زیبایی و آرایشآرایشپوستزیبایی، سلامت و آرایش موسلامت
موضوعات داغ

عوارض لیزر موهای زائد! با مشکلات جدی و باورنکردنی لیزر موهای زائد آشنا شوید

با مشکلات و عوارض عجیب لیز موهای زائد آشنا شوید

برای لیزر موهای زائد، از یک پرتو متمرکز نور(لیزر)، برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌کنند. عوارض لیزر موهای زائد میتواند شامل تحریک، تغییر رنگ پوست، پوسته پوسته شدن و دیگر موارد باشد، که به صورت کامل توضیح داده ایم. لیزر برای از بین بردن موهای زائد، از رشد جدید فولیکول های مو جلوگیری می‌کند.
قبل از شروع مهم است، در مورد عوارض جانبی لیزر موهای زائد بدانید، تا با آگاهی کامل، دست به انتخاب بزنید. در این سری از مطالب سلامتی و نگهداری از پوست از مجله علمی وقت مد(vaghtemod.ir)، تمامی عوارض و آسیب های که لیزر موهای زائد می‌تواند، داشته باشد را شرح داده ایم.

روش کار لیزر موهای زائد! خوب یا بد؟

طبق گزارش nhs.uk، لیزر موهای زائد، یک روش زیبایی است که از یک لیزر قدرتمند یا نور پالسی شدید (IPL) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌کنند. روش کار لیزر موهای زائد به این صورت است که این منبع نور، فولیکول های مو در پوست را گرم کرده و از بین می‌برد و باعث مختل شدن رشد مو می‌شود.

روش کار لیزر موهای زائد

در طی لیزر موهای زائد، لیزر، نوری از خود ساطع می‌کند که توسط رنگدانه یا ملانین موجود در مو، جذب می‌شود. انرژی نور، به گرما تبدیل شده و به فولیکول های مو آسیب رسانده و رشد مو را به تاخیر می‌اندازد. در سری مطالب زیبایی، سلامت و آرایش مو، جدیدترین مطالب سلامتی مو از مجله معتبر وقت مد را مشاهده کنید.

نواحی رایج برای لیزر عبارت از صورت، سینه، پا، بازو، زیر بغل و بیکینی می‌باشند. با هر بار لیزر موها ریزتر و کمتر می‌شوند و اثرات طولانی مدتی دارند. این روش برای زنانی با رشد مو بیش از حد، مفید است. لیزر موهای زائد دارای عوارض جانبی زیادی است که در ادامه این مطلب سلامتی، آنها را بیان کرده ایم.

روش کار لیز موهای زائد در مجله وقت مد
روش کار لیز موهای زائد را در مجله وقت مد بخوانید.

زیباتر شوید: 5 ماسک خانگی برای داشتن پوستی شفاف و براق.

اسپانسر لباس سکرت

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر مو که توسط متخصصان و پزشکان پوست انجام می‌شود، با جلوگیری از رشد موهای جدید، عمل می‌کند. برای بیشتر افراد، لیزر موهای زائد، کم خطر است و عوارض جانبی طولانی مدت ندارد. با این وجود لیزر موهای زائد، عوارض جانبی موقت و دائمی زیادی دارد که در پایین آن ها را مشاهده میکنید.

مطالعه بیشتر درباره پوست: اگزما پوستی چیست؟ انواع اگزما، نشانه ها، علت، پیشگیری و درمان اگزمای پوست.

قرمزی و تحریک پوست، از عوارض جانبی لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد، از طریق لیزرهای کوچک و با حرارت بالا کار می‌کند. حذف موهای زائد، باعث تحریک موقت پوست شده و مقداری قرمزی و تورم خفیف در ناحیه تحت درمان ظاهر می‌شود. متخصصین امکان دارد قبل از لیزر، از بی حسی موضعی استفاده کنند تا این اثرات را به حداقل برسانند. سوزش کلی پوست، بعد از گذشت چند ساعت، باید از بین برود. از کمپرس یخ برای کاهش درد و تورم برای تسکین قرمزی و تحریک پوست، استفاده کنید.

قرمزی و تحریک پوست، از عوارض جانبی لیزر موهای زائد
قرمزی و تحریک پوست، از عوارض جانبی لیزر موهای زائد.

بیشتر بدانید: میکرونیدلینگ چیست؟ نحوه انجام، عوارض و فواید Microneedling پوست را بدانید!.

تغییر رنگدانه از عوارض لیزر موهای زائد

طبق گزارش my.clevelandclinic، پس از انجام لیزر، رنگ پوست کمی تیره یا روشن می‌شود. اگر پوست روشنی دارید، لکه های تیره‌تری را روی پوست مشاهده خواهید کرد و افرادی با پوست تیره، ممکن است لکه های روشن تری را ببینند. در اصل امکان دارد، برخی افراد دچار هیپرپیگمانتاسیون یا هیپوپیگمانتاسیون شوند، به این معنی که بعد از لیزر موهای زائد، پوست در ناحیه مدنظر تیره تر یا روشن تر شود. این تغییرات امکان دارد، موقت یا دائمی باشند ولی عموما، به مرور زمان محو می‌شوند.

درباره پوست بدانید: روزاسه چیست؟ علائم و روش های درمان بیماری پوستی روزاسه را بدانید!.

پوسته پوسته شدن از عوارض لیزر موهای زائد

در مطالب قبلی درباره لایه برداری پوست چیست؟ فواید و آموزش انواع روش لایه برداری توضیح دادیم. یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد، پوسته پوسته شدن ناحیه تحت درمان است، که باید بعد از چند روز از بین برود. پوسته پوسته شدن، گاهی منجر به دلمه یا زخم می‌شود. بعد از انجام لیزر، به ناحیه تحت درمان مرطوب کننده یا روغن گیاهی بزنید تا از خشکی پوست جلوگیری کرده و منجر به ایجاد زخم نشود.

بیشتر بدانید: عوامل پیری زودرس پوست را بشناسید! درمان، پیشگیری، نشانه های پیری زودرس پوست.

لیزر مو زائد و آسیب به چشم

موهای زائد، از طریق لیزرهای قدرتمند از بین می‌روند، به همین دلیل احتمال خطر آسیب به چشم وجود دارد به خصوص زمانی که لیزر صورت، انجام می‌دهید. فرد تحت درمان، حتما باید از تجهیزات محافظ چشم مخصوص، استفاده کند تا حین عمل از آسیب جلوگیری کند.

درمورد سلامت و آرایش صورت بیشتر بدانید: بهترین و سریعترین روش‎ درمان جوش زیر پوستی! همه حقایق مهم درمورد درمان جوش کیستیک.

بروز عفونت، از عوارض لیزر موهای زائد

در لیزر کردن موهای زائد، به دلیل اینکه به فولیکول های مو، با لیزر آسیب می‌رسد، احتمال بروز عفونت وجود دارد. ناحیه آسیب دیده، باید در حین بهبودی به عنوان یک زخم درمان شود. علائم هر گونه عفونت را به پزشک خود گزارش دهید و از هیچ دارویی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست چیست؟ علت و درمان باز شدن منافذ پوست.

خطر سوختگی و تاول از عوارض لیز موهای زائد

اگر لیزر موهای زائد به درستی انجام نشود، خطر سوختگی و تاول پوست وجود دارد چرا که در این روش از لیزرهای با حرارت بالا استفاده می‌شود. البته احتمال بروز این اتفاق، بسیار نادر است.

عموما پزشک متخصص قبل استفاده از لیزر، یک دستگاه خنک کننده را روی پوست اعمال کرده، تا از سوختن پوست توسط لیزر جلوگیری کند.

بیشتر بدانید: دتاکس پوست چیست؟ با سم زدایی پوست و انواع روش دتاکس پوست آشنا شوید.

ایجاد زخم و اسکار از عوارض لیزر موهای زائد

اگر پزشک حین انجام لیزر دچار خطا و اشتباه شود، یا فرد بعد از لیزر از ناحیه تحت درمان به درستی مراقبت نکند، امکان بروز اسکار، انواع لک و زخم وجود دارد. اگر توسط پزشک متخصص این کار را انجام دهید، احتمال بروز خطا وجود ندارد. پس به مراکز معتبر و دارای مجوز مراجعه کنید.

بعد از انجام لیزر موهای زائد، از پوست خود به گونه ای مراقبت کنید، که گویی دچار آفتاب سوختگی شده اید. از آفتاب دوری کنید و به صورت مرتب از مرطوب کننده استفاده کنید. در مطالب قبلی در مورد روش های درمان آفتاب سوختگی توضیح داده ایم.

بیشتر بدانید: علت لکه قهوه ای پوست؟! سریعترین انواع روش درمان لکه قهوه ای.

آیا لیزر موهای زائد برای بیکنی خطرناک است؟

طبق گزارش healthshots، فناوری لیزر با القای حرارت کنترل شده در بافت های عمیق پوست، کلاژن و جریان خون را تحریک می‌کنند. اگر این مراحل با دقت انجام نشود، امکان بروز اسکار و سوختگی پوست وجود دارد. پس از انجام لیزر در ناحیه بیکنی، مقاربت می‌تواند دردناک باشد.

برآمدگی خفیف واژن و بی اختیاری ادرار، از جمله عوارض لیزر مو زائد بیکینی می‌باشد که بسیار نادر است. از دیگر عوارض لیزر بیکنی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • تحریک موقت، منجر به تاول یا پوسته پوسته شدن خفیف پوست بیکنی می‌شود.
  • قرمزی خفیف پوست
  • تغییرات موقت در رنگدانه و تغییر رنگ پوست
  • تورم خفیف ناحیه بیکنی
  • ایجاد اسکار، بروز انواع آکنه و سوختگی از دیگر عوارض لیزر موهای زائد بیکنی است.

درباره زیبایی پوست بدانید: مزونیدلینگ چیست؟ عوارض، مزایا، کاربرد و هزینه مزونیدلینگ برای پوست.

آسیب لیزر موهای زائد صورت چیست؟

عوارض جانبی لیزر موهای زائد صورت، معمولا خود به خود و با گذشت چند روز از بین می‌رود. این موارد شامل سرخی، تورم و تحریک پوست است. در موارد نادر امکان دارد شامل عوارضی مانند عفونت، تغییر رنگ پوست، ایجاد تاول، سوختگی و جای زخم شود، که بهتر است در صورت مشاهده چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: بهترین روش های سفت کردن پوست! جدیدترین متد برای سفت کردن پوست های افتاده.

آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود؟

طبق گزارش healthline، از لحاظ علمی هیچ دلیلی پیدا نشده که اثبات کند که لیزر موهای زائد، منجر به سرطان می‌شود. این روش گاهی برای درمان ضایعات پیش سرطانی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیزرهای مختلفی برای درمان آسیب های ناشی از نورخورشید و انواع چین و چروک استفاده می‌شود.

لیزرهای مورد استفاده در حذف موهای زائد، دارای حداقل تابش است و حداقل آن روی سطح پوست اعمال می‌شود. به این دلیل خطر ابتلا به سرطان را ندارند. در اصل لیزرها برای عبور از سلول های پوست طراحی شده اند و فقط فولیکول‌های مو در عمق پوست را هدف قرار می‌دهند.

بیشتر بدانید: آموزش فیشیال صورت برای پوست چرب! راز های فیشیال پوست صورت چرب.

لیزر موهای زائد باعث ناباروری می‌شود؟

در زمان لیزر موهای زائد، فقط سطح پوست تحت تاثیر نور و گرما لیزر قرار می‌گیرد، به این دلیل حداقل تشعشعات حاصل از این روش نمی‌تواند به هیچ یک از اندام نفوذ کند و باعث ناباروری شود. اگر قصد بارداری دارید قبل از انجام لیزر بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، زیرا لیزر موهای زائد به جلسات متعددی نیاز دارد که نمی‌توان در دوران بارداری انجام داد.

بیشتر بدانید: بهترین راه براق کردن پوست! انواع روش های براق کردن پوست صورت!.

آیا لیزر موهای زائد، در دوران بارداری امکان پذیر است؟

متخصصان لیزر موهای زائد را برای افراد باردار توصیه نمی‌کنند. دانشمندان نتوانسته اند، بی خطر بودن لیزر موهای زائد در دوران بارداری را ثابت کنند. بارداری باعث بروز تغییرات هورمونی در بدن شده و منجر به رشد موهای اضافی در بخش هایی از بدن می‌شود. با این وجود به هیچ وجه مادر باردار، نباید لیزر موهای زائد را در دوران بارداری انجام دهد.

بیشتر بدانید: اندولیفت چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید، حقایق علمی.

چه کسانی نباید لیزر موهای زائد را انجام دهند؟

طبق گزارش my.clevelandclinic، قبل از انجام لیزر با پزشک خودمشورت کرده و اگر دارای شرایط زیر هستید، بهتر است از انجام لیزر موهای زائد صرف نظر کنید.

  • انجام لیزر موهای زائد برای مادران باردار مناسب نیست.
  • افراد مبتلا به سرطان پوست، نباید این روش زیبایی را انجام دهند.
  • اگر داروهای خاصی مانند درمان آکنه استفاده می‌کنید، از این روش پرهیز کنید.
  • افرادی که تبخال تناسلی (HSV-2) دارند یا مستعد ابتلا به تبخال هستند، بهتر است از انجام لیزر موهای زائد اجتناب کنند.
  • افراد دارای اسکارهای کلوئیدی (اسکار برجسته)

بیشتر بدانید: فیلر بینی چیست؟ کاربرد، ماندگاری، فواید و عوارض پرکننده بینی یا رینوپلاستی.

‫71 دیدگاه ها

  1. من دوستم صورتش به خاطر لیزر موهای زائد کرکی شد
    رفت الکترولیز کرد درست شد

  2. هشت بار یکی از دوستانم لیزر کرد بعد سه ماه نرفتن باشدت بیشتری مدهاش رشد کردن

  3. من مشکل هورمونی دارم .لیزر کردم خوب برام جواب داد و موهام کمتر شد …هر ۲ماه هم شارژ میرم

  4. لان اگر بعد تقریبا ۷ ، ۸ ماه صورتمونو که ضخیم شده لیزر کنیم جواب نمیدع🥲؟

  5. تاالان لیزر کردیم ازاین به بعد چی کنیم یعتی ادامه ندیم؟

  6. کلا با لیزر مخالفم عوارضش کم کم نشون داده میشه ترجیح من روش های سنتی رو بهتر میدونم

  7. پس اونایی ک مشکل هورمنی دارن باید چیکار کنن بعد درمان حتما باید برن لیزر دیگه

  8. بنظرم لیزر یه چیزه بیخود فقط هزینه میکنی هیچ جواب نمیگیری

  9. صورتو گردنتو اصلا لیزر نکننننن اون چندتا تارمویی ک داری رو با موچین بردار. خیلی بد میشه بعدا

  10. من مشکل هورمونی دارم قرص هم میخورم ،لیزر هم میرم و خیلی موهام کم شده

  11. من برای رشد مو نه ولی بخاطر جوشای بدنم که بخاطر اصلاح رو‌پوستم هست میخوام برم لیزر
    برم نرم به نظرتون؟؟؟

  12. من جلوچونم دو سه تا داشت لیزر زد کل زیر گردنم پرشد مجبورم هی برم

  13. کلا لیزر ضرر داره متاسفانه بعدها معلوم میشه لیزر چه کارها کرده

  14. من تا الان ایزر نکردم میشه راهنماییم،کنید با چه دستگاهی باید انجام داد؟؟؟

  15. من ده ساله پودر موبر میزنم میگن خارش بدنم مال اون شاید کسی تجربه ای ندارع چن ماه کلا خارشی شده کل بدنم بدون هیستامین زندگیم مشکلع 😢

  16. اصلان لیزر کردن اشتباهه منم رفتم که مو در نیارم راحت شم ولی
    عوض در نیاوردن موهام پرپشت و ضخیم شده طوری که دوروز یه بار باید شیو کنم

  17. من لیزر کردم حدود بیست جلسه بدنم و ….خیلی احساس خشکی شدید میکنم اذیت میشم این طبیعیه؟؟؟؟

  18. من موهام خیلی کمه ولی میخوام همونم نباش اما ار لیزر و عوارض لیزر میترسم

  19. منم بازوهامو و صورتم و لیزر کردم کرک بود مو شد الان یکساله دارم میرم لیزر ک به حالت قبل برگردن ولی فایده نداره 😢 تا یه جلسه اینور اونور برم ۲برابر قبل درمیان

  20. لیزر عالیه قبلشم از دکتر پوست مشاوره بگیرید باخیال راحت انجام بدید

  21. من شنیدم لیزر اگه موهاش رنگ داشته باشه و با دستگاه شاتی بزنی هیچ مشکلی نداره

  22. مزخرف ترين دستگاه دايوده،من دوسال رفتم و هيچ نتيجه اي نگرفتم موهاي صورتمم كه دوبرابر شده بود كلا. فك ميكردم مشكل هورمون دارم. ولي اون مركز رو بيخيال شدم و الان با الكسانداريد نابلكس انجام ميدم تو دو جلسه واقعا معجزه كرده صورتمم دو هفتس ك هيچ مويي درنيومده

  23. من لیزر انجام دادم ده جلسه واقعا راضیم من موهام ضخیم و پر بود الان اصلا در نمیاد یا درم بیاد نازک و کم هرکی میگه خوب نیست اشتباهه بهترین کار برا کم شدن موهای بدن یا کلا نابودشون میکنه

  24. همون مثل قدیمیا نوره زرنیخ دار بزارین،هم ضخامت موهارو کم میکنه به مرور تعداشونم کم میشه واسه بدن هم مفیده فقط تو آپارتمان نمیشه استفاده کرده بوش زباده

  25. صورت رو که لیزر نمیکنن قسمتای خاص مثل خط ریش (برای بعضیا واقعا نیازه و افتضاح ضخیم در میاد دررکل مرکز خوب برید مشاوره میدن که چ قسمتایی نیازه و چ قسمتایی نیست:)

  26. من اشتباه بزرگی ک کردم بازوهامو لیزر کردم پرز بود ولی شد موهای مشکی زخیم، یکساله هرچی لیزر میکنم جواب نمیگیرم

    1. من ۴ جلسه هست که دارم بازو هام و لیزر می کنم به نظرتون الان ول کنم اوکیه؟

    2. سلام منم جلسه ی اول اپراتورم بهم گفت بازوهات رو لیزر نکن. بهش گوش ندادم و بعد از دو جلسه یکم زخیم شدن.دیگه بازوم رو لیزر نکردم😑😑

    3. این موضوع رواپراتور یاپزشک مرکزبایدبهتون میگفتن منم خاستم بازوهام لیزرکنم ولی اپراتوربهم گف ک موهاش بیشترمیشه

    4. واقعا منم موهای دست وبازوم خیلی نازکه ولی بالیزر کلا نموند یعنی مال منم ضخیم میشه؟

    5. لیزر موهای زائد عوارضش یکیش اینه که موهای بازو رو ضخیم میکنه

    6. دقیقا منم همین مشکل و دارم
      لیزر موهای زائد عوارض زیادی داره

    7. الکترولیز برو هر تار مو بعد هشتاد جلسه به کل نابود می شه و عروق خونیش هم از بین می ره دیگه در نمی یاد آما بعد هر جلسه پماد ترمیم کنند بزنین و بهش بگو ی مو دوبار نسوزاند که جاش بمونه

    8. مرکزی که نیرید لیزر و دستکاهشو تغییر بده عزیزم دوسه بار ببین کدوم دستگاه بیشتر بهت اکی تره
      نوع دستگاه خیلی مهمه

  27. من صورتم ضخیم شده الان چندسال هر دوماه مجبورم برای شارژ برم یک هفته دیر بشه مثل ریش مردا میشه عصبیم کرده،هیچ راهی نداره یعنی؟میگن الکترولیز جوابه؟

    1. منم موی زائد صورت دارم و لیزر رفتم و خوب که نشد تازه بدتر هم شد و اضافه تر اینکه رو گردنم مو درمیارم! لیزر کلا خوب نیست و اگ بود و درمان واقهی میکرد، بازارشون کساد میشد. ولی عملکرد دستگاه های لیزر حتی بهتریناش جوریه که غدد رو مجبور به رویش مو هرچند ویر به دیر که مشتری رو مجبور به شارژ جلسه و اتلاف هزینه کنن تا سرپا بمونن

    2. الکترولیز رو اگر فرد ماهری براتون انجام بده عالیه. من خودم روی الکترولیز جواب گرفتم اونم تو کامنتای اینجا تو مجله وقت مد دیدم

  28. منم صورتم ده بیست تا موی زخیم داشت لیزر کردم چندین جلسه تا وقتی میرفتم خوب بود بعد پونزده جلسه دیگه نرفتم ..نگم چقدد ریش درآوردم زیر چونم پرررر شدددددد ضخیم
    فک میکردم به خاطر مشکل هورمون روز به روز بیشتر میشن…ولی بعد دیدم دوستمم رفت لیزر صورتش کرکی بود ضخیییبم شد
    تازه فهمیدم لیزر گند زده😑 اصلا زخیمم دارید نزنین ..از این موکن فنریا بندازین…راحت و ارزان

    1. من مثل شما بودم همون اول الکترولیز کردم کلا ریشه کن شد

    2. قشنگ اندازه بابام مو داشت صورتم 😂😂 بعد با تیغ ابرو هرررر روز اصلاح میکردم .چون پوستم حساسه جوش میزنم با روشهای دیگه…خیلی بده خیلی …الان فنر میندازم بهتر شده حداقل همش مثل ته ریش یجا در نمیاد

    3. برای ده بیست دونه مو در ناحیه صورت فقط باید الکترولیز کرد. متاسفم که این اتفاق برای شما هم افتاده
      انگار اینم از عوارض لیزر موهای زائد

    4. منم اینطوری شدم با دستگاه بندانداز چندبار برداری اوکی میشه

    5. از اون نوارای مومی مخصوص صورت بگیر یا وکس کن بهتر میشه

  29. اینا درست بچه ها من چون از ژیلت استفاده میکردم خیلی تیره شده بود فقط یه هفته از مام سفید کننده برای رفع تیرگی ناحیه تیرگی ها استفاده کردم.خیلی سفیدوشفاف کرد لک و تیرگی ها ی پوستم ازبین برد هنوز هم برنگشته خیلی راضیم ازش تا 99 درصد تیرگو از بین برد هنوز هم برنگشته خیلی سفید و خوشبو شد حتی دیگه عرق نمیکنم

    1. تریاک مصرف میکنی یا شیشه؟با صداقت بگو بتونم کمکت کنم😐

  30. ولی خیلی ها رو دیدم مشکل هورمونی داشتند،لیزر کردند…الان کرکی درمیاد فقط.چندین سال هم گذشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا