پوستزیبایی و آرایشسلامت

علت لکه های قهوه ای و تیره شدن پوست بعد از لیزر چیست؟ روشهای درمان آن

چرا بعد از لیزر پوست تیره تر می شود؟

لیزر موهای زائد یک روش زیبایی محبوب است که از فناوری لیزر، برای حذف موهای اضافی قسمتهای مختلف صورت و بدن استفاده می‌کنند. در حالی که این روش ایمن و موثر می‌باشد، در برخی موارد ممکن است منجر به ایجاد لک و نقاط سیاه در پوست شود. این نقاط سیاه به عنوان هایپرپیگمانتاسیون نیز شناخته می‌شوند.
در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند، بعد از انجام لیزر، امکان بروز این لکه ها بیشتر است. در این سری از مطالب علمی مراقبت از پوست از مجله vaghtemod، علت لکه های قهوه ای پوست بعد از لیزر موهای زائد و روش های درمان آن را توضیح داده ایم.

لیزر موهای زائد چگونه کار می‌کند؟

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که از یک پرتو متمرکز نور برای حذف موهای اضافی از نواحی خاص مانند پا، پشت، زیر بغل، چانه و بیکنی استفاده می‌کند. لیزرها با تشخیص تضاد بین موهای زائد، ضخیم و رنگ پوست کار می‌کند. لیزر نوری را ساطع می‌کند که توسط رنگدانه ای به نام ملانین در مو جذب می‌شود. این انرژی نور به گرما تبدیل شده و فولیکول های مسئول رشد مو از بین می‌روند. در مطالب قبلی درباره عوارض لیزر موهای زائد به صورت کامل توصیح دادیم.

دستگاه لیزر، زمانی بهترین عملکرد را دارد، که تضاد بین مو و پوست وجود داشته باشد، زیرا رنگدانه موجود در فولیکول مو نور را بهتر جذب می‌کند. اگر بیمار موهای تیره و پوست روشن تری داشته باشد، بسیار ایده آل است. لیزر موهای زائد برای افرادی که خالکوبی دارند یا رنگ موهای آنها سفید، بلوند و قرمز است، مناسب نیست.

مطالعه بیشتر: 12 مورد از فواید لیزر موهای زائد را بشناسید!.

علت لکه شدن و تغییر رنگ پوست بعد از لیزر چیست؟

در مطالب مربوط به زیبایی زنانه و زیبایی مردانه در مورد عوارض لیزر موهای زائد به صورت کامل توضیح دادیم. تغییر رنگ پوست یک عارضه جانبی لیزر موهای زائد است که کمتر از 5 درصد بیماران تجربه می‌کنند. یکی از موارد تغییر رنگ پوست؛ هایپرپیگمانتاسیون است که به تیره شدن پوست اشاره دارد.

اسپانسر لباس سکرت

هایپرپیگمانتسیون یک وضعیت موقت یا دائمی است، که در آن پوست به دلیل افزایش تولید ملانین به طور منظم تیره می‌شود. این عارضه به دلایل زیر امکان دارد رخ بدهد:

  • نوسات هورمونی یکی از دلایل تیره شده پوست بعد از لیزر است.
  • شرایط پزشکی زمینه ای
  • التهاب یا آکنه یکی دیگر از دلایل بروز لکه های قهوه ای پوست بعد از لیزر موهای زائد می‌باشد.
  • آسیب پوستی
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب
  • استفاده نکردن از ضد آفتاب با اس پی اف مناسب
  • استفاده از داروهای مانند قرص ضد بارداری
علت لکه شدن و تغییر رنگ پوست بعد از لیزر چیست؟

با لیزر درمانی، هیپرپیگمانتسیون و لکه های پوستی زمانی آشکار می‌شوند، که پوست به گرمای لیزر پاسخ می‌دهد. پوست اطراف فولیکول مو امکان دارد تحریک شود و بر آمدگی قرمز و آکنه مانند ایجاد شود که با گذشت زمان سیاه می‌شوند. این وضعیت نادر اختلال هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب نامیده می‌شود و معمولا در زیر بغل، پاها و ناحیه بیکینی رخ می‌دهد. برای جلوگیری از تغییر رنگ و هیپرپیگمانتاسیون، مهم است که قبل و بعد از لیزر از خود مراقبت کنید.

چگونه از بروز لکه و تیره شدن پوست بعد از لیزر موهای زائد جلوگیری کنیم؟

مطمئن شوید که ایمن ترین لیزر را با طول موج مخصوص نوع پوست خود انتخاب کرده اید. برای مثال، اگر پوست زیتونی یا تیره تری دارید، باید با طول موج ND Yag درمان شوید. حداقل 4 تا 6 هفته قبل از لیزر درمانی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آفتاب خودداری کنید و ضد آفتاب مناسب را به کار گیرید.

چگونه از بروز لکه و تیره شدن پوست بعد از لیزر موهای زائد جلوگیری کنیم؟

هر گونه تغییر در وضعیت پزشکی را به پزشک خود گزارش دهید، به خصوص اگر داروهای جدید مصرف می‌کنید؛ تا آنها بتوانند موارد منع مصرف را رد کنند. لیزر موهای زائد موثر، باید در دسترس همه باشد، اما برای اطمینان از اینکه شما دچار چنین عوارض جانبی نشوید، پزشک باید به شما مشاوره داده و مراقبت های قبل و بعد از لیزر موهای زائد را به شما یادآور شود.

چه مدت طول می‌کشد تا لکه های قهوه ای بعد از لیزر محو شوند؟

هنگام درمان لکه های قهوه ای یا هایپرپیگمانتاسیون یا ملاسما، امکان دارد پوست در ناحیه تحت درمان تیره شود. این مورد به ویژه زمانی رخ می‌دهد که رنگدانه قهوه ای در لایه های پوست وجود داشته باشد.
این لکه های قهوه ای پس از 7 تا 14 روز محو می‌شوند، اگر رنگدانه در لایه های عمیق پوست قرار گیرد، به ویژه در مورد ملاسما، قبل از اینکه متوجه کاهش لکه های قهوه ای شوید، یک سری درمان نیاز است. اگر چه ممکن است نتوانید به طور کامل لکه ها را از بین ببرید، اما می‌توان آنها را کاهش داد.

بیشتر بدانید: پوست دهیدراته چیست؟ علائم، علت و روش های درمان پوست دهیدراته.

نکات مراقبتی بعد از لیزر موهای زائد

پس از یک جلسه لیزر موهای زائد، بروز چند عوارض جانبی طبیعی است. امکان دارد احساس گرما، قرمزی بسیار خفیف شبیه به آفتاب سوختگی در ناحیه تحت درمان حس کنید. این عوارض جانبی در مدت 24 تا 48 ساعت پس از هر جلسه از بین می‌روند. عوارض جانبی بعد از چند جلسه اول که معمولا موها ضخیم هستند، بارز تر هستند.

در طول درمان، موها ریز تر شده و عوارض آن کمتر می‌شود. مهم است از قرار گرفتن در معرض نورخورشید اجتناب کنید. و اگر بیرون می‌روید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. لباس های گشاد و نخی بپوشید تا به پوست اجازه تنفس بدهید. تا چند روز از انجام ورزش پرهیز کنید و فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. از عینک آفتابی و کلاه های لبه دار در روزهای گرم تابستان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا