زیبایی و آرایشآرایشپوستسلامت
موضوعات داغ

رتینول چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید رتینول برای پوست

با فواید معجزه آسای رتینول آشنا شوید

رتینول، نوعی ویتامین A است که به کرم ها، سرم ها، آبرسان ها و لوسیون های پوست اضافه می‌کنند. اما رتینول فواید و عوارض و کاربرد های خاصی دارد که بهتر است در مورد آنها، بدانید. رتینول (retinol)، اثراث ضد پیری دارد و برای رفع آکنه و مراقبت از پوست بسیار محبوب است. اما فواید و مضرات رتینول دقیقا چیست؟ آیا رتینول مضر است؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟
در این سری از مطالب آموزش زیبایی و آرایش، از مجله علمی وقت مد (vaghtemod.ir) شما را با تمام این موارد، آشنا کرده و حقایق جالبی را بازگو خواهیم کرد.

رتینول چیست؟

بر اساس گزارش clevelandclinic، رتینول (retinol)؛ نوعی ویتامین A است که به نوسازی پوست و افزایش تولید کلاژن که از 30 سالگی به بعد کاهش می‌یابد، کمک می‌کند. رتینول یک درمان موضعی است که آن را روی پوست می‌مالید و برای مراقبت از پوست، کاربردهای زیادی دارد. این ماده به صورت سرم، مایع، ژل کرم، نرم کننده عرضه می‌شود و حتی در برخی از محصولات آرایشی نیز یافت قرار دارد.

رتینول برای درمان آکنه، منافذ باز پوست، درمان انواع لکه ها و جوانسازی پوست مفید است. این ماده علاوه بر کاهش خطوط ریز و چین و چروک، برخی عوارض نور خورشید را خنثی می‌کند.

درباره پوست بدانید: علت لکه قهوه ای پوست؟! سریعترین انواع روش درمان لکه قهوه ای.

تاثیر رتینول روی پوست چیست؟

به گزارش wikipedia، رتینول یا ویتامین A1 یک ویتامین محلول در چربی است. ویتامین A برای ساخت مویرگ ها و در نتیجه برای سلامت همه سلول ها مهم است. این ماده، به لایه ای از پوست به نام لایه شاخی، نفوذ می‌کند و می‌تواند در عین حال، به لایه عمیق تری به نام درم نفوذ کند. زمانی که این ماده در لایه های پوست وجود دارد، گردش سلولی را تقویت کرده و از تجزیه کلاژن، پروتئینی که خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد جلوگیری می‌کند.

اسپانسر لباس سکرت

رتینول؛ باعث افزایش تولید سلول های پوست شده و به باز کردن منافذ پوست کمک می‌کند و همچنین پوست را لایه برداری می‌کند. یکی از روش های افزایش تولید کلاژن، که برای پوست لازم و ضروری است، استفاده از رتینول است که می‌تواند انواع چین و چروک را کاهش دهد و ظاهری شاداب به شما ببخشد.

به صورت کلی رتینول؛ ضخامت و خاصیت ارتجاعی پوست را افرایش داده، تولید ملانین را کاهش داده و التهاب را کم کرده و از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند.

تاثیر رتینول روی پوست چیست؟
رتینول می‌تواند انواع چین و چروک را کاهش دهد و ظاهری شاداب به پوست شما ببخشد.

بیشتر بدانید: روزاسه چیست؟ علائم و روش های درمان بیماری پوستی روزاسه را بدانید!.

انواع فواید رتینول

رتینول به دلیل توانایی نفوذ به لایه شاخی و درم پوست، کاربردهای زیادی دارد، که برای سلامت و مراقبت از پوست مفید است. در این سری از مطالب آموزش مراقبت و زیبایی پوست از رسانه وقت مد، تمامی فواید و کاربردهای رتینول را آموزش خواهیم داد.

رتینول برای درمان آکنه استفاده می‌شود

بر اساس گزارش medicalnewstoday، آکنه یک بیماری مزمن پوستی شایع است که در آن منافذ باز پوست با سلول های مرده پوست یا روغن های غدد، مسدود می‌شوند. باکتری ها نیز به این منافذ بسته شده حمله می‌کنند و منجر به التهاب شده و باعث ایجاد جوش های سر سیاه، سر سفید و کیست ها می‌شوند.

رتینوئیدهای موضعی همانند رتینول، می‌توانند لایه برداری غیر طبیعی پوست را کاهش دهند. رتینول با مسدود کردن مولکول هایی که منجر به التهاب می‌شوند، التهاب پوست را کاهش می‌دهد. رتینوئیدهای موضعی به طور موثر، آکنه را درمان می‌کنند. مهم است بدانید که دوز رتینوئیدها که فرد استفاده می‌کند مهمتر از نوعی است که انتخاب می‌کند.

فرد مبتلا به آکنه شدید، امکان دارد نیاز به رتینوئیدهای قوی تر، مانند ایزوترتینوئین، نسبت به رتینول داشته باشد که باید توسط متخصص پوست و پزشک، تجویز شود. این ماده با جلوگیری از مسدود شدن منافذ، به درمان آکنه کمک می‌کند. در چند ماه اول درمان، احتمال دارد هنوز جوش داشته باشید یا حتی بدتر به نظر برسد، اما با گذشت زمان با استفاده از رتینول، پوست شفاف تری خواهید داشت.

بیشتر بدانید: میکرودرم چیست؟! نتایج، تاثیر و نحوه انجام میکرودرم ابریژن.

انواع فواید رتینول
از انواع فواید رتینول میتوان به درمان آکنه و جوش و همچنین درمان پیری پوست اشاره کرد.

رتینول خواص ضد پیری دارد

پیری پوست، به دلیل سن بیولوژیکی یا عوامل خارجی مانند نور فرابنفش خورشید، سیگار کشیدن و آلودگی رخ می‌دهد که در مطالب قبلی مجله وقت مد، روش های درمان آن را توضیح دادیم. با افزایش سن، سلول های مرده پوست آهسته تر تقسیم می‌شوند و پیری پوست شروع می‌شود. در اصل زمانی چین و چروک آغاز می‌شود، که لایه میانی یا درم پوست، شروع به نازک شدن کرده و حفظ رطوبت، سخت می‌شود و در نتیجه پوست الاستین و کلاژن کمتری دارد.

پوستی که بر اساس آسیب خورشید پیر شده، لکه های قهوه ای و تیره تری را روی پوست نشان می‌دهد، که به عنوان لک های پیری شناخته می‌شوند. رتینول گردش سلولی و تولید کلاژن در سطح پوست را افزایش می‌دهد و در برابر تجزیه کلاژن مقاومت می‌کند. این ماده اپیدرم را تقویت کرده و مقدار آبی که به صورت غیر فعال از پوست تبخیر می‌شود را کاهش می‌دهد. این عوامل باعث حجیم تر به نظر رسیدن پوست شده و پیری پوست را کاهش می‌دهند.

بیشتر بدانید: پیلینگ پوست چیست؟ فواید و عوارض و مشکلات پیلینگ پوست صورت.

رتینول باعث بهبود ظاهر پوست می‌شود

رتینول به دلیل تاثیری که بر گردش سلولی و تولید کلاژن دارد، می‌تواند ظاهر ناهموار پوست و بافت پوست را درمان، یکدست و روشن کند. در مطالب قبلی از سلامت مجله وقت مد، روش های خانگی برای روشنی و سفیدی پوست را آموزش داده ایم.

هیپرپیگمانتاسیون و ناهمواری پوستی با استفاده از سرم رتینول با غلظت 0.3% و 0.5% کاهش می‌یابد. افراد رنگین پوست به ویژه کسانی که پوست تیره تری دارند، در استفاده از رتینول باید مراقب باشند، چرا که باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون می‌شود.

بیشتر بدانید: اسکراب پوست سر چیست؟ فواید لایه برداری مو و انواع روش اسکراب خانگی کف سر.

تاثیر رتینول برای درمان اسکار آکنه

اسکار آکنه، در نتیجه آسیب و التهاب ایجاد می‌شود. برداشتن یا کندن جوش، باعث آسیب بیشتر به پوست شده و با این کار، امکان دارد جای جوش به صورت دائمی باقی بماند. درمان های موضعی رتینول به کاهش تورم و التهاب ناشی از جوش ها کمک کرده و مانع از بیشتر شدن جوش ها می‌شود. به این نکته توجه کنید که درمان رتینول برای اسکارهای شدید که فرو رفته یا برجسته هستند تاثیر چندانی ندارد. همینطور باید از محصولات تقلبی که در بازار به اسم رتینول عرضه می‌شود، دوری کنید.

عکس قبل و بعد از استفاده از رتینول
عکس قبل و بعد از استفاده از رتینول

بیشتر بدانید: نیاسینامید چیست؟ فواید، کاربرد و عوارض نیاسینامید یا ویتامین B3 و یا نیکوتین آمید.

رتینول برای درمان لکه های تیره پوست

لکه های تیره پوست یا هیپرپیگمانتاسیون، در اثر آسیب خورشید به پوست، می‌تواند به وجود آید. اگر لکه های قهوه ای روشن تا تیره روی صورت، دست ها، گردن یا بازو دارید، این نشان تجمع ملانین است که به پوست رنگدانه می‌دهد.

به این نوع لکه ها، لکه های خورشیدی، لکه های پیری و لکه های کبدی نیز می‌گویند، عموما بدون درد هستند اما درمان هایی برای رفع آنها وجود دارد. رتینول موضعی، بعد از چندین ماه استفاده، لکه های پوستی را روشن و کم می‌کند.

بیشتر بدانید: میکرونیدلینگ چیست؟ نحوه انجام، عوارض و فواید Microneedling پوست را بدانید!.

رتینول برای درمان منافذ پوست

منافذ همانند سوراخی در سطح پوست هستند که به، فولیکول مو و روغن، اجازه عبور می‌دهند. زمانی که منافذ با سلول های مرده یا چربی بسته شوند، منافذ پوست بزرگتر و با ظاهری زشت دیده می‌شوند. رتینول موضعی منافذ بزرگ را با افزایش گردش سلولی پوست درمان می‌کند و از ایجاد منافذ مسدود جلوگیری می‌کند.

تاثیر رتینول برای درمان منافذ پوست
رتینول، منافذ باز پوست را درمان می کند.

باید بدانید: اندولیفت چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید، حقایق علمی.

رتینول برای درمان ضایعات سارکوم کاپوزی

سارکوم کاپوزی (Kaposi’s sarcoma)، یک سرطان نادر است که افرادی با سیستم ایمنی ضعیف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری عموما لکه های تیره رنگ، آبی، سیاه، صورتی، بنفش و قرمز به صورت صاف یا بر آمده دارند. آلی ترتینوئین، یک رتینوئید است که منجر به کند کردن رشد سارکوم کاپوزی می‌شود. سرطان درمان نمی‌شود، اما با استفاده از ژل آلی ترتینوئین بر روی ضایعات، پیشرفت بیماری را کند می‌کند.

بیشتر بدانید: خواص روغن آرگان برای پوست! با مهمترین ویژگی های روغن آرگان بر روی پوست آشنا شوید.

رتینول و رفع ملاسما

ملاسما، یکی دیگر از اختلالات پوستی است که منجر به ایجاد لکه های تیره می‌شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گرما، میزان تولید ملانین را افزایش داده و باعث ایجاد انواع لکه های پوستی می‌شود. ملاسما بیشتر در دوران بارداری بانوان اتفاق می‌افتد. اگر باردار هستید برای استفاده از رتینول حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. یک رتینوئید موضعی به محو شدن لکه های ملاسما کمک می‌کند.

باید بدانید: بوتاکس چیست؟ نحوه عملکرد، عوارض، فواید و انواع بوتاکس.

رتینول و کاهش پسوریازیس

پسوریازیس، یک اختلال پوستی است که افراد با التهابی که باعث رشد سریع سلول های جدید پوست می‌شود، به آن مبتلا می‌شوند. سلول های جدید یک بثورات ضحیم و پوسته دار صورتی یا قرمز ایجاد می‌کنند. رتینول رشد بیش از حد سلول های پوست را کند می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد.

رتینول در کاهش پسوریازیس و درمان پیری پوست تاثیر دارد.
رتینول در کاهش پسوریازیس و درمان پیری پوست تاثیر دارد.

بیشتر بدانید: اگزما پوستی چیست؟ انواع اگزما، نشانه ها، علت، پیشگیری و درمان اگزمای پوست.

آموزش استفاده از رتینول

به گزاش cosmopolitan، رتینول به عنوان یک درمان موضعی به صورت سرم مایع، ژل و کرم وجود دارد. اگر برای اولین بار می‌خواهید از آن استفاده کنید، ابتدا تست پچ، انجام دهید تا مطمئن شوید پوست شما به آن حساسیتی ندارد. برای استفاده از رتینول، دستورالعمل های روی بسته را انجام دهید. در این بخش از مجله وقت مد، به طور کلی مراحلی را که باید انجام دهید را توضیح داده ایم.

آموزش استفاده از رتینول
آموزش استفاده از رتینول را در مجله وقت مد بخوانید.
  • 20 الی 30 دقیقه بعد از پاکسازی صورت، از رتینول استفاده کنید.
  • پوست را با یک پاک کننده ملایم تمیز کنید و سپس آن را خشک کنید.
  • هنگام استفاده از محصولات رتینول، اسکراب پوست نکنید.
  • رتینول را به صورت یک لایه نازک به پوست صورت به جز بینی، دهان و چشم بزنید.
  • برای چند هفته اول، درمان به اندازه یک نخود از آن استفاده کنید و رتینول را یک روز در میان روی پوست بمالید.
  • با یک مرطوب کننده، صورت را پاک کنید.
  • بهتر است رتینول را در شب استفاده شود، چرا که نورخورشید اثر آن را کم می‌کند.
  • از سرم رتینول، بلافاصله بعد از پاکسازی پوست استفاده کنید، تا بیشترین بهره را از ویتامین A ببرید.
  • سعی کنید فقط از یک محصول حاوی ویتامین A، در روتین مراقبت از پوست در شب و روتین مراقبت از پوست در روز، استفاده کنید تا میزان مصرف آن کنترل شود.

بیشتر بدانید: پارابن چیست (Paraben)؟ دشمن سلامت یا بی خطر!؟ همه چیز درمورد مضرات و عوارض پارابن برای پوست.

از چه سنی میتوان رتینول را مصرف کرد؟

استفاده از رتینول یا ویتامین A؛ برای افراد بالای 30 توصیه می‌شود. از سن بالای سی سال، پوست کم کم دارای چین و چروک، افتادگی پوست و پیری می‌شود. رتینول با افزایش تولید کلاژن از خطوط چین و چروک در جوانی جلوگیری می‌کند. اگر جوان تر هستید برای استفاده از سرم رتینول نیاز است که با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید: افتادگی پلک (پتوز) چیست؟ علت، علائم و روش های درمان افتادگی پلک یا پتوز را بدانید!.

چند وقت یک بار از رتینول استفاده کنیم؟

محصولات رتینول باید به تدریج وارد روتین پوستی شما شوند، چرا که در ابتدا به دلیل اضافه شدن مقدار زیادی ویتامین A می‌توانند باعث تحریک پوست شوند.

در دو هفته اول، از سرم رتینول دو بار در هفته استفاده کنید. بعد از دو هفته آن را یک شب در میان بر روی پوست بمالید. اگر احساس کردید پوست شما تحریک و قرمز می‌شود، دوز و میزان مصرف خود را پایین بیاورید تا پوست به طور طبیعی با سطوح بالاتر ویتامین A، سازگار شود. زمانی که پوست به صورت کامل با این قدرت رتینول سازگار شد، دوزهای بالاتر را امتحان کنید.

برای زیباتر شدن بدانید: هایفوتراپی چیست؟ (HIFU) تمام فواید و عوارض هایفوتراپی صورت را بدانید!.

رتینول برای انواع پوست مناسب است؟

تقریبا می‌توان گفت تمامی انواع جنس پوست، از رتینول می‌توانند، استفاده کنند. حتی افرادی که پوست مستعد لک دارند، می‌توانند از قدرت ویتامین A بهره ببرند.
رتینول با تسریع روند تجدید سلول های پوست، منافذ مسدود شده پوست را پاک کرده و باعث شفافیت پوست می‌شود.

بانوان باردار و شیرده یا افرادی که دارویی مصرف می‌کنند که با ویتامین A تداخل دارد، نباید از رتینول استفاده کنند. اگر مستعد آلرژی هستید یا پوست حساسی دارید، بهتر است از روش های درمان دیگر بهره بگیرید. این ماده پوست شما را در برابر نور خورشید حساس تر می‌کند، پس حتما در زمان استفاده از محصولات رتینول، از ضد آفتاب هم بهره ببرید و از آفتاب دوری کنید.

باید بدانید: بهترین روش های سفت کردن پوست! جدیدترین متد برای سفت کردن پوست های افتاده.

چگونه از عوارض رتینول جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از عوارض ناشی از استفاده رتینول موارد زیر را رعایت کنید:

  1. هر بار از یک محصول رتینول استفاده کنید.
  2. از محصولات تقلبی رتینول استفاده نکنید.
  3. یک روز در میان از آن بهره ببرید.
  4. پس از شستشو صورت، 30 دقیقه صبر کنید و سپس از محصول رتینول استفاده کنید.
  5. اگر دچار آفتاب سوختگی و حساسیت های پوستی هستید، از محصولات رتینول خوداری کنید.
  6. از ضد آفتاب مناسب و کلاه های لبه دار در برابر نور خورشید استفاده کنید.
  7. از مرطوب کننده های پوستی نیز بهره ببرید.
  8. با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید: چرا باید در پاییز و زمستان از ضد آفتاب استفاده کنیم؟!.

‫40 دیدگاه ها

  1. ب عنوان بیوتی تراپیست میگم واقعا رتینول معجزه است و حتما سعی کنید از سن ۳۰ سالگی بزنید البته نحوه و تایم زدنش خیلی خیلی مهمه

  2. کسی تجربه ای داره؟
    براى پوست صاف كه كمى زير پوستى و سر سياه و كمى منافذ باز داره رتينول بهتر يا نياسيناميد؟

  3. من شنیدم رتینول خاصیت ضد تیرگی و ضد چروک هم داره اما نمیدونم درست باشه یا نه

  4. من دیروز از دکترم پرسیدم برا جوشو لک همینو گفت ولی از کجا بفهمیم اورجیناله الان فیکاروهم‌نمیشه تشخیص داد از اورجینال

  5. رتینول رو بهتره شبا استفاده کنین
    روشم مرطوب کننده بزنید

  6. کی بزنیم رتینولو بشوریم پس؟
    میگن نباید نور بخوره وقتی زدی، شب باشه و برقا خاموش

  7. درودها دوستان این نکات کلیدی بسیار برای نتیجه بهینه لازمه اول اینکه قبل رتینول تونر نزنید چون phپوستتونو تغییر میده با شوینده مناسب پوست ابتدا بشویید دوم اینکه اول از هفته ای ۲شب تا ۳شب بزنید تا پوستتون به رتینول عادت کنه بعد از مدتی هرشب میتونید بزنید

  8. من رتینول از داروخانه خریدم اما نگرانم فیک باشه . اسم شرکت داروسازی رو هم روش نوشته ساخت ایرانه

  9. اگه همزمان با نیاسینامید استفاده بشه میشه؟ مشکلی نداره؟

    1. باید یک شب در میون استفاده کنید
      یک شب از رتینول و شب دیگه از نیاسامید
      باز اگر نیاسامید وقت مد رو سرچ کنی توی گوگل دقیق تر بهت توضیح میده

  10. من برای پوست چربم رتینول خریدم
    اما هواستون باشه که اگر همزمان از ویتامین سی هم استفاده میکنید، ویتامین سی رو صبح ها بزنید و رتینول رو شب ها استفاده کنین

    1. اره دقیقا
      نباید همزمان هم از رتینول و هم چند تا اکتیو دیگه استفاده کرد
      بهتره جدا و با فاضله زمانی بزنین

  11. من کرم رتینول رو گرفتم. نمیدونم میشه همزمان از کرم رتینول و روغن رتینول استفاده کرد!؟ کسی تجربه ای داره؟

    1. عزیزم میشه لطفا اسم و برند کرم رو بگی که از کجا خریدی منم بگیرم؟

      1. عزیزم من تازه گرفتم و هنوز ازش مطمئن نیستم که جواب میده یا نه و نمیتونم تاییدش کنم
        بزار اگر جواب داد چشم اسم و برند و جای خرید رتینول رو اینجا برات مینویسم

    1. بستگی به برند و اصل بودن و ویژگی های اون مدل داره
      معمولا توصیه نمیشه
      رتینول اصلی توی ایران خیلی سخت گیر میاد اما میتونین به سایت تولید کنندش مراجعه کنین و این موارد رو چک کنین ولی درکل توصیه نمیشه که رتینول رو به دور چشم بزنین

  12. سرم ضدلک و سرم رتینول میشه تو یه هفته استفاده کرد؟ اگه اره چجوری؟؟؟ کسی میدونه😢

  13. چه رتینولی خوبه ک تاریخ مصرفش زیاد باشه؟
    لطفا اگر کسی میشناسه معرفی کنه

  14. رتینول عاایه
    رتینول خوبه ولی ابرسانم تزریق کنی بهتر نیشه

  15. من رتینول میخوام
    کسی میدونه قیمتش چنده ؟
    ارجینالش گیر میاد یا همش تقلبیه؟

    1. قیمتش از 300 هزار تومان هست به بالا
      اما معلوم نیست اصله یا با آب پرش کردن انقدر کلاه بردار زیاد شده
      مخصوصا توی آرایشیا

  16. سلام عزيزان
    کسی میدونه رتينول را روى خط خنده هم ميتونيم استفاده كنيم يا خير؟

  17. رتینول با نیاسینامید همزمان میشه مصرف کرد؟یا ربطی بهم ندارن؟

  18. ایرانی خریدم واقعا تاثیر نداشت
    کسی میدونه از کجا میشه رتینول ارجینال خرید؟

    1. من رتینول از پیج اینستاگرامی خریدم
      هیچ تاثیری نداشت فک کنم تقلبی بود

  19. نکاتی که راجب رتینول گفتید واقعا عالی بود 😍👏
    اما اصلش گیر نمیاد
    همش تقلبیه
    جایی میشناسین اصلش رو داشته باشه؟

  20. مرسی از نکات خوبی که گفتی مجله وقت مد
    من فکر میکنم ضدآفتاب واجبه کنار رتینول 🔥

  21. سلام من شنیدم وقتی تازه از رتینول استفاده میکنیم وقتی رتینول زدیم مرطوب کننده بزنیم

  22. من رتینول اوردینری گرفتم همش موند تاریخشم گذشت انداختم دور چون فقط 3 ماه تاریخ استفاده داره در هفته هم 3 بار استفاده نمی‌کردم شاید کمتر از یه بند انگشت ازش کم شده بود کل شیشه پر بود انداختم دور🤧 ولی تا صبح میزاشتم رو پوستم بمونه خیلی روشن کرده بود پوستمو
    البته نمیدونم اصل بود یا نه

  23. نه نه رتینول میگن خطرناکه تا تاریخش تموم میشه اصلا دیگه نباید زد به نظر من باید دونفر شریکی بخرن بعد نصف کنند یا حتی سه نفر چون خیلی زیاد داره بعد فقط هفته ای دوبار اونم چند قطره فقط میتونی بزنی برای من شیشه پر بود انداختم دور دلم اینقدر سوخت💔😂

  24. محصولات جوانساز حاوی رتینول باید از مقدار کم ودوز کم شروع بشه که پوست بهش عادت کنه مخصوصا رتینول

  25. سلام من یه تونر دارم که آاچ آ داره میتونم فقط دو شبی که رتینول میزنم ازش استفاده نکنم؟ یا کلا باید بذارمش کنار؟ چه تونری همراه با رتینول پیشنهاد میدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا