زیبایی، سلامت و آرایش موآرایشزیبایی و آرایشسلامتسلامت و زیبایی ابرو
موضوعات داغ

روتین مراقبت از مو برای داشتن موی سالم

آموزش ضروری ترین نکات روتین مراقبت از مو

مو، همانند پوست در برابر آسیب آفتاب و آلودگی قرار می‌گیرد برای همین به روتین مراقبت از مو برای داشتن موهای سالم و زیبا، نیاز دارد. اگر دوست دارید موهای براق، درخشان و بدون شکستگی و موهای عالی داشته باشید از یک روال شخصی مراقبت از مو کمک بگیرید. برای بیشتر افراد برای تشخیص بهترین روال مراقبت از مو، به کمی آزمون و خطا نیاز است.
در این سری از مطالب سلامت و نگهداری از مو از مجله پزشکی vaghtemod.ir، روتین مراقبت از مو برای داشتن موی سالم را آموزش داده ایم.

هدف از روتین مراقبت از مو چیست؟

تعیین هدف مراقبت از مو، به شما کمک می‌کند تا روتین خود را ایجاد کرده و محصولات مناسب برای دستیابی به نتیجه دلخواه را انتخاب کنید.
برخی از اهداف روتین مراقبت از مو شامل؛ صافی و درخشندگی مو، افزایش حجم و ضخیم نشان دادن آن، تقویت، ترمیم و آبرسانی مو، ماندگاری رنگ و به صورت کلی داشتن موهای سالم است.
با در نظر گرفتن دغدغه و مشکل خود، اکنون زمان آن رسیده که روتین روزانه مراقبت از موی شخصی خود را بسازید.

رفع مشکلات مو با روتین مراقبت از مو

قبل از اینکه در مورد روتین مراقبت از موهای خود تجدید نظر کنید، مهم است که به نگرانی ها و وضعیت فعلی موهای خود فکر کنید. نگرانی های معمولی مو شامل موارد زیر است:

  • آسیب و خشکی مو
  • داشتن موخوره
  • موهای چرب یکی دیگر از مشکلات مو است.
  • ریزش مو
  • آسیب به مو در نتیجه رنگ با مواد شیمیایی
  • مشکلات پوست سر که شامل خارش، چربی پوست سر، پوسته پوسته شدن و شوره سر است.
  • کم پشتی مو
رفع مشکلات مو با روتین مراقبت از مو
رفع مشکلات مو با استفاده از روتین مراقبت از مو

روتین مراقبت از مو چگونه است؟

جنس موی خود را بشناسید تا بتوانید متناسب با نیاز آن مراقبت های لازم را انجام دهید. برای مثال، اگر موهای خشکی دارید از شامپوی مرطوب کننده با خواص روغن آرگان برای مو استفاده کنید.
برای موهای چرب شامپوی شفاف کننده توصیه می‌شود. برای کمک به ترمیم موهای آسیب دیده و حفظ سلامت مو، حداقل یک بار در هفته موهای خود را آبرسانی کنید. در بخش پایین تمامی مراحل روتین نگهداری از مو را شرح داده ایم.

روتین مراقبت از مو چگونه است؟
از نکات روتین مراقبت از مو استفاده کنید.

در صورت لزوم، موی خود را بشویید

ممکن است تصور کنید که باید موهای خود را روزانه بشویید، اما بیشتر انواع مو فقط یک روز در میان یا چند بار در هفته نیاز به شستشو دارند.
نه بر حسب عادت بلکه بسته به نوع موی خود و زمانی که آن کثیف می‌شود، آنها را بشویید.

اسپانسر لباس سکرت

به صورت کلی افرادی که موهای نازک و صاف دارند، بیشتر از کسانی که موهای مجعد و ضخیم دارند، نیاز به شستشو دارند. بر اساس جنس مو، روتین زیر برای شستشو توصیه می‌شود:

  • اگر موهای خشک دارید، هر سه روز یکبار آن را بشویید.
  • توصیه می‌شود، افرادی با موهای چرب، یک روز در میان شستشو انجام دهند. اگر موی شما هنوز چرب به نظر می‌رسد، هر روز آن را شستشو دهید.
  • اگر موهای نه خشک و نه چرب دارید و جنس موهای شما معمولی است؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم هر سه روز یکبار آن را بشویید.
  • در نهایت، هیچ فرمول کاملی برای اینکه چه میزان باید موها را بشویید وجود ندارد، آنها را تحت نظر داشته باشید و اگر کثیف شد، موها را شستشو دهید.

در مورد نگهداری از مو بدانید: خواص روغن رزماری برای مو، حقایق علمی، فواید و مضرات رزماری برای مو.

نکات طلایی برای روتین مراقبت از مو پس از شستشو

  1. برای شستن موها از آب ولرم استفاده کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا از شستشو با آب داغ اجتناب کنید. آب داغ روغن های محافظ مو را که به عنوان حالت دهنده طبیعی هستند، از بین می‌برد و مو را کدر می‌کند.
  2. وقتی موها خیس هست، از زدن برس و شانه خودداری کنید.
  3. در زمان شانه کردن مو از یک برس چوبی با دندانه پهن استفاده کنید.
  4. به جای استفاده از سشوار اجازه دهید، موها در هوا خشک شوند. چرا که وسیله های گرمایشی به فولیکول های مو آسیب رسانده و منجر به خشکی و دو شاخه شدن مو می‌شوند.
نکات طلایی برای روتین مراقبت از مو پس از شستشو
از نکات طلایی برای روتین مراقبت از مو پس از شستشو استفاده کنید.

در مورد درمان موخوره بدانید: مناسبترین و بهترین روغن برای درمان موخوره چیست!؟.

موهای خود را به صورت مرتب کوتاه کنید

موها مستعد موخوره هستند و اگر برای مدت طولانی کوتاه نشوند، به آنها آسیب می‌رسد. سعی کنید هر 6 ماه یکبار یا بیشتر موهای خود را نوک گیری کنید و اگر مستعد خشکی مو و موخوره هستید هر 6 هفته یک بار آن را تکرار کنید.

از آنجا که موها و دست ها از قبل دارای روغن های طبیعی هستند، لمس کردن مداوم موها، آنها را چرب و کثیف نشان می‌دهد.

برای پیشگیری از این مورد، بهتر است یک مدل موی زیبا و در عین حال قابل کنترل داشته باشید تا به صورت مداوم به موهایتان دست نزنید.

در مورد ریزش مو بدانید: ریزش موی طبیعی چقدر است؟ چه میزان ریزش طبیعی مو خطرناک است؟.

از مو در برابر رنگ مو و آفتاب محافظت کنید

تا جای ممکن موهایتان را کمتر رنگ کنید. رنگ مو دارای مواد شیمیایی زیادی است که می‌تواند به موها آسیب رسانده و اگر به صورت مداوم انجام شود، ترمیم مو دچار مشکل می‌شود. در بخش مطالب سلامت، در مورد آسیب های رنگ مو توضیح داده ایم. در زمان رنگ کردن هم سعی کنید، رنگ مو بدون دکلره را انتخاب کنید.

آفتاب همانند پوست به مو هم آسیب می‌رساند. آفتاب شدید موها را خشک می‌کند، به همین دلیل در روزهای آفتابی از کلاه استفاده کنید. فواید و مضرات نور خورشید برای مو! نکات بسیار مهم درمورد تاثیر نور آفتاب روی مو که باید بدانید.

از محصولات طبیعی برای روتین مراقبت از مو بهره بگیرید!

طبق گزارش wikihow، محصولات مراقبت از موی مختلفی وجود دارد که برای بهبود کیفیت موی خود می‌توانید خریداری کنید، اما بهترین آنها محصولاتی با ترکیبات مواد طبیعی هستند، که شامل موارد زیر است:

  • روغن زیتون گرم به مرطوب کردن موهای خشک کمک می‌کند. این روغن را روی موهای خود بمالید و اجازه دهید تا 45 دقیقه بماند سپس شامپو بزنید و آبکشی کنید.
  • چای دم کرده و شیرین نشده می‌تواند به موها درخشندگی دهد، و رنگ طبیعی مو را افزایش دهد. پس از شستشو با شامپو، موهای خود را با چایی طبیعی بشویید. چای سیاه برای موهای تیره و چای بابونه برای موهای روشن مناسب است.
  • روغن نارگیل به عنوان حالت دهنده طبیعی مو شناخته می‌شود. روغن نارگیل گرم شده را برداشته و به موها بزنید و بگذارید تا 30 دقیقه بماند و سپس با شامپو شستشو دهید.
  • عسل برای تقویت فولیکول های مو عالی است. مقدار مساوی عسل و شامپو را مخلوط کرده و آبکشی کنید.

بیشتر بدانید: آیا بعد از کراتینه مو می‌توان مو را رنگ کرد؟.

برای داشتن موهای سالم غذای سالم بخورید

برای تقویت موهای خود و تشویق به رشد آنها، غذای سالم بخورید. برای حفظ سلامت، قدرت و رشد مو به مواد مغذی خاصی نیاز دارید. پس غذاهای حاوی این مواد مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • اسیدهای چرب ضروری مانند: روغن بذر کتان، سالمون، گردو و بادام برای تقویت مو لازم هستند.
  • پروتئین را از مواد غذایی مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ و محصولات سویا دریافت کنید.
  • میوه ها، سبزیجات، مرکبات، گوجه فرنگی و حبوبات حاوی اسید فولیک هستند.

در مورد مو بیشتر بدانید: آموزش نگهداری و مراقبت از موی بلند، از موی بلند زنانه و مردانه خود چگونه مراقبت کنیم؟.

انتخاب محصولات مراقبت از مو برای استفاده روتین

شامپویی را انتخاب کنید که با نوع موی شما مطابقت داشته باشد. طیف گسترده ای از شامپوها برای انواع مو با قیمت های متنوع وجود دارد. بجای توجه به قیمت شامپو به سازگاری آن با موهای خود دقت کنید. قبل از خرید شامپو، برچسب مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کرده و ببینید آیا برای موهای شما مفید یا مضر است.
به عنوان مثال برای موهای خشک، شامپوهای با مواد مرطوب کننده و آبرسان مانند روغن آرگان مناسب است. برای موهای چرب شامپوهای شفاف کننده توصیه می‌شود.

در مورد مراقبت از مو بدانید: آموزش نگهداری و مراقبت از موی فر (Curly Hair).

یک دیدگاه

  1. من از روغن نارگیل استفاده میکنم و واقعا عالیه مو هارو حسابی نرم میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا