زیبایی، سلامت و آرایش موآرایشزیبایی و آرایشسلامتسلامت و زیبایی ابرو

فولیکول مو چیست؟ کاربرد، ویژگی، روش های نگهداری و درمان فولیکول مو(hair follicle)

مطالب بسیار مهم علمی درباره فولیکول مو که باید بدانید

یکی از مهمترین مراکز تولید مو در بدن، فولیکول است. اگر درباره نگهداری، مراقبت و کاشت مو کنجکاو باشید، بدون شک نام این بخش مهم از ساختار پوست را شنیده اید. اما آیا میدانید فولیکول مو چیست؟ با کار و فواید این بخش بسیار مهم آشنا هستید؟ روش های مراقبت و تقویت فولیکول مو را میدانید؟
در این بخش از مجله زیبایی و آرایش وقت مد، تمام آموزش های ضروری درباره کاربرد فولیکول مو، روش های نگهداری و تقویت این بخش اساسی از مو را خواهید خواند. به شما روش های تست عملکرد و سلامت “hair follicle” را آموزش خواهیم داد.

فولیکول مو چیست؟

فولیکول مو؛ ساختاری در پوست است که مو در آن رشد می‌کند. هر انسانی با میلیون ها فولیکول مو به دنیا می آید که وظیفه آنها، رشد موی شما است. هر آسیبی به فولیکول مو، در ریزش مو، کاهش مو و کیفیت آن، تاثیر مستقیمی دارد. برای همین باید درباره روش های سالم نگه داشتن این بخش از پوست، اطلاعات لازم را داشته باشید. برای آموزش روش های تقویت و نگهداری از فولیکول، ادامه این مطلب از مجله معتبر وقت مد را بخوانید.

فولیکول مو؛ ساختاری در پوست است که مو در آن رشد می‌کند
فولیکول مو؛ ساختاری در پوست است که مو در آن رشد می‌کند.

به گزارش رسانه clevelandclinic، فولیکول مو؛ ساختار لوله مانندی است که دور ریشه مو را احاطه کرده و در لایه بالایی پوست شما قرار گرفته است. هر انسانی دارای 5 میلیون فولیکول مو در بدن و بیش از 1 میلیون فولیکول مو روی سر است. عواملی مختلفی مانند افزایش سن، باعث آسیب و از کار افتادن این بخش از دستگاه تولید مو میشود.
جالب است بدانید که فولیکول مو، میتواند عملکرد خود را به صورت موقت، متوقف کرده و دوباره شروع به کار کند. این فر آیند به رشد موی بدن کمک می‌کند.

درباره سلامت مو بیشتر بدانید: کراتینه مو چیست؟ معجون زیبایی مو یا دشمن آن!؟ در مورد فواید و عوارض کراتینه مو چه می‌دانید!؟!.

کار فولیکول مو چیست؟ با نقش این ساختار مهم آشنا شوید

به گزارش NCBI، مهم ترین کارکرد فولیکول مو؛ رشد مو است اما در زیر سایر کارکرد های فولیکول را مشاهده میکنید:

اسپانسر لباس سکرت
  • ترمیم پوست و باز سازی پوست پس از زخم و جراحت، از عملکرد های فولیکول مو است. زمانی که پوست شما دچار زخم میشود، سلول های فولیکول، به سرعت به محل زخم منتقل شده و روند بهبودی را شروع می کنند.
  • تشکیل عروق خونی جدید (رگ زایی).
  • تشکیل سلول های عصبی جدید سیستم عصبی (نورووژنز).
  • مشخص کننده سلامتی و ظاهر مو، فولیکول موی شما، مشخص میکند که موی شما، تا چه حد فر، مجعد و یا صاف باشد. شما با شناخت جنس مو خود باید مراقبت لازم از آن را انجام دهید.
مهم ترین کارکرد فولیکول مو؛ رشد مو است
جالب است بدانید که مهم ترین کارکرد فولیکول مو؛ رشد مو است.

چگونه مو در فولیکول مو ساخته می شود؟

به گزارش رسانه healthline، موی شما در بخش پایین فولیکول مو شروع به ساخته شدن و رشد می‌کند. پروتئین های تشکیل دهنده ریشه مو در بخش فولیکول مو (hair follicle)، به وسیله خون در رگ های مجاور، تغذیه میشوند. با تولید سلول های بیشتر در ریشه، موی شما از پوست بیرون می آید. غدد چربی نزدیک به فولیکول مو، روغن مخصوصی تولید می‌کنند تا مو و پوست شما را تغذیه کند. برای آشنایی بیشتر، مطلب پروتئین تراپی مو را مطالعه کنید.

درباره سلامت مو بیشتر بدانید: انواع روغن مو، با ویژگی روغنهای تقویت کننده مو آشنا شوید.

مراحل تولید و رشد مو

فاز آناژن (رشد): مو از ریشه شروع به رشد می‌کند. این مرحله از رشد مو، معمولا بین سه تا هفت سال طول می‌کشد. رشد از ریشه (پاپیلای پوستی) در فولیکول مو شروع می شود، که به موهای شما خون رسانی می کند و مواد مغذی لازم برای رشد را تامین می کند. موهای شما هر ماه حدود 1 سانتی متر رشد می کند.

مراحل تولید و رشد مو در فولیکول مو
مراحل تولید و رشد مو در فولیکول مو

فاز کاتاژن (انتقالی): در این فاز، زمان رشد کند شده و فولیکول در این مرحله کوچک می‌شود. این مرحله از تولید مو، بین دو تا چهار ماه زمان می‌برد.

فاز تلوژن (استراحت): ریزش مو‌های قدیمی شروع شده و موهای جدید از همان فولیکول مو شروع به رشد می کنند. این بین سه تا چهار ماه طول می‌کشد.

بر اساس یک مقاله معتبر در سال 2015، تحقیقات اخیر نشان داده است که فولیکول های مو فقط در مرحله تلوژن “استراحت” نمی کنند. فعالیت سلولی زیادی در این مرحله اتفاق می افتد تا بافت ها بتوانند موهای بیشتری را بازسازی کرده و رشد کنند. به عبارت دیگر، فاز تلوژن برای تشکیل موهای سالم بسیار مهم است.
همانطور که در قسمت بالا نیز گفته شد، فولیکول های مختلف به طور همزمان مراحل مختلف چرخه را طی می کنند. برخی از فولیکول ها در مرحله رشد هستند در حالی که برخی دیگر ممکن است در مرحله استراحت باشند.

با توجه به کالج آمریکایی استئوپاتی درماتولوژی، هر فرد به طور متوسط روزانه 100 تار مو از دست می دهد. حدود 90 درصد منبع مطمئن فولیکول های موی شما در هر زمان در مرحله آناژن هستند.

بیشتر بدانید: چه روغن های به رشد سریع مو کمک می کنند؟ 9مورد از روغن های موثر در رشد سریع مو را بشناسید!.

محل دقیق فولیکول مو در بدن کجاست؟!

همانطور که در این سری از مطالب مراقبت، نگهداری و زیبایی مو در مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/) توضیح دادیم، هر قسمت از بدن شما که مو داشته باشد، فولیکول مو نیز در آن قسمت وجود دارد. مو و فولیکول، دو بخش جدا نشدنی از بدن شما را تشکیل می دهند. لایه های بالای پوست مژه، نواحی مو دار پوست، زیر بغل، پوست سر، از جمله قسمت هایی هستند که فولیکول مو در آن قرار گرفته است.

بیشتر بدانید: علت نازک شدن مو چیست؟ آموزش روش های تقویت و درمان نازکی مو سر را بدانید.

چه مواردی بر فولیکول مو تاثیر دارد؟

مواردی مختلفی وجود دارد که میتواند به سلامتی فولیکول مو اثر گذاشته و یا به آن آسیب وارد کند. این موارد تاثیر گذار در فولیکول عبارتند از:

  • آلوپسی آره آتا (Alopecia areata) :
    آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی فولیکول های مو را با سلول های خارجی اشتباه گرفته و به آنها حمله می کند. اغلب باعث ریزش مو به صورت توده ای می شود. این می تواند منجر به آلوپسی یونیورسالیس، ریزش مو سکه ای شود که به معنای ریزش کامل مو در سراسر بدن است.
    هنوز هیچ درمان شناخته شده ای برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد، اما تزریق استروئید یا درمان های موضعی می تواند ریزش مو را کاهش دهد.
  • طاسی ناشی از بدو تولد : این نوع از بیماری فولیکول مو، به صورت ارثی بوده و باید توسط پزشک متخصص درمان شود.
  • فولیکولیت (Folliculitis):
    فولیکولیت اغلب شبیه بثورات برآمدگی های کوچک روی پوست شما است. برجستگی ها ممکن است قرمز، سفید یا زرد باشند و می توانند حاوی چرک باشند. اغلب، فولیکولیت خارش دار و دردناک است.
    فولیکولیت اغلب در اثر عفونت استاف ایجاد می شود. فولیکولیت می‌تواند بدون درمان برطرف شود، اما پزشک می‌تواند شما را تشخیص دهد و برای مدیریت آن دارویی به شما بدهد.
  • انواع هیدرات چرکی (Hidradenitis suppurativa)، یکی از انواع بیماری ها و مشکلاتی است که ممکن است برای فولیکول موی شما رخ دهد.
  • استرس:
    استرس میتواند در کارکرد فولیکول های موی شما تاثیر منفی بگذارد.
  • جوش های سر سفید و جوش سر سیاه
  • Telogen effluvium:
    تلوژن افلوویوم نوعی ریزش مو موقت اما رایج است. یک رویداد استرس زا باعث می شود که فولیکول های مو پیش از موعد وارد فاز تلوژن شوند. این باعث نازک شدن و ریزش مو می شود. برای پیشگیری از این عوامل از بهترین محصولات مراقبت مو استفاده کنید.
مواردی مختلفی وجود دارد که میتواند به سلامتی فولیکول مو اثر گذاشته و یا به آن آسیب وارد کند
مواردی مختلفی مانند استرس، ژنتیک و … وجود دارد که میتواند به سلامتی فولیکول مو اثر گذاشته و یا به آن آسیب وارد کند.

دربار زیبایی و سلامت مو بیشتر بدانید: بالیاژ مو چیست (Balayage)؟ آموزش، مزایا و مدت ماندگاری بالیاژ مو که باید بدانید.

آموزش روش های تقویت فولیکول مو

در مطالب قبلی، درباره فیلر مو چیست؟! (Hair filler) پرکننده مو! انواع روش، مواد تشکیل دهنده، فواید و عوارض فیلر مو توضیح دادیم. روش های متفاوتی برای تقویت فولیکول های مو وجود دارد که با انجام آن ها می‌توانید، به تقویت و سالم تر ماندن این بخش از کارخانه تولید مو، کمک کنید.

  • از کندن موهای خود، خودداری کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، برای تقویت فولیکول های موی خود، استفاده کنید.
  • استرس را از زندگی خود، حذف کنید.
  • در زمان فعالیت های بدنی و یا آسیب زا، از کلاه ایمنی استفاده کنید.
  • از انواع کرم ضد آفتاب مناسب، برای محافظت از پوست دربرابر نور ماورا بنفش، استفاده کنید.

درباره نحوه عملکرد، عوارض، فواید و انواع بوتاکس، فرق بوتاکس مو با کراتین مو، بوتاکس ابرو و بوتاکس مو در مجله وقت مد مهمترین مطالب را بخوانید.

آیا میتوان به فولیکول آسیب دیده کمک کرد؟

در مورد فولیکول های آسیب دیده بهتر است بدانید که با علم کنونی، نمی‌توان فولیکول های آسیب دیده را دوباره احیا کرد. اما بدن انسان، به صورت طبیعی تا حد کمی به بافت های آسیب دیده فولیکول، کمک می‌کند. این مورد زمان بر بوده و ممکن است تا چند سال طول بکشد.
شاید در آیند تکنولوژی و راه های موثر آن را بتوان یافت. البته آزمایش های مهمی در این زمینه صورت گرفته اما چون توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تایید نشده است، نمی‌توان به آن ها استناد کرد. البته همانطور که فولیکول مو مهم است به همان میزان کوتیکول مو نیز مهم و با اهمیت است.

درباره مو بدانید: مزوتراپی مو چیست؟ عوارض، فواید و تاثیر مزوتراپی برای درمان ریزش مو.

چرخه عمر فولیکول مو به چه صورت است؟

جالب است بدانید که موی شما، به صورت میانگین هر ماه به میزان 1.27 سانتی متر رشد میکند. البته این سرعت رشد مو، بستگی به سن، نوع مو، سلامتی و تغذیه شما دارد. یکی از انواع کاربرد های فولیکول مو، تاثیر روی رشد و سلامتی مو است. فولیکول های مو شما، مشخص می‌کنند که موی شما تا چه میزان مجعد، صاف و فر باشد. نگهداری مو بلند و مراقبت مو صاف بسیار پر اهمیت است.

بنا بر گزارش healthline، فولیکول های مو نیز در تعیین رنگ موهای شما نقش دارند. مانند پوست، موهای شما رنگدانه خود را از حضور ملانین دریافت می‌کنند. دو نوع ملانین وجود دارد: eumelanin و pheomelanin.
ژن‌های شما، تعیین کننده نوع یوملانین یا فئوملانین و همچنین مقدار رنگدانه‌ مو شما هستند. فراوانی اوملانین موها را سیاه می‌کند، مقدار متوسطی از اوملانین موها را قهوه‌ای می‌کند و اوملانین بسیار کم موها را بلوند می‌کند. از طرف دیگر فئوملانین باعث قرمز شدن موها می شود.

این ملانین در سلول های فولیکول مو ذخیره می‌شود و سپس رنگ مو را تعیین می‌کند. فولیکول های شما می توانند با افزایش سن توانایی خود را برای تولید ملانین از دست بدهند که منجر به رشد موهای خاکستری یا سفید می شود.

چرخه عمر فولیکول مو
چرخه عمر فولیکول مو

اگر مو از فولیکول مو بیرون کشیده شود، می تواند دوباره رشد کند. این امکان وجود دارد که یک فولیکول آسیب دیده تولید مو را متوقف کند.

مطالعه بیشتر: میکرونیدلینگ مو چیست؟ آیا میکرونیدلینگ مو برای درمان ریزش مو موثر است؟ عوارض، کاربرد، روش انجام.

روشهای خانگی برای درمان نازک شدن موها

در اینجا برای درمان و رفع نازکی مو و ریزش مو چندین روش خانگی و راهکار آسان را به شما معرفی می‌کنیم. در ابتدا حتما سعی کنید از روغن هایی که به رشد سریع مو کمک می‌کنند، استفاده کنید. روش و درمان های خانگی یکی از گزینه های خوب برای درمان نازکی و تقویت مو است.

فولیکول های مو چه رنگی دارند؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، فولیکول های شما، بخشی از پوست شما هستند و همان رنگ پوست طبیعی شما را دارند. جالب است بدانید که رنگ فولیکول های شما، به رنگ موهای شما ربطی ندارد.

چه آزمایشی برای سلامت فولیکول مو انجام می شود؟

برای تست و برسی سالم بودن فولیکول های مو، ابتدا پزشک متخصص زیبایی و سلامت مو، به صورت فیزیکی پوست و موی شما را برسی میکند و از سابقه پزشکی شما آگاه میشود. سپس با انجام دو نوع آزمایش میتوان سلامتی فولیکول های مو شما را تایید کرد.

  • آزمایش خون برای برسی سلامتی فولیکول مو:
    این کار با نمونه برداری از خون شما انجام میشود. آزمایش خون می تواند شامل آزمایش ANA، شمارش کامل خون (CBC)، آزمایش کم خونی و آزمایش پروتئین واکنشی c باشد.
  • آزمایش بیوسپی (Biopsy):
    در این آزمایش، بخش از پوست شما را برداشته و از آن نمونه گیری و سپس برسی میکنند.
  • تست کشش (Pull and tug test)
    در این آزمایش، پزشک متخصص بخش کمی از موی شما را برداشته و به آرامی آن را می کشد تا تشخیص دهد که چند تار از مو میریزد. این آزمایش بر روی بخش های مختلفی از پوست سر شما، تکرار می‌شود.

درباره مو بدانید: آبرسانی مو چیست؟ چگونه مو را آبرسانی کنیم؟ (آموزش 6 روش آبرسانی موی سر و هیدراته کردن مو).

انواع راه های درمان بیماری فولیکول مو

انواع روش درمان بیماریهای فولیکولی مو، بستگی به سن و علائم هر فرد، تفاوت دارد. به گزارش clevelandclinic، این درمان ها می‌تواند شامل این موارد باشد:

  • داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها.
  • داروی موضعی (ماینوکسیدیل) برای کمک به رشد مو.
  • داروهای ضد خارش برای درمان فولیکول مو
  • پاک کننده ها یا کرم هایی که شامل اسید سالیسیلیک، آزلائیک اسید یا بنزوئیل پراکسید برای از بین بردن لکه ها هستند.
  • آنتی بیوتیک برای پاکسازی باکتری ها یا عفونت ها.
  • برای کاهش استرس با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.
  • کاشت مو طبیعی توسط بهترین متخصصین پوست و مو

درباره مو بخوانید: پی آر پی مو چیست؟ حقایق علمی پی آر پی (PRP) عوارض، فواید، روش کار، هزینه.

فولیکول مو چیست؟

فولیکول مو؛ ساختاری در پوست است که مو در آن رشد می‌کند. هر انسانی با میلیون ها فولیکول مو به دنیا می آید که وظیفه آنها، رشد موی شما است. هر آسیبی به فولیکول مو، در ریزش مو، کاهش مو و کیفیت آن، تاثیر مستقیمی دارد. برای همین باید درباره روش های سالم نگه داشتن این بخش از پوست، اطلاعات لازم را داشته باشید. برای آموزش روش های تقویت و نگهداری از فولیکول، ادامه این مطلب از مجله معتبر وقت مد را بخوانید.

چه مواردی بر فولیکول مو تاثیر دارد؟

مواردی مختلفی مانند استرس، ژنتیک و رژیم غذایی و … وجود دارد که میتواند به سلامتی فولیکول مو اثر گذاشته و یا به آن آسیب وارد کند. این موارد تاثیر گذار در فولیکول عبارتند از …

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا