرمزی چشم، سیاهی زیر چشم، رنگ پریدگی پوست و افتادگی دهان است. کمبود خواب ماهیچه های اطراف چشم را ضعیف کرده و همچنین منجر به از دست دادن کلاژن زیر چشم می‌شود. این اتفاق باعث جمع شدن مایع در ناحیه زیر چشم و تورم چشم شما می‌شود.

رفع تورم زیر چشم به دلیل کمبود خواب از چند ساعت تا 24 ساعت طول می‌کشد. اگر به طور منظم خواب ضعیفی داشته باشید، برخی از علائم دائمی می‌شوند. بیشتر بزرگسالان به هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارند.

بیشتر بدانید: آموزش ترفندهای آرایش پلک افتاده همراه با عکس.

آلرژی، یکی از انواع علت پف چشم است

آلرژی می‌تواند منجر به تجمع مایع در سینوس ها و اطراف چشم شود. یک واکنش آلرژیک باعث قرمز شدن، خارش و آبریزش چشم است. آلرژی های رایج چشمی شامل گرده، گرد و خاک، عطر، شوره، خز حیوانات، دود، مواد شیمیایی و آلودگی می‌باشد.

آلرژی یکی از علل اصلی پف زیر چشم است. سلول محافظ در چشم، به نام ماست سل، پروتئین های ایمنی به نام هیستامین را برای مبارزه با آلرژن ها ترشح می‌کند. چشم ها برای شستن گرده یا سایز آلرژن ها اشک می‌ریزد و منجر به آلرژی چشمی می‌شود. آلرژی چشم به راحتی قابل درمان است. برای کمک به پیشگیری از مواد آلرژی زا دوری کنید. استفاده از قطره های اشک مصنوعی برای شستن چشم و شستن بینی برای درمان موثر است.

آلرژی، یکی از انواع علت پف چشم است
آلرژی، یکی از انواع علت پف چشم است

بیشتر بدانید: لیفت صورت با نخ! با حقایق علمی، فواید، عوارض نخ صورت آشنا شوید.

سیگار کشیدن دلیل پف زیر چشم

کشیدن سیگار و قلیان چشم ها را تحریک می‌کند. حتی اگر اطرافیان شما سیگاری هستند ممکن است دچار واکنش های آلرژیک و تورم زیر چشم شوید. برای جلوگیری از پف زیر چشم سیگار را ترک کنید. اگر به ذرات دود باقی مانده حساس هستید، سطوح، وسایل خانه و ماشین خود را به صورت مرتب تمیز کنید.

بیشتر بدانید: دتاکس پوست چیست؟ با سم زدایی پوست و انواع روش دتاکس پوست آشنا شوید.

عفونت یکی از مهمترین عوامل پف چشم است

عفونت چشم باعث تورم زیر چشم می‌شود. عفونت و تورم معمولا ابتدا در یک چشم اتفاق می‌افتاد و به سرعت به چشم دیگر سرایت می‌کند. از مالیدن چشم یا دست زدن به آن خودداری کنید. عفونت چشم عموما در عرض یک هفته از بین می‌رود.

انواع عفونت های چشمی که می‌توانند باعث تورم چشم شوند عبارتند از:

  • چشم صورتی، به عنوان ورم ملتحمه شناخته می‌شود و ممکن است توسط باکتری ها، ویروس ها، مواد شیمیایی و سایر محرک ها ایجاد شود. چشم صورتی در هر سنی اتفاق می‌افتد.
  • گل مژه یک عفونت در فولیکول مژه یا غده اشکی است که منجر به تورم چشم می‌شود. این عفونت به صورت یک بر آمدگی کوچک در امتداد خط مژه شروع شده و منجر به قرمزی، تورم و چرک در چشم و پلک می‌شود.
  • شالازیون یا بر آمدگی پلک شبیه گل سر است که با مسدود کردن غده چربی ایجاد می‌شود. شالازیون مانند یک بر آمدگی کوچک روی پلک به نظر می‌رسد که اگر عفونی شود باعث تورم چشم می‌شود.
  • سلولیت دور چشم، معمولا از سینوس ها پخش شده و تورم چشم را به دنبال دارند.

باید بدانید: مهمترین محصولات زیبایی و مراقبت از پوست چیست؟ با اصلی ترین محصولات روتین مراقبت از پوست آشنا شوید.

مسدود شدن مجرای اشک علت تورم زیر چشم

مجاری اشک، آب طبیعی و اشک چشم را تخلیه می‌کند. اگر این مجاری مسدود شده باشند، مایع در اطراف چشم جمع شده و منجر به تورم زیر چشم می‌شود.
مسدود شدن مجرای اشک در نوزادان شایع است، اما در بین بزرگسالان و کودکان نیز اتفاق می‌افتد. این انسداد به دلیل عفونت، آرایش یا آسیب به چشم اتفاق افتد.

به طور کلی کمپرس گرم و شستن چشم با نمک استریل به رفع انسداد کمک می‌کند اما در موارد جدی تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. علائم و نشانه های مسدود شدن مجرای اشک شامل تاری دید، چرک یا مخاط، درد، تورم، سرخی، عفونت و التهاب چشم، آبریزش چشم و درد است.

بیشتر بدانید: روزاسه چیست؟ علائم و روش های درمان بیماری پوستی روزاسه را بدانید!.

جراحت دلیل پف زیر چشم

یک خراش یا بریدگی کوچک در اطراف چشم می‌تواند باعث تورم زیر چشم شود. ضربه ناشی از مشت یا یک جسم، منجر می‌شود چشم کمی به سمت پایین حرکت کرده و به جای خود برگردد. این اتفاق سبب شده که خون به ناحیه اطراف چشم وارد شود. این خون و مایع باعث تورم یا کبودی زیر چشم است.

بیماری گریوز عامل تورم زیر چشم

به بیماری گریوز بیماری چشمی تیروئید نیز می‌گویند و زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید هورمون های تیروئید را متعادل نکند. حدود 30 درصد از افراد مبتلا به این بیماری علائم چشمی مانند بر آمدگی و تورم زیر چشم را خواهند داشت. بیماری گریوز باعث ایجاد تغییراتی در بافت اطراف چشم می‌شود.

بیشتر بدانید: انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان انواع آکنه و جوش را بشناسید!.

مونونوکلئوز عامل پف زیر چشم

تغییرات چشم، بینایی و تورم زیر چشم ممکن است نشانه مونونوکلئوز باشد. این عفونت که گاهی اوقات بیماری بوسیدن نامیده می‌شود از طریق عطسه و سرفه نیز قابل انتقال است. علائم چشمی آن شامل سرخی، درد و تورم است.

بیشتر بدانید: فیشیال پوست (Facial) چیست؟.

افزایش سن باعث تورم زیر چشم می‌شود

بسیاری از متخصصان معتقد هستند، شایع ترین علت پف زیر چشم افزایش سن است. افراد مسن به دلیل افزایش سن پوست شلی دارند طوری که پوست تمایل به افتادن یا چروک شدن دارد. به همین دلیل ماهیچه‌ها و بافت های اطراف چشم ضعیف شده و به چربی اطراف چشم اجازه می‌دهد تا بیرون بزند و ظاهری متورم ایجاد کند.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست چیست؟ علت و درمان باز شدن منافذ پوست.

درمان خانگی پف زیر چشم

در ادامه این سری از مطالب سلامت و زیبایی چشم، وقت مد انواع روش های درمان خانگی تورم زیر چشم را آورده ایم.

  • با یک دستمال تمیز و مرطوب اطراف چشم را بمالید یا یک قاشق را در یخچال قرار داده و از پشت قاشق برای ماساژ اطراف چشم استفاده کنید.
  • کیسه چای حاوی کافئین، به بیرون کشیدن آب از ناحیه زیر چشم و کاهش تورم کمک می‌کند. دو کیسه چای را در آب سرد خیس کنید؛ آنها را روی چشم بسته قرار داده و به مدت 15 الی 20 دقیقه دراز بکشید.
  • بوسیله انگشتان یا یک غلتک فلزی سرد، صورت، اطراف چشم و سینوس های خود را ماساژ دهید تا مایع اضافی از بین برود و تورم زیر چشم کاهش یابد.
انواع روش درمان خانگی پف زیر چشم
آموزش درمان خانگی پف زیر چشم در رسانه وقت مد
  • به اندازه کافی بخوابید. خواب خوب شبانه به صورت منظم کمک می‌کند تا پف چشم کاهش یابد.
  • پف چشم می‌تواند نتیجه کم آبی بدن باشد پس هر روز مقدار زیادی آب بنوشید و از خوردن الکل که باعث کم آبی بدن و پف کردن چشم می‌شود اجتناب کنید.
  • پتاسیم به کاهش مایعات اضافی بدن کمک می‌کند پس مصرف پتاسیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
  • کافئین منقبض کننده عروق است به همین دلیل بسیاری از شرکت های لوازم آرایشی برای کاهش پف زیر چشم، کرم های دور چشم حاوی کافئین را تولید می‌کنند. شما برای درمان تورم زیر چشم از این نوع کرم‌ها استفاده کنید.
  • برای کاهش تورم از پچ زیر چشم یا ماسک دور چشم استفاده کنید.

درباره زیبایی چشم بدانید: عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی (blepharoplasty) چیست؟ فواید، مضرات و مراقبت ها.

انواع روش های پزشکی برای درمان پف زیر چشم

اگر روش های خانگی برای درمان پف زیر چشم جواب نداد شما با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانید از طریق روش های پزشکی که شامل گزینه های جراحی و غیر جراحی است برای درمان اقدام کنید. در ادامه انواع روش های پزشکی برای درمان تورم زیر چشم را آورده ایم.

انواع روش های پزشکی برای درمان پف زیر چشم
انواع روش های پزشکی برای درمان پف زیر چشم را در مجله وقت مد مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر: علت گودی زیر چشم چیست؟ بهترین روش درمان فرو رفتگی چشم.

فیلر و درمان پف زیر چشم

بنا به گزارش hopkinsmedicine، تزریق یا فیلر یک درمان پر کننده است که در آن یک ماده ژله مانند را در جایی قرار می‌دهند که ناحیه زیر چشم و گونه به هم می‌رسند تا یک انتقال صاف ایجاد کنند. فیلر در مطب پزشک و تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. نتیجه فیلر 6 تا 12 ماه ماندگار است و یکی از بهترین روش های درمان تورم زیر چشم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا