زیبایی، سلامت و آرایش موآرایشزیبایی و آرایشسلامتسلامت و زیبایی ابرو

آیا کراتینه مو باعث ریزش مو می‌شود؟ علت و روش های جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتینه

چرا کراتینه مو باعث ریزش مو می شود

کراتین، پروتئینی است که برای ترمیم مو استفاده می‌شود و در برخی از محصولات برای ارتقای سلامت مو وجود دارد. اما بسیاری از افراد معتقدند که، کراتینه باعث ریزش مو می‌شود. اما به نظر شما آیا کراتینه مو باعث ریزش مو می‌شود؟ آیا با روش های جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتینه آشنا هستید؟
در این سری از مطالب آموزشی سلامت از مجله وقت مد (vaghtemod.ir) همه ی این موارد و همچنین علت و روش های درمان ریزش مو بعد از کراتیه را بررسی کرده ایم.

کراتین چیست؟

کراتین نوعی پروتئین است که توسط بدن ایجاد می‌شود. کراتین در پوست، ناخن، مو و اندام های داخلی وجود دارد. این پروتئین ساقه مو را می‌پوشاند و یک لایه محافظ در اطراف مو تشکیل می‌دهد. با این حال این لایه محافظ می‌تواند آسیب ببیند.

افرادی که از اتوهای فر کننده یا صاف کننده با درجه حرارت بالا استفاده می‌کنند و موهای خود را با مواد شیمیایی مضر رنگ می‌کنند، ممکن است به کراتین آنها آسیب برسد. موهای دارای کراتین آسیب دیده اغلب خشک، وز یا مستعد شکستن هستند.

بیشتر بدانید: انواع روش کاشت مو طبیعی، فواید و معایب پیوند مو را بشناسید!.

کراتینه مو چیست؟

کراتینه مو، فرایندی است که برای درمان موهای وز شده و برای صاف کردن آنها استفاده می‌شود. همان طور که گفته شد کراتین یک پروتئین است که بدن به صورت طبیعی ترشح می‌کند و ساختار و استحکام مو را افزایش می‌دهد.

اسپانسر لباس سکرت

کراتینه مو، شامل استفاده از یک محصول زیبایی مو بر پایه کراتین روی مو می‌باشد. سپس از اتوی تخت استفاده می‌شود که باعث از درمان موخوره و کاهش دو شاخه شدن مو می‌شود.

کراتینه مو

کراتینه مو در اصل یک درمان نیمه دائمی برای صاف، براق و ابریشمی کردن مو است. برای حفظ نتیجه بعد از کراتینه درمانی، باید در انتخاب شامپو، نرم کننده و آبرسان مو دقت کنید. کراتینه مو می‌تواند بعد از مدتی موها را شکننده و وز کند.

بیشتر بدانید: مناسبترین و بهترین روغن برای درمان موخوره چیست!؟ با بهترین روغن مناسب برای درمان موخوره آشنا شوید.

عوارض کراتینه مو

  • برای سلامت طولانی مدت مو خوب نیست: کراتینه موها را صاف تر و براق تر نشان می‌دهد، اما در عین حال می‌تواند آسیب زا باشد. در اصل کراتینه کردن مو هیچ مزیت درمانی ندارد.
  • کراتینه باعث ریزش مو می‌شود: یکی از عوارض جانبی کراتینه مو، ریزش مو است به خصوص اگر به صورت مکرر انجام شود. به همین دلیل اگر دچار ریزش مو هستید استفاده از آن را متوقف کرده و به سالی یکبار منوط کنید.
  • سرطان زا است: ماده فرمالدئید در طول درمان کراتینه آزاد می‌شود، که یک ماده سرطان زا است.
  • به مو آسیب می‌زند: قرار گرفتن در معرض فرمالدئید و افزایش دما منجر به آسیب ساقه مو می‌شود.

بیشتر بدانید: آیا رنگ کردن مو باعث آسیب و ریزش مو میشود؟.

آیا کراتینه مو باعث ریزش مو می‌شود؟

بله، درمان های کراتینه به دلیل مواد شیمیایی که در ساختارشان هست باعث ریزش مو می‌شوند. این مواد شیمیایی بلافاصله یا پس از مدتی باعث سوزش پوست سر، خارش و ریزش بیش از حد مو می‌شود.
اکثر افراد کراتین را یک عامل تقویت کننده مو برای موهای خشک و آسیب دیده می‌دانند.

موها، بعد از انجام کراتین سالم، صاف و درخشان بنظر می‌رسند، با این وجود کراتینه برای همه مفید نیست. در بیشتر موارد دیده شده که کراتین باعث خشک تر و شکننده تر شدن موها شده و در نتیجه ریزش مو را در پی دارد. اما چرا این اتفاق می‌افتد در ادامه این سری از مطالب آموزشی زیبایی و آرایش به اینکه چرا کراتینه باعث ریزش مو می‌شود پرداختیم.

بیشتر بدانید: ریزش موی مردانه چیست؟ روش های علمی درمان و پیشگیری.

چرا کراتین باعث ریزش مو می‌شود؟

عوامل متعددی باعث ریزش مو پس از انجام کراتینه می‌شوند که در این بخش از سری مطالب زیبایی، سلامت و آرایش مو به آن پرداختیم.

بیشتر بدانید: علت نازک شدن مو چیست؟ آموزش روش های تقویت و درمان نازکی مو سر.

درجه حرارت بالا برای انجام کراتینه باعث ریزش مو می‌شود

آیا نحوه ی عملکرد کراتینه مو را می‌دانید؟ این فرایند شامل استفاده از کراتین روی مو، سشوار کشیدن و مهر موم کردن موم است. اتو صاف کننده مو که آرایشگر برای ابریشمی کردن مو استفاده می‌کند بسیار داغ است. گرمای شدید با حرارت بالا در صورت استفاده مکرر منجر به ریزش مو می‌شود.

بیشتر بدانید: فیلر مو چیست؟! (Hair filler) پرکننده مو! انواع روش، مواد تشکیل دهنده، فواید و عوارض فیلر مو.

مواد شیمیایی مضر در محصولات کراتینه عامل ریزش مو

کراتین به دلیل مواد شیمیایی مضر که در ساخت محصولات کراتین استفاده می‌شود، گرمای زیاد هنگام استفاده از کراتین و پوست سر حساس مضر است.
کراتین یک پروتئین محافظ است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود و ناخن، مو و پوست را می‌سازد. هنگام تولید محصولات کراتینه مو، آنچه در فرایند تولید استفاده می‌شود، کراتین جدا شده از شاخ، پر، پشم و پوست حیوانات است.

مواد شیمیایی مضر در محصولات کراتینه عامل ریزش مو
مواد شیمیایی مضر در محصولات کراتینه عامل ریزش مو

تولیدکنندگان از برخی مواد شیمیایی مانند فرمالدئید استفاده می‌کنند که برای سلامتی و پوست سر مضر است. به عنوان پروتئینی که بدن تولید می‌کند، انتظار می‌رود که کراتینه روی مو تاثیرگذار و مثبت باشد.
اما چیزی که شما به عنوان کراتینه روی مو می‌زنید، کراتین خالص نیست. کراتینه حاوی ماده شیمیایی سمی فرمالدئید می‌باشد، که می‌تواند باعث سرطان شود، پس ریزش مو پس از استفاده از کراتین غیر عادی نیست.

بیشتر بدانید: بهترین ویتامین تقویت کننده مو کدام است!؟ با انواع ویتامین تقویت کننده مو آشنا شوید.

پوست سر حساس مستعد ریزش مو بعد از کراتینه

اگر پوست سر حساسی دارید، از درمان های کراتینه و هر ماده شیمیایی خشن دیگر که ممکن است به موهای شما آسیب برساند، خوداری کنید. استفاده از هر گونه ماده شیمیایی سمی باعث تحریک پوست سر و در نتیجه باعث ریزش مو می‌شود. اگر پوست سرحساسی دارید با آرایشگر خود مشورت کنید. آنها باید کراتین را به عنوان یک محلول درمانی روی موهای شما ماساژ دهند. با این روش در نهایت از ریزش مو جلوگیری می‌شود.

بیشتر بدانید: اسکراب پوست سر چیست؟ فواید لایه برداری مو و انواع روش اسکراب خانگی کف سر.

چگونه مانع از ریزش مو پس از کراتینه شویم؟

راه های طبیعی مختلفی مانند شستن منظم مو و نوشیدن آب، برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد آن وجود دارد. بهترین راه حل برای درمان ریزش مو متوقف کردن کراتینه است. اما اگر عاشق انجام کراتینه هستید و نمی‌توانید آن را متوقف کنید، نکات زیر را رعایت کنید.

برای جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتینه، موهای خود را بعد از هر بار شستشو ماساژ دهید
برای جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتینه، موهای خود را بعد از هر بار شستشو ماساژ دهید
  • بعد از انجام کراتینه مو از شامپوهای ملایم استفاده کنید.
  • از استرس دوری کنید. استرس باعث سفیدی مو، ریزش مو و شوره سر می‌شود.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • از روغن های طبیعی مو برای ماساژ پوست سر استفاده کنید.
  • آب زیاد بنوشید، آب نا کافی موها را خشک کرده و باعث دو شاخه شدن مو می‌شود. نوشیدن آب زیاد سلول های مو را هیدراته کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
  • موها را آبرسانی کنید.
  • با ملایمت موها را برس یا شانه بزنید و از شانه کردن موهای خیس خوداری کنید.
  • ورزش منظم می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند، گردش خون آنها افزایش یافته و اکسیژن بیشتری به پوست سر ارسال می‌کنند.
  • پس از کراتینه، موهایتان را مدتی استراحت دهید و از انجام کارهای شیمیایی و زیبایی روی مو خوداری کنید.
  • مهمترین اقدامات و مراقبت بعد از کراتینه مو را انجام دهید.
  • برای جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتینه، موهای خود را بعد از هر بار شستشو ماساژ دهید. این کار به کاهش استرس و بهبود جریان خون و رشد مو می‌شود.
  • از محصولات مراقبت از مو با کیفیت استفاده کنید.

بیشتر بدانید: آمبره مو چیست؟ آموزش انواع آمبره مو و عوارض آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا