زیبایی، سلامت و آرایش موآرایشزیبایی و آرایشسلامتسلامت و زیبایی ابرو
موضوعات داغ

6 دلیل وز شدن مو! بهترین روش های درمان وزی مو را بشناسید

آموزش عوامل و درمان وزی مو

همه دوست دارند موهای صاف، نرم و سالم داشته باشند، اما عوامل زیادی باعث وز و کدر شدن مو می‌شوند. موهای وز شده فاقد درخشندگی و زیبایی هستند و این باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود پس بهتر است با انواع دلایل وز شدن مو، آشنا باشید.
اولین قدم برای درمان وزی مو، یافتن علت آن است. آیا می‌دانید چه چیزی باعث وز شدن موها می‌شود؟ اگر سر درگم هستید نگران نباشید، در این بخش از سری مطالب آموزش سلامت و آرایش مو از رسانه وقت مد (vaghtemod.ir)، دلایل وز شدن مو و بهترین روش های درمان آن را خواهید دانست.

علت وز شدن مو چیست؟!

طبق گزارش johnfrieda، آب و هوای مرطوب و گرم، یکی از علت های وز شدن مو است. در اصل کمبود رطوبت در مو؛ باعث وزی مو و حتی مو خوره می‌شود.
این امر باعث می‌شود، موها به دنبال رطوبت هوا باشند، آن را جذب کنند و به این شکل مو وز خواهد شد. در ادامه این سری مطالب سلامت از مجله علمی وقت مد، انواع دلایل برای اینکه چرا موها وز می‌شود را آورده ایم.

رطوبت، یکی از عوامل وز شدن مو است
رطوبت، یکی از عوامل وز شدن مو است

درباره مو بدانید: فولیکول مو چیست؟ کاربرد، ویژگی، روش های نگهداری و درمان فولیکول مو(hair follicle).

خشک کردن مو به صورت خشن، یکی از علل وز شدن مو

موها در حالت خیس، ضعیف ترین حالت خود را دارند. پیچیدن موها در یک حوله زبر، باعث می‌شود روغن ها از مو بیرون کشیده شده، رطوبت مو از بین برود و در نتیجه موها وز شود. با یک حوله میکروفیبر به آرامی مو را خشک کنید و آب اضافی را جذب کنید و در عین حال از موخوره جلوگیری کنید. در نهایت بگذارید موها به طور طبیعی خشک شوند.

بیشتر بدانید: مناسبترین و بهترین روغن برای درمان موخوره چیست؟.

اسپانسر لباس سکرت

یکی از عوامل وز شدن مو، شانه زدن بیش از حد است

برس و شانه زدن بیش از اندازه مو؛ باعث شکستگی، دو شاخه شدن و در نهایت وزی مو می‌شود. بهتر است بعد از حمام از انواع روغن مو مانند روغن رزماری برای مو و یا روغن زیتون برای مو استفاده کنید. همچنین میتوان از سرم ها استفاده کنید تا موهایتان ابریشمی و صاف شود.

یکی از عوامل وز شدن مو، شانه زدن بیش از حد است
شانه زدن بیش از حد، از عوامل وز شدن مو سر است.

درمورد سلامت و زیبای مو بدانید: علت سفید شدن مو چیست؟ تمام دلایل سفید شدن موی سر.

وسایل های حرارتی مو علت وز شدن مو

بنا به گزارش garnier، اتو مو، بیگودی ها، سشوار و موارد دیگر، روش عالی برای حالت دادن به موها هستند، اما این ابزارها به انواع جنس مو آسیب شدیدی می‌زنند. ابزارهای حرارتی به کوتیکول مو صدمه زده و مانع از رسیدن رطوبت طبیعی به مو شده و منجر به وز شدن موها می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم استفاده از ابزارهای حالت دهنده مو را به حداقل برسانید. از این وسایل حرارتی در پایین ترین درجه حرارت استفاده کنید و یک سرم محافظ حرارتی مو را به موهایتان بزنید و یا از بهترین محصولات مراقبت از مو استفاده کنید.

بیشتر بدانید: پی آر پی مو چیست؟ حقایق علمی پی آر پی (PRP) عوارض، فواید، روش کار، هزینه.

شستشو مو با آب داغ باعث وزی مو می‌شود

آب داغ روغن های طبیعی را از پوست سر و مو می‌گیرد و این کمبود رطوبت منجر به وز شدن بیشتر موها می‌شود. در زمان شستشو مو دمای آب را کم یا متعادل کنید. آب داغ، مو را وی می‌کند و حتی ممکن از به آسیب به بافت مو، منجر شود.

بیشتر بدانید: 5 روغن برای رشد و تقویت ابرو! روش های طبیعی برای تقویت ابرو را بشناسید.

رطوبت عامل وزی مو

رطوبت هوا یکی از دلایل موخوره و وزی مو است. در هوای مرطوب، کوتیکول موها زبر شده و برای جذب رطوبت باز و دو شاخه می‌شوند. موهای خشک بیش از حد وز میشوند، زیرا لایه بیرونی مو در رطوبت هوا خیس می‌شود.
کنترل رطوبت هوا غیر ممکن است، اما محصولات مراقبت از مو و پروتئین تراپی مو، از آنها محافظت می‌کند.

بیشتر بدانید: انواع روش کاشت مو طبیعی، فواید و معایب پیوند مو را بشناسید!.

شستشو روزانه مو

شستن روزانه مو، روغن های طبیعی که مو برای سالم بودن نیاز دارد را از بین می‌برد. مواد پاکنند، در شامپو رطوبت ضروری مو را از بین می‌برد. به همین دلیل توصیه می‌شود بیش از 2 یا 3 بار در هفته موهای خود را نشویید.
فرمول شامپویی که استفاده می‌کنید، بسیار مهم است. سعی کنید شامپوهای بدون پارابن و سیلیکون را خرید کنید تا از وز کردن موها جلوگیری کند.

بیشتر بدانید: ریزش موی مردانه چیست؟ روش های علمی درمان و پیشگیری.

آیا بعضی افراد به صورت طبیعی موهای وز دارند؟

بنا به گزارش healthline، برخی افراد به صورت طبیعی موهای خشک، وز و مجعد دارند. دلیل این وزی مو؛ این است که روغن های طبیعی تولید شده توسط پوست سر نمی‌توانند به اندازه موهای صاف به سمت ساقه مو حرکت کنند. به همین علت زمانی که تک تک موها برای ایجاد فر مشخص به یکدیگر متصل نمی‌شوند، این خشکی و وزی مو بیشتر به چشم می‌آید.

با این حال، موهای هر فردی حتی اگر صاف باشد، ممکن است وز شود. افرادی که موهای صاف تری دارند، زمانی که موهایشان آسیب می‌بیند، بیشتر متوجه آن می‌شوند.

بیشتر بدانید: آموزش نگهداری و مراقبت از موی صاف و لخت (straight hair).

آموزش روش های جلوگیری از وز شدن مو

با استفاده از محصولات آبرسان، ماسک های حالت دهند، موس مو، سرم و روغن های مو از موهایتان محافظت کنید. در مطالب قبلی درمور چگونه مو را آبرسانی کنیم؟ (آموزش 6 روش آبرسانی موی سر و هیدراته کردن مو) توضیح دادیم. شامپوها و مواد حالت دهنده ملایم را برای موهای خود انتخاب کنید و به موارد زیر توجه کنید.

  • برای شستن موها، از آب معتدل استفاده کنید.
  • از وسایل حرارتی مو، حدالامکان استفاده نکنید.
  • موهای خود را بیش از اندازه نشویید.
  • از نرم کننده، ماسک مو و روغن های مو استفاده کنید.
  • از حوله میکروفیبر برای خشک کردن مو استفاده کنید.
  • اگر در آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنید، از روغن و محافظ مو خوره استفاده کنید.
  • در حین انجام ورزش و شنا موهای خود را با کلاه بپوشانید.
  • از ماسک و محصولات مراقب مو برای کاهش وزی مو استفاده کنید.
  • از روبالشتی های ساتن ابریشم استفاده کنید.

بیشتر بدانید: فواید و عوارض موس مو یا فوم مو (Hair mousse)، 4 مورد از عوارض فوم مو.

بهترین و سریعترین روش های درمان وزی مو

در این بخش، علت وز شدن مو را برایتان شرح دادیم، اما مهم است بدانیم برای درمان آن چه باید انجام دهیم. در ادامه این بخش از سری مطالب زیبایی و آرایش وقت مد، تمامی روش های درمان وزی مو را آموزش داده ایم، تا با افزایش رطوبت مو، به بهبود سلامت آن کمک کنیم.

سرکه سیب و درمان وزی مو

موهای سالم، سطح PH اسیدی بین 4.5 تا 5.5 دارند. وقتی این تعادل حفظ شود، موها صاف و درخشان می‌شوند، اما اگر موها خیلی قلیایی شوند، کوتیکول ها باز شده و مو وز می‌شود.
سرکه سیب یک آلفا هیدروکسی اسید است به همین دلیل در صورت استفاده برای درمان موی وز مفید می‌باشد.

برای استفاده از آن ابتدا 1/3 فنجان سرکه سیب ارگانیک را با یک لیتر آب مخلوط کنید و روی مو بریزید. مقدار اضافی آن را برای روزهای بعد نگهداری کنید. بگذارید این ماده، 1 تا 3 دقیقه روی مو بماند، سپس با آب خنک بشویید. از سرکه سیب یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

سرکه سیب یک آلفا هیدروکسی اسید است به همین دلیل در صورت استفاده برای درمان موی وز مفید می‌باشد.
سرکه سیب برای درمان موی وز مفید می‌باشد.

بیشتر بدانید: علت نازک شدن مو چیست؟ آموزش روش های تقویت و درمان نازکی مو سر.

روغن نارگیل و درمان وزی مو

روغن نارگیل، سرشار از اسید لوریک است که توسط مو به راحتی جذب شده و رطوبت مو را افزایش داده و مانع از کاهش پروتئین می‌شود. برای افزایش رطوبت، کاهش موخوره و وزی مو، قبل از شستشو یا بعد از شستشو مو از روغن نارگیل به روش زیر استفاده کنید.

مقداری از روغن نارگیل ارگانیک را در کف دست بریزید و به آرامی روی مو و پوست سر ماساژ دهید. بگذارید 15 دقیقه بر روی سر بماند، سپس مو را با شامپو بشویید.
همچنین می‌توانید پس از شامپو کردن، مقدار کمی از روغن نارگیل را روی مو باقی بگذارید یا به عنوان ماسک مو از آن استفاده کنید.

بیشتر بدانید: چه روغن های به رشد سریع مو کمک می کنند؟ 9مورد از روغن های موثر در رشد سریع مو را بشناسید!.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا