سلامتآرایشپوستزیبایی و آرایش
موضوعات داغ

10 کابرد، خواص و فواید روغن کرچک چیست؟

با مهمترین و جالب ترین فواید روغن کرچک آشنا شوید

روغن کرچک، روغنی غلیظ و بی بو است که از دانه های گیاه کرچک تهیه می‌شود و به دلیل فواید روغن کرچک، مورد استفاده زیادی دارد. تاریخ استفاده از آن، به مصر باستان بر‌می‌گردد، در آن دوران از روغن کرچک، به عنوان سوخت برای لامپ و برای اهداف دارویی و زیبایی استفاده می‌کردند. روغن کرچک یک درمان طبیعی برای یبوست، بیماری های پوستی و مراقبت از مو است.
در این بخش از مطالب سلامت از مجله وقت مد(vaghtemod.ir)، 10 مورد از کاربرد، خواص و فواید روغن کرچک را معرفی کرده ایم تا با شناخت کافی، دست به انتخاب بزنید.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک؛ از دانه های گیاه روغن کرچک استخراج می‌شود. دانه های کرچک حاوی 30 تا 50 درصد روغن هستند که با روش های مختلفی از جمله پرس مکانیکی، استخراج با حلال یا ترکیبی از این دو از لوبیا استخراج می‌شوند. این روغن مایعی شفاف و زرد رنگ است و کاربردهای مختلفی در صنایع شیمیایی دارد و معمولا به عنوان یک ماده در محصولاتی مانند رنگ، جوهر و روان کننده استفاده می‌شود.
این روغن یک مرطوب کننده، طبیعی است و در زمینه پزشکی به عنوان ملین، در پانسمان و زخم برای انتقال دارو استفاده می‌شود. در اینجا نیاز است در مورد مزایای بالقوه روغن کرچک در سلامت و زیبایی پوست و سلامت بدن بدانید.

روغن کرچک؛ از دانه های گیاه روغن کرچک استخراج می‌شود

در مورد پوست بدانید: نیاسینامید چیست؟ فواید، کاربرد و عوارض نیاسینامید و ویتامین B3 و نیکوتین آمید را بشناسید.

کاربرد و فواید روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک، از دیر باز هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی در طب سنتی استفاده می‌شد، اما تحقیقات در مورد فواید بالقوه آن محدود و متناقض است. گفته می‌شود، روغن کرچک به عنوان یک درمان برای انواع مختلفی از بیماری ها از سردرد تا درد قاعدگی مورد توجه قرار می‌گیرد. در ادامه محبوب ترین کاربردها و فواید روغن کرچک آورده شده است.

بیشتر بدانید: روغن ماکادمیا (Macadamia oil) خواص، منبع، فواید، عوارض برای بدن، پوست و صورت.

اسپانسر لباس سکرت

فواید روغن کرچک برای صورت

فایده روغن کرچک برای سلامت صورت عبارتند موارد زیر است:

  • خواص ضد میکروبی و بی التهابی روغن کرچک برای کاهش آکنه و جوش مفید است. اسید ریسینولئیک از رشد باکتری های که منجر به آکنه می‌شود، جلوگیری می‌کند.
  • روغن کرچک، سرشار از اسیدهای چرب است، به همین دلیل وقتی روی پوست صورت اعمال می‌شود، صافی و نرمی آن را افزایش می‌دهد.
  • اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک، باعث رشد بافت سالم پوست شده و منجر به روشن و یکدست شدن رنگ پوست می‌شود.
  • روغن کرچک، کومدوژنیک پایینی دارد و بعید است منافذ پوست را مسدود کند. این روغن خطر بروز جوش های سرسیاه را کاهش می‌دهد و برای پوست حساس مفید است.
  • محصولات مراقبت از پوست، به ویژه کرم ها و روغن های صورت، بسیار گران هستند. روغن کرچک نسبتا کم هزینه است و خواص زیادی مانند ایجاد پوست سالم با رطوبت بالا را دارد.
فواید روغن کرچک برای صورت
خواص ضد میکروبی و بی التهابی روغن کرچک برای کاهش آکنه و جوش مفید است

خواص روغن کرچک برای پوست

روغن کرچک برای زیبایی و سلامت پوست کاربرد زیادی دارد که شامل موارد زیر است:

  • روغن کرچک برای درمان پوست تحریک شده، مفید است.
  • این روغن، با دور کردن میکروب هایی که منجر به بیماری می‌شوند، از پوست در برابر عفونت های باکتریایی محافظت می‌کند.
  • روغن کرچک؛ حاوی تری گلیسیرید است. این ماده، پوست را مرطوب کرده و برای درمان پوست خشک مفید است.
  • روغن کرچک خاصیت آبرسانی دارد و می‌تواند رطوبت را از هوا به داخل پوست بکشد و پوست را هیدراته کند. پوست دهیدراته چیست؟ علائم، علت و روش های درمان پوست دهیدراته را بیاموزید.
  • تری گلیسیرید موجود در روغن کرچک برای از بین بردن کثیفی و پاکسازی پوست مفید می‌باشد.
خواص روغن کرچک برای پوست
روغن کرچک برای درمان پوست تحریک شده، مفید است

روش استفاده روغن کرچک برای پوست

جذب کامل روغن کرچک، زمان بر است، اما رقیق کردن آن می‌تواند باعث جذب سریع در پوست شود. می‌توانید این روغن را با روغن های دیگر مانند روغن زیتون یا بادام زمینی رقیق کنید. نسبت توصیه شده یک به یک است یعنی مقدار روغن کرچک باید با مقدار روغن اضافه شده برابر باشد. در مورد فواید روغن زیتون برای پوست و خواص روغن زیتون برای مو بدانید.

خواص روغن کرچک برای مو

طبق گزارش verywellhealth و مطالب سلامت مو vaghtemod، علیرغم ادعاهای متعدد، شواهد محکمی برای اینکه روغن کرچک می‌تواند رشد مو را تحریک کند وجود ندارد. برخی این روغن را به عنوان نرم کننده و آبرسان مو روی پوست سر و مو برای درمان شوره سر یا براق کردن موها استفاده می‌کنند. در حالی که تحقیقات نشان داده اند که روغن کرچک امکان دارد مو را درخشنده کند، اما برای رشد مو و درمان شوره سر موثر نیست.

خواص روغن کرچک برای مو

روغن کرچک برای درمان یبوست

روغن کرچک به عنوان یک ملین طبیعی برای تسکین یبوست موقت، کاربرد دارد. طبق گزارش webmd، اسید ریسینولئیک آن به گیرنده ای در روده متصل است و باعث می‌شود ماهیچه ها منقبض شده و مدفوع را از طریق روده بزرگ عبور دهد برای همین، برای یبوست، مفید است.
از روغن کرچک گاهی برای پاکسازی روده بزرگ قبل از روشی مانند کولونوسکوپی استفاده می‌کنند. از این روغن برای تسکین طولانی مدت استفاده نکنید، چرا که عوارض جانبی مانند گرفتگی عضلات و نفخ را منجر می‌شود.

در مورد مو بدانید: مناسبترین و بهترین روغن برای درمان موخوره چیست!؟ بهترین روغن مناسب برای درمان موخوره چیست؟.

روغن کرچک، درد آتریت مفصلی را کاهش می‌دهد

خواص ضد التهابی روغن کرچک، درد مفصل مرتبط با آرتریت را تسکین می‌دهد. مکمل روغن کرچک امکان دارد به کاهش درد زانو کمک کند. استفاده موضعی از این روغن برای کاهش درد مفاصل مانند آرتروز نیز موثر است.
افرادی که به مدت دو هفته و یک بار در روز روغن کرچک را روی پوست بالای زانوهای دردناک خود ماساژ دادند، به این نتیجه رسیدند که این ماده به طور موثری درد و التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید: رتینول چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید رتینول برای پوست.

فایده روغن کرچک برای چشم

طبق گزارش health، روغن کرچک برای درمان برخی از بیماری های چشمی مانند بلفاریت موثر است. بلفاریت یک بیماری التهابی است که باعث قرمزی، خارش، تورم و تحریک پلک ها می‌شود. روغن کرچک میتواند به مکمل لیپیدهای لایه اشک فیزیولوژیکی کمک کند تا تبخیر اشک را کاهش داده و علائم بلفاریت را بهبود بخشد.

این روغن یکی از مواد تشکیل دهنده قطره های چشمی است که برای درمان خشکی چشم استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید، نباید روغن کرچک را مستقیما در چشم خود قرار دهید. این ماده فقط برای درمان بیماری های چشم توسط پزشک متخصص تجویز و استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: بهترین روغن برای تقویت ناخن چیست؟ انواع روغن مناسب جلوگیری از شکنندگی ناخن را بشناسید.

روغن کرچک برای القای زایمان طبیعی، مفید است

از گذشته روغن کرچک به عنوان یک روش طبیعی برای القای زایمان استفاده می‌شد. با افزایش تولید پروستاگلاندین ها، گروهی از ترکیبات لیپیدی که نقش اصلی در بارداری و القای زایمان دارند، دهانه رحم را تحریک می‌کنند. برای مثال، پروستاگلاندین ها واسطه رسیدن دهانه رحم و تحریک انقباضات رحمی هستند.
با این حال، روغن کرچک هرگز نباید توسط زنان بارداری که تحت مراقبت پزشکی نیستند استفاده شود زیرا منجر به عوارض خطرناک بارداری می‌شود.

در مورد سلامت مو بدانید: انواع روغن مو، با ویژگی روغنهای تقویت کننده مو آشنا شوید.

عوارض روغن کرچک چیست؟

در صورت استفاده مناسب، روغن کرچک ایمن است. با این حال اگر بیش از اندازه استفاده شود، باعث مشکلات جدی سلامت می‌شود. روغن کرچک باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراع شده و حتی درصورت مصرف بیش از حد منجر به عدم تعادل شدید الکترونیک و اسید باز می‌شود.

روغن کرچک برای زنان باردار ایمن نیست، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود، زیرا این ماده از عوامل زایمان زودرس است. اگر این روغن به صورت موضعی اعمال شود، ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کند. قبل از مالیدن روغن کرچک روی پوست، آن را در بخشی از پوست آزمایش کنید تا ببینید چه واکنشی نشان می‌دهد.

بیشتر بدانید: حقایق شگفت انگیز روغن آرگان (Argan oil)! روش ساخت، کاربرد و فواید، آموزش استفاده از روغن آرگان (راز های جذاب).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا