سلامت و زیبایی چشمآرایشپوستزیبایی و آرایشسلامتسلامت و زیبایی ابرو
موضوعات داغ

علت گودی زیر چشم چیست؟ بهترین روش درمان فرو رفتگی چشم

با دلایل مهم گودی زیر چشم و روش های درمان آن آشنا شوید

جالب است بدانید که گودی زیر چشم؛ معمولا نتیجه افزایش سن، کم آبی بدن، خواب ناکافی و استرس است. فرو رفتگی دور چشم باعث می‌شود که ما خسته و مضطرب به نظر برسیم. اما روش های درمان گودی زیر چشم چیست؟
در ادامه این سری از مطالب علمی و سلامت از مجله وقت مد (vaghtemod)، مطالب مهمی مورد علل گودی زیر چشم، روش های درمان خانگی و پزشکی فرو رفتگی چشم آموزش داده ایم.

منظور از فرو رفتگی چشم چیست؟! علت گودی زیر چشم چیست؟

همانطور که در سری مطالب زیبایی و سلامت چشم توضیح دادیم، چشم های گود افتاده، عموما تیره و توخالی هستند. پوست زیر چشم، ظریف است، به همین دلیل گاهی اوقات گود افتاده و رنگ تیره تری نسبت به سایر نقاط صورت دارد. عامل سن، نقش مهمی در فرو رفتگی چشم دارد، اما عوامل دیگری می‌توانند افراد جوان تر را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

چشم های فرو رفته یا انوفتالموس؛ اصلاحی است که برای توصیف پوست تیره زیر پلک تحتانی استفاده می‌شود. گودی زیر چشم؛ می‌تواند مادر زادی باشد یا پس از تولد رخ بدهد، همینطور می‌تواند در یک چشم یا هر دو چشم اتفاق بیفتد. در ادامه این سری از مطالب آموزش زیبایی پوست از رسانه وقت مد, علت و علائم گودی زیر چشم را بیشتر توضیح داده ایم.

درباره چشم بدانید: علت پف زیر چشم چیست؟ روش های درمان تورم زیر چشم را بدانید!.

نشانه ها و علائم گودی زیر چشم چیست؟

فرقی ندارد چه سبک از انواع فرم و مدل چشم را داشته باشید. طبق گزارش healthline، وقتی به آینه نگاه کنید متوجه گود افتادن زیر چشم می‌شوید. چشم های فرو رفته عموما دارای علائمی مانند سیاهی زیر چشم و علت هستند که در قست زیر هستند:

اسپانسر لباس سکرت
  • سیاهی زیر چشم زیر
  • یکی از علائم گودی زیر چشم، داشتن ظاهری خسته است.
  • پوست نازک زیر چشم
  • عدم تقارن در دو چشم (یک طرف صورت با طرف دیگر مطابقت ندارد)
  • افتادگی پلک یا پتوز
  • خشکی چشم
  • دو بینی
نشانه ها و علائم گودی زیر چشم
یکی از علائم گودی زیر چشم، داشتن ظاهری خسته است.

بیشتر بدانید: پلکسر چیست؟ (Plexr) فواید و عوارض جوانسازی با پلکسر که باید بدانید!.

علت فرورفتگی چشم چیست؟

شایع ترین علل گودی چشم؛ شامل افزایش سن، ضربه به چشم و کمبود خواب است. باید بدانید که بیشتر اوقات، گودی زیر چشم، یک مشکل پزشکی به حساب نمی‌آید و نیاز به درمان ندارد. در قسمت زیر، تمامی علت های فرو رفتگی چشم را توضیح داده ایم.

مطالعه بیشتر: عمل جراحی بوکال فت چیست؟ تخلیه چربی دهانی (Buccal fat) عوارض، فواید، حقایق.

افزایش سن یکی از علل گودی زیر چشم

طبق گزارش medicalnewstoday، کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است و به پوست استحکام و انعطاف پذیری می‌دهد. با افزایش سن، چربی و تراکم استخوان در اطراف بدن از جمله صورت از دست می‌رود و بدن تمایل به از دست دادن کلاژن پیدا می‌کند. از دست دادن کلاژن باعث می‌شود که چشم ها از حدقه بیرون زده و فرو رفته به نظر برسند.

افزایش سن یکی از علل گودی زیر چشم
افزایش سن یکی از علل گودی زیر چشم است.

بیشتر بدانید: آموزش ترفندهای آرایش پلک افتاده همراه با عکس.

کاهش وزن عامل فرو رفتگی چشم

کاهش وزن، باعث می‌شود رگ های خونی زیر چشم برجسته شده و چشم ها فرو رفته شوند. کاهش وزن علاوه بر گودی زیر چشم باعث افتادگی پوست و کمبود ویتامین بدن می‌شود. در اصل یکی از عامل های اصلی گودی زیر چشم کاهش وزن است.

کاهش وزن عامل فرو رفتگی چشم
کاهش وزن از عوامل فرو رفتگی چشم است.

در مورد بهترین ویتامین تقویت کننده مو و فواید، کاربرد و عوارض نیاسینامید و ویتامین B3 و نیکوتین آمید بیشتر بدانید.

ژنتیک علت گودی زیر چشم

موقعیت چشم ها در حفره، بستگی به ژنتیک دارد. اگر سایر اعضای خانواده شما دارای چشم های گود افتاده و تیره هستند، ممکن است این مسئله ارثی و از DNA باشد.

علت فرو رفتگی چشم، کمبود خواب است

خواب بی کیفیت و نا‌کافی باعث گودی چشم و تغییر رنگ پوست زیر چشم می‌شود. خواب کمتر از 7 ساعت بر ظاهر شما تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود خسته بنظر برسید. مطالب مانند پوشیدن جوراب در خواب مفید است یا مضر؟ و چرا باید لباس خواب ساتن ابریشم بپوشیم؟ میتواند شما را در این زمینه کمک کند.

کم آبی بدن علت گودی زیر چشم

عدم آبرسانی مناسب منجر به گودی چشم به خصوص در کودکان می‌شود. اگر کودک شما علاوه بر گودی چشم، اسهال و استفراع دارد حتما به پزشک مراجعه کنید. علائم کم آبی بدن شامل تشنگی بیش از حد، خروجی کم ادرار، خشکی دهان، اسهال و استفراغ است. کم آبی بدن باعث بی حالی و فرو رفتگی چشم می‌شود.

بیشتر بدانید: درمارولر چیست با فواید و عوارض و نحوه استفاده از درمارولر (Dermarolling) آشنا شوید.

نور خورشید و فرو رفتگی چشم

همانطور که در مطلب 10 مورد از فواید عینک آفتابی نیز توضیح دادیم، قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می‌شود بدن ملانین تولید کند که منجر به تیره شده پوست و ظاهر شدن لکه های قهوه ای پوست شود. اگر به دلایل ژنتیکی زیر چشم شما تیره است، قرار گرفتن در زیر نور خورشید می‌تواند آن را بدتر کند. دایره های تیره زیر چشم ماننده سایه بنظر می‌رسند که می‌تواند باعث ظاهر شدن چشم های فرو رفته شود.

بیشتر بدانید: حقایق مهم نتایج، تاثیر و نحوه انجام میکرودرم ابریژن.

آلرژی عامل گودی زیر چشم

رینیت آلرژیک یا آلرژی فصلی منجر به ایجاد حلقه های سیاه زیر چشم و گودی چشم می‌شود. افراد مبتلا به آلرژی پوست اطراف چشم را ماساژ می‌دهند و باعث تحریک پوست صورت می‌شوند. علائم آلرژی فصلی شامل احتقان بینی، عطسه، خارش چشم و گلو است.

بیشتر بدانید: بهترین و سریعترین روش‎ درمان جوش زیر پوستی! همه حقایق مهم درمورد درمان جوش کیستیک.

عفونت های سینوسی

عفونت های سینوسی چشم ها را تیره و فرو رفته نشان می‌دهد. فشار، درد و گرفتگی بینی از دیگر علائم عفونت سینوسی است. برای درمان عفونت های سینوسی باید به پزشک مراجعه کنید.

سیگار کشیدن علت گودی زیر چشم

سیگار کشیدن باعث تخریب کلاژن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. این موضوع باعث افتادگی پوست صورت و فرو رفتگی چشم می‌شود. یکی از انواع علت گودی زیر چشم، سیگار کشیدن است.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست چیست؟ علت و درمان باز شدن منافذ پوست.

ضربه فیزیکی، یکی از علل فرو رفتگی چشم

هر گونه ضربه به صورت یا اطراف چشم باعث فرو رفتگی چشم می‌شود. شکستگی های اربیت در عرض چند هفته درمان می‌شوند. با این وجود بسیاری از شکستگی ها اوربیتال هستند، یعنی جایی که لبه استخوانی چشم سالم است، اما کف نازک حدقه چشم پاره شده است.

بیشتر بدانید: پیلینگ پوست چیست؟ فواید و عوارض و مشکلات پیلینگ پوست صورت.

کمبود ویتامین عامل گودی زیر چشم

کمبود ویتامین C، آهن و ویتامن K باعث فرو رفتگی چشم می‌شود. چشم های فرو رفته یکی از علائم کمبود ویتامین و سوء تغذیه است. ویتامین C به جذب آهن و کاهش کبودی کمک می‌کند، در حالی که ویتامین K مسئول لخته شدن خون است. کمبود یک یا هر دو این ویتامین ها منجر به گودی و سیاهی زیر چشم می‌شود.

بیشتر بدانید: لایه برداری پوست چیست؟ فواید و آموزش انواع روش لایه برداری.

چه زمانی برای فرو رفتگی چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

چشم های فرو رفته معمولا نگران کننده نیستند و به دلیل افزایش سن و کمبود خواب ایجاد می‌شوند. با این حال گودی زیر چشم نشانه ای برای مشکلات سلامتی نیز است. شما اگر با مشکلات زیر مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر آسیب چشمی مانند شکستگی را تجربه کرده اید به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر علاوه بر گودی چشم، علائمی مانند خارش و قرمزی دارید به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر دچار مشکلات بینایی مانند دو بینی هستید.

درباره زیبای صورت بدانید: بهترین روش های سفت کردن پوست! جدیدترین متد برای سفت کردن پوست های افتاده.

روش های درمان خانگی گودی زیر چشم

در این بخش از سری مطالب سبک زندگی وقت مد، برخی از درمان های خانگی برای گودی چشم آورده شده است:

روش های درمان خانگی گودی زیر چشم
روش های درمان خانگی گودی زیر چشم را در مجله وقت مد بخوانید.
  • برای کمک به تولید کلاژن، آب و مایعات زیاد بنوشید.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم همراه با سبزیجات به تولید کلاژن کمک می‌کند. این امر باعث تقویت پوست ظریف اطراف چشم می‌‌شود و گودی زیر چشم را درمان می‌کند.
  • دریافت تمامی ویتامن ها، مانند ویتامین C برای بدن لازم و ضروری هستند. سعی کنید از مرکبات و مکمل‌های کلاژن ساز استفاده کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید و ورزش کنید. این نوع سبک زندگی باعث از بین رفتن گودی چشم ناشی از خستگی می‌شود. بزرگسالان به طور متوسط به 8 ساعت خواب در شب نیاز دارند.
  • یک روتین مراقبت از پوست داشته باشید. انجام یک روال منظم مراقبت از پوست، گودی چشم را کاهش می‌دهد.
  • روغن بادام برای درمان پوست خشک، جوانسازی پوست، بهبود انواع رنگ پوست و رفع گودی زیر چشم مفید است.
  • از یک ضد آفتاب مناسب و با کیفیت استفاده کنید.
  • چای کیسه ای گرم و مرطوب را مستقیما زیر چشم قرار دهید. چای سرشار از آنتی اکسیدان است و گردش خون را تقویت می‌کند و باعث رفع فرو رفتگی چشم و تیرگی زیر چشم می‌شود.
  • دو برش از خیار سر شده را بردارید و به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشم ها قرار دهید تا رطوبت آن افزایش پیدا کند.
  • از کمپرس سرد برای رفع گودی زیر چشم استفاده کنید.
  • هنگام بیرون رفتن از ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید تا مانع از چروکی پوست و گودی زیر چشم شوید. در مطالب قبلی انواع چین و چروک پوست و روش های درمان آن را شرح داده ایم.
  • سیگار را ترک کنید.
  • از مصرف بیش از حد کافئین خوداری کنید.
  • هنگام استفاده از لوازم آرایشی، ابتدا از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست را آبرسانی کند. در مرحله بعد از یک کانسیلر با پایه زرد که سایه روشن تری نسبت به رنگ پوست شما دارد، استفاده کنید تا به روشن شدن سیاهی زیر چشم کمک کند.

بیشتر بدانید: بوتاکس ابرو چیست؟ با فواید و عوارض و میزان ماندگاری بوتاکس ابرو آشنا شوید!.

درمان های پزشکی برای رفع گودی زیر چشم

عمل های جراحی، برای افرادی که به دلیل افزایش سن دچار فرو رفتگی چشم شده اند وجود دارد. هیچ جراحی بدون خطر نیست، اگر قصد جراحی دارید از پیامدهای آن آگاه باشید.

  • پرکننده های پوستی شامل تزریق یک ماده طبیعی به نام اسید هیالورونیک به بافت زیر چشم است. فیلر معمولا بدون درد است و فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا تزریق شود. انجام فیلر باعث درمان فرو رفتگی چشم شده و ظاهری جوان و سالم به شما می‌دهد. این کار حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود. میزان ماندگاری آن کوتاه مدت است باید هر سال تمدید شود. در مطالب قبلی فیلر ابر، فیلر صورت، فیلر مو و فیلر لب را آموزش داده ایم.
  • عمل لیفت صورت به سفت کردن پوست کمک می‌کند. از جمله عمل های زیبایی برای لیفت صورت شامل اندولیفت، میکرونیدلینگ، هایفوتراپی و لیفت صورت با نخ است. عمل های لیفت دهنده صورت یکی از روش های درمان گودی زیر چشم است.
  • برای درمان دائمی فرو رفتگی چشم، جراحی پلک یا بلفاروپلاستی را انجام دهید. این روش با از بین بردن رسوبات چربی که باعث پف کردن پلک می‌شود، گودی چشم را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید: سابسیژن (subcision) چیست؟ جالب ترین کاربرد ها، مزایا، عوارض را بدانید!.

‫6 دیدگاه ها

  1. من گودی زیر چشم دارم به خاطر پوست نازکم خیلی تابلو میشه و زود زود خودشو نشون میده

  2. گودی زیر چشم خیلی بده
    هرکی منو میبینه فک میکنه مریزم یا خیلی خستم
    بابا مردم درک کنین که شاید فقط فرو رفتگی چشم داره اون ادم انقدر گیر ندین به مردم

  3. من گودی زیر چشم دارم دکترای زیادیم رفتم
    اخر سر فهمیدم گودی زیر چشمم به خاطر مادرزادی بودنه و راهی براش پیدا نکردم

  4. آآآآآب زیاد بخورین
    آب کم خوردن میتونه باعث گودی زیر چشم بشه
    آب زیاد بخورین البته آب سالم نه آب کثیف و میکروبی و آهکی

  5. اگر کمبود کلاژن داشته باشینم میتونه باعث به وجود اومدن گودی زیر چشم بشه

  6. کم خوابی توی داشتن تو رفتگی چشم خیلی تاثیر داره
    من با بیشتر کردن و تنظیم کردن خوابم تونستم مشکل گود بودن زیر چشم رو حل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا