پوستآرایشزیبایی و آرایشسلامت
موضوعات داغ

SPF ضد آفتاب چیست؟ بهترین اس پی اف ضد آفتاب چند هست؟

با انواع اس پی اف ضد آفتاب آشنا شوید و اطلاعات مهم را آموزش ببینید

SPF ضد آفتاب، معیاری است که نشان می‌دهد، چه میزان از پوست، در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند. بر خلاف باور عموم مردم، اس پی اف بالاتر، لزوما به معنی محافظت بهتر در برابر خورشید نیست!. باید بدانید که اس پی اف ضد آفتاب چیست و باید چه میزان باشد؟!
با توجه به اینکه کرم ضد آفتاب بهترین محصول در برابر علائم پیری است، نیاز است تمام اصلاحات کلیدی در مورد آن را بدانیم تا بنا به نیاز خود بهترین را انتخاب کنیم. در این بخش از مطالب آموزشی مربوط به سلامت و مراقبت از پوست، از مجله علمی وقت مد(vaghtemod.ir)، شما را با مفهوم spf ضد آفتاب آشنا کرده و آموزش می‌دهیم که اس پی اف مناسب برای هر پوست باید چند باشد.

SPF ضد آفتاب چیست؟

SPF، مخفف فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. در کرم های ضد آفتاب، اس پی اف به جلوگیری از تابش اشعه خورشید به پوست کمک می‌کند. دو نوع اشعه UV وجود دارد که شامل UVA و UVB است و هر کدام به شکل متفاوتی به پوست نفوذ می‌کنند. عدد SPF، فقط به اشعه UVB اشاره می‌کند.

اشعه UVA، باعث پیری زودرس پوست و مشکلاتی مانند انواع چین و چروک و افتادگی پوست می‌شود. اشعه UVB، بیشتر سرطان زا است و منجر به آفتاب سوختگی خواهد شد.

SPF ضد آفتاب چیست؟
SPF ضد آفتاب چیست و چه کاربردی دارد را در مجله Vaghtemod بخوانید

همانطور که در مطلب آموزش انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست نیز توضیح دادیم، در برچسب محصولات ضد آفتاب به دنبال عبارت “طیف گسترده” باشید، به این معنی که ضد آفتاب دارای موادی است که شما را در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می‌کند. هر زمان که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، حتی اگر مستعد آفتاب سوختگی نباشید، روی پوست تاثیر می‌گذارد.

میزان تاثیر ضد آفتاب در خنثی کردن اشعه یو وی
میزان تاثیر ضد آفتاب در خنثی کردن اشعه یو وی در مجله علمی وقت مد

یک کرم ضد آفتاب با SPF 15، حدودا 93 درصد از اشعه UVB را مسدود کرده و SPF 30؛ از 97 درصد جلوگیری می‌کند. SPF 50 نیز 98% را مسدود کرده و SPF 100 مانع ار رسیدن 99% از اشعه UVB به پوست می‌شود. اس پی اف با افزایش دفاع طبیعی پوست در برابر اشعه خورشید عمل می‌کند و برای افرادی با پوست حساس، ضروری است. در این باره مطلب علائم و تشخیص پوست حساس! علت و روش های درمان و مراقبت از پوست حساس را بخوانید.

اسپانسر لباس سکرت

درباره ضد آفتاب بدانید: آیا کرم ضد آفتاب رنگی ضرر دارد؟ ضد آفتاب رنگی یا بدون رنگ، کدام بهتر است؟.

جدول میزان درصد مسدود سازی اشعه UVB

میزان SPF ضد آفتابدرصد مسدود کردن اشعه UVB
SPF 1593%
SPF 3097%
SPF 5098%
SPF 10099%
میزان مسدود سازی SPF ضد آفتاب در برابر اشعه UVB

مطالعه بیشتر: بوتاکس چیست؟ نحوه عملکرد، عوارض، فواید و انواع بوتاکس.

انواع SPF ضد آفتاب

در بخش پایین از مطالب مراقبت و سلامت صورت انواع SPF ضد آفتاب را معرفی کرده ایم:

  • ضد آفتاب با SPF 15 حدودا 93% از اشعه های مضر خورشید را مسدود می‌کند.
  • کرم ضد آفتاب با SPF 30 با 97% از پوست مراقبت می‌کند.
  • ضد آفتاب با SPF 50، بنا به گزارش های متفاوت 98% در برابر اشعه فرابنفش مقاومت می‌کند.
  • کرم ضد آفتاب با SPF 100 مانع از رسیدن 99% از اشعه UVB می‌شود.

بهترین اس پی اف ضد آفتاب چیست و چه میزان است؟

بهترین نوع ضد آفتاب که به محافظت در برابر اشعه های مضر UVA و UVB کمک می‌کند، کرم ضد آفتاب طیف وسیع است. برخی از این محصولات به گونه ای فرموله می‌شوند تا فواید دیگری مانند آبرسانی به پوست را فراهم کرده و حاوی مواد مفیدی مانند نیاسینامید و سرامید هستند که به بازیابی سد محافظ طبیعی پوست کمک می‌کنند. قبلا درباره موثرترین روش های جوانسازی پوست توضیح دادیم.

میزان نفوذ اشعه خورشید دربابر میزان اس پی اف ضد آفتاب
میزان نفوذ اشعه خورشید دربابر میزان اس پی اف ضد آفتاب

آیا یک کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر برای محافظت از پوست بهتر است!؟

ضد آفتاب با اس پی اف 30، اگر به درستی استفاده شود، محافظت بهتری نسبت به SPF بالای 50 که لایه خیلی نازک اعمال شده، دارد.

در اصل SPF یک ضد آفتاب؛ نشان دهنده میزان محافظت از پوست در برابر نور خورشید است و تضمینی با پوشش آهنی برای مراقبت از پوست نیست.

در جواب اینکه آیا SPF بالاتر برای ضد آفتاب بهتر است؟ به صورت کلی جواب مثبت است. یک کرم ضد آفتاب با SPF بالای 50، می‌تواند تا 98 درصد از اشعه فرابنفش را فیلتر کند، در صورتی که اس پی اف 30 تا 96 درصد از پوست محافظت می‌کند.
اما در عین حال این موضوع را در نظر بگیرید که استفاده یک لایه نازک از ضد آفتاب، عدم استفاده مجدد پس از تعریق و شنا کردن و عدم تمدید آن بعد از گذشت دو ساعت، محافظت نسبی ضد آفتاب را کم می‌کند. هر ضد آفتابی با هر نوع SPF باید دو ساعت یکبار تجدید شود و اس پی اف بالاتر به معنای محافظت طولانی مدت تر در برابر آفتاب نیست.

آیا یک کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر برای محافظت از پوست بهتر است!؟

بیشتر بدانید: اسکراب صورت و بدن چیست؟ نحوه استفاده، مضرات و انواع اسکراب پوست و صورت.

چه میزان SPF را برای ضد آفتاب انتخاب کنیم؟

SPF 50 یا بالاتر؛ بهترین محافظت را در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد، اما حتی آن هم به صورت کامل تمام اشعه های مضر را بی اثر نمی‌کند. اگر از ضد آفتابی با اس پی اف 30 به صورت روتین روزانه استفاده می‌کنید، آن هم از شما در برابر خورشید، محافظت می‌کند.

کرم ضد آفتاب تنها بخشی از روتین نگهداری و مراقبت از پوست است و شما باید در روزهای آفتابی از عینک مخصوص و کلاه استفاده کنید. در مطالب گذشته در مورد چرا باید عینک آفتابی بزنیم؟ 10 مورد از فواید عینک آفتابی را ذکر کرده ایم.

میزان SPF را برای ضد آفتاب
میزان SPF را برای ضد آفتاب در مجله علمی Vaghtemod

درباره پوست بدانید: اگزما پوستی چیست؟ انواع اگزما، نشانه ها، علت، پیشگیری و درمان اگزمای پوست.

انتخاب ضد آفتاب مناسب

طبق گزارش healthline، برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید، یک مرطوب کننده و ضد آفتاب با SPF 15 برای حفاظت از زیبایی مردانه و زیبایی زنانه پوست خود، کافی است. برای وضعیت های دیگر، باید موقعیت خود را در فضای باز در نظر بگیرید تا مشخص شود چه نوع ضد آفتابی مناسب شما است.
در بخش زیر از سری مطالب آموزش سلامتی از مجله علمی وقت مد، به مواردی که هنگام خرید ضد آفتاب باید در نظر گرفته شود، اشاره کرده ایم.

درباره زیبایی پوست بدانید: اتو صورت یا درما اف چیست؟ فواید، مضرات و آموزش استفاده از اتوی صورت که بهتر است بدانید!.

ضد آفتاب ضد آب، مناسب است

کرم ضد آفتاب مقاوم در برابر آب، می‌تواند محافظ خوبی در برابر فعالیت های آبی باشد. اگر ورزش هایی را انجام می‌دهید که باعث می‌شود، SPF به داخل چشمتان نفوذ کند، کاملا مضر است. فریب تبلیغات شرکت ها را نخورید، چرا که هیچ ضد آفتاب که 100% ضد آب باشد، موجود نیست و تا حدودی در برابر آب مقاوم هستند.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست چیست؟ علت و درمان باز شدن منافذ پوست.

اسپری ضد آفتاب

این نوع کرم در بین والدینی که کودکان پر جنب و جوش دارند بسیار محبوب است. همانطور که تیم تخصصی آرایش و زیبایی مجله وقت مد توضیح می‌دهد، استفاده از اسپری ضد آفتاب از نظر برخی از کارشناسان مضر است و توصیه می‌کنند به جای اسپری ضد آفتاب، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. چرا که اسپری ضد آفتاب مواد شیمیایی مضری را آزاد می‌کند که تنفس کودک را با مشکل روبرو می‌کند.

بیشتر بدانید: فیشیال پوست (Facial) چیست؟ انواع کاربرد، عوارض، فواید، مراحل انجام فیشیال صورت و پوست، مراقبت های بعد از فیشیال.

ضد آفتاب طیف گسترده و طبیعی را استفاده کنید

ضد آفتاب طیف گسترده به این معنی است که در برابر اشعه های UVA و UVB مسدود می‌شود. انتخاب یک ضد آفتاب طیف گسترده عالی است.
ضد آفتاب های با برچسب طبیعی بر پایه مواد معدنی هستند. ضد آفتاب با پایه روغن زیتون و روغن نارگیل به ارائه بیشترین محافظت از پوست کمک می‌کند. این دو نوع روغن دارای SPF طبیعی حدودا 8 هستند.

مطالب بیشتر: فواید روغن زیتون برای پوست چیست؟.

ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید

بسیاری از ضد آفتاب ها آن میزان که تبلیغ می‌شوند تاثیر ندارند. در زمان انتخاب کرم ضد آفتاب با SPF کم بسیار مراقب باشید. SPF زیر 50 محافظت کمی از پوست می‌کند و بالاتر از آن هم تفاوت چندانی در میزان تاثیرگذاری ندارد. اگر در انتخاب شک دارید بهتر است از ضد آفتاب با SPF 50 استفاده کنید.

مطالب مرتبط: پیلینگ پوست چیست؟ فواید و عوارض و مشکلات پیلینگ پوست صورت.

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب

  • حداقل 20 الی 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن، 2 قاشق غذا خوری از ضد آفتاب را به نواحی از بدن ک در معرض نورخورشید قرار می‌گیرند بمالید.
  • با دقت کرم را بمالید و مطمئن شوید، به قسمت های که عموما فراموش می‌شوند مانند گوش ها، پشت گردن و مچ پا نیز اعمال کنید.
  • یک لایه نازک ضد آفتاب نزنید و در استفاده از آن خساست به خرج ندهید.
  • همه ضد آفتاب ها با هر نوع اس پی افی باید هر دو ساعت یکبار تجدید شوند.
  • پس از شنا یا عرق کردن بلافاصله از آن مجددا استفاده کنید.
  • حتی در فصل پاییز و زمستان نیز از ضد آفتاب استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: روزاسه چیست؟ علائم و روش های درمان بیماری پوستی روزاسه را بدانید!.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا