زیبایی، سلامت و آرایش موآرایشزیبایی و آرایشسلامتسلامت و زیبایی ابرو

13 روش موثر برای افزایش رشد سریع مو را بشناسید!

جدیدترین روش های افزایش سرعت رشد مو

روش های مختلفی وجود دارد که برای رشد سریع تر و پر پشت تر کردن موها، موثر است. از جمله انواع روش موثر برای افزایش رشد سریع مو، تغییر در روال مراقبت مو، درمان های موضعی مو و درمان هایی است که توسط پزشک تجویز می‌شود. برای افزایش طول مو، باید به تحریک رشد و سالم نگه داشتن مو فکر کنید. اما تاچه حد با رازهای روش سریع موی سر، آشنا هستید؟
در این سری از مطالب سلامت و مراقبت از مو از مجله وقت مد(vaghtemod.ir)، 13 روش علمی برای افزایش رشد مو را خواهید آموخت.

مو چگونه رشد می‌کند؟

طبق گزارش health، موها پیوسته در حال رشد و ریزش هستند، مهم است که ابتدا عوامل ریزش مو را بشناسید. یک چرخه طبیعی رشد مو، از چهار مرحله اصلی تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

  • آناژن که شامل مرحله رشد مو می‌شود.
  • کاتاژن، زمانی اتفاق می‌افتد که رشد مو کند می‌شود و شروع به جدا شدن از فولیکول مو می‌کند.
  • تلوژن و مرحله استراحت رشد مو، که در آن نه مو رشد می‌کند و نه می‌ریزد.
  • اگزوژن که به آن مرحله ریزش گویند.

90 درصد از موها به صورت فعال در حال رشد هستند، اما ریزش تا 100 تار مو در روز، به عنوان بخشی از فاز ریزش طبیعی است. در قسمت های قبلی در مورد میزان ریزش موی طبیعی مو به صورت کامل توضیح داده ایم.

مو از ریشه ای در پایین فولیکول زیر پوست، رشد می‌کند. خون موجود در پوست سر به سمت فولیکول می‌رود و اکسیژن و مواد مغذی را به ریشه می‌رساند، که به رشد موها کمک می‌کند.

مو چگونه رشد می‌کند؟
فرآیند رشد مو را در این عکس از مجله وقت مد مشاهده کنید.

درباره سلامت مو بدانید: آبرسانی مو، کاربرد، روش ها، حقایق! چگونه مو را آبرسانی کنیم؟ (آموزش 6 روش آبرسانی موی سر و هیدراته کردن مو).

اسپانسر لباس سکرت

عوامل موثر بر رشد مو

عوامل زیادی بر رشد، ضخامت و بافت مو تاثیر دارند، که بسیاری از آنها خارج از کنترل شما هستند و شامل عوامل ارثی، تغییرات هورمونی و نتایج پیری طبیعی می‌شوند. عواملی که بر رشد موها تاثیر می‌گذارد، عبارتند از:

  1. با افزایش سن، موها نازک تر و کم تر می‌‌شوند، در بخش های گذشته روش های درمان نازکی مو را معرفی کرده‌ایم. سن و میزان ریزش مو، تا حد زیادی ارثی است و با تغییرات هورمونی کنترل می‌شود. این نوع تغییرات بیشتر بر مردان، تاثیر دارد.
  2. طاسی با الگوی مردانه یکی از انواع ریزش مو مردانه است، که معمولا در میانسالی شروع می‌شود. تا زمانی که آقایان به سن 70 سالگی برسند، 80% از انواع طاسی با الگوی مردانه را تجربه می‌کنند.
  3. بعضی از شرایط فیزیکی، بر میزان رشد موها تاثیر گذار است. برای مثال تب بالا، باعث ریزش مو می‌شود. بسیاری از مادران بعد از زایمان دچار ریزش مو می‌شوند، که به “ریزش مو بعد از زایمان” معروف است. پس از جراحی های بزرگ، عفونت ها و سایر بیماری ها، ریزش شدید رخ می‌دهد.
  4. یک ضربه روحی، جدایی یا طلاق باعث ریزش مو می‌شود. هنگامی که استرس از بین رفت، ریزش مو باید متوقف شود و طی 9 ماه به سرعت رشد سابق خود بر گردد.

مطالعه بیشتر: ریزش موی سکه ای چیست؟! دلایل، پیشگیری و درمان.

روش های افزایش رشد مو

بهتر است بدانید که تاکنون هیچ معجونی یا دارویی علمی، وجود ندارد که منجر به رشد آنی مو شود، اما با استفاده از تکنیک های رشد مو، میتوان به رشد موها کمک کرد. در این بخش از مطالب علمی و آموزشی سلامت، تمامی روش ها و راهکارهای افزایش رشد سریع و موثر مو را خواهید آموخت.

ماساژ پوست سر بر رشد مو موثر است

همانطور که در سری مطالب سلامت و زیبایی پوست نیز توضیح دادیم، ماساژ پوست سر اثرات مفیدی بر هورمون های استرس، فشار خون و ضربان قلب دارد. یک راهکار ساده برای تحریک رشد مو در خانه، ماساژ پوست سر است.

این کار جریان خون را در پوست سر افزایش داده و به مواد مغذی کمک می‌کند، تا سریعتر به فولیکول برسند. شما می‌توانید پوست سر را با موهای خشک ماساژ دهید، اما استفاده از روغن‌های مغذی که به افزایش رشد مو کمک می‌کنند، تاثیر گذاری را دو چندان می‌کند.

مطالعه بیشتر: خواص روغن رزماری برای مو، حقایق علمی، فواید و مضرات رزماری برای مو.

ماسک زرده تخم مرغ و افزایش رشد مو

طبق گزارش byrdie، اگر موها قبل از اینکه از شانه های شما بگذرد، بشکند و دچار موخوره شود، ماسک زرده تخم مرغ برای شما، موثر است. تخم مرغ حاوی لسیتین و پروتئین است که منجر به تقویت، تغذیه و الیتام تارهای مو می‌شود. درمطالب پیشین، همه چیز را درباره پروتئین تراپی مو چیست؟ مراحل انجام، فواید و عوارض آن توضیح دادیم.

برای تهیه ماسک، دو عدد تخم مرغ را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. 1/2 فنجان آب اضافه کنید تا مخلوط رقیق شود و چسبنده نشود. ماسک را مستقیما روی موهای خشک و برس زده بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس طبق معمول شامپو بزنید و موها را بشویید. قبلا درباره خواص روغن رزماری برای مو، حقایق علمی، فواید و مضرات رزماری برای مو توضیح دادیم.

ماسک زرده تخم مرغ و افزایش رشد مو

مطالعه بیشتر: چه روغن های به رشد سریع مو کمک می کنند؟ 9مورد از روغن های موثر در رشد سریع مو را بشناسید!.

روغن کرچک برای رشد مو

روغن کرچک دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که به مبارزه با عفونت های پوست سر که از رشد مو جلوگیری می‌کند، کمک می‌کند.
کرچک پر از اسیدهای امگا 6، ویتامین E، پروتئین و سایر مواد مغذی است که می‌تواند به تارهای خشک شده نفوذ کند و ساقه مو را برای حفظ رطوبت ببندد. ماساژ روغن زیتون به پوست سر کمک می‌کند تا تمام مواد مغذی را به خود جذب کرده و به رشد مو کمک کند.

برای درمان و افزایش رشد سریع مو؛ روغن کرچک را روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس آن را تا انتهای تار موی خود بمالید. موها را بر بالای سر خود جمع کنید، آن را با کلاه بپوشانید و به مدت 15 دقیقه موهای را سشوار بکشید و در نهایتا زیر دوش بروید و با شامپو موها را بشویید.
برای آشنایی بیشتر، مطلب با ویژگی روغنهای تقویت کننده مو آشنا شوید را از رسانه معتبر و علمی VAGHTEMOD، بخوانید.

در مورد سلامتی مو و پوست بخوانید: عوارض لیزر موهای زائد! با مشکلات جدی و باورنکردنی لیزر موهای زائد آشنا شوید.

برای افزایش رشد سریع مو، از مکمل ها استفاده کنید

طبق گزارش healthline، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب خاص، برای سلامت کلی بدن مفید هستند و نقش کلیدی در تامین انرژی مورد نیاز برای رشد سریع مو دارند. این مواد مغذی شامل بیوتین، ویتامین سی، ویتامین دی، ویتامین E، فلز روی، آهن، امگا 3 و امگا 6 است. در سری مطالب گذشته بهترین ویتامین تقویت کننده مو را معرفی کرده ایم.

افرادی با سطوح پایین ویتامین D و روی، دچار بیماری ریزش مو خود ایمنی، آلوپسی آره آتا، می‌شوند. استفاده از مکمل های امگا 3 و امگا 6 به مدت 6 ماه به محافظت در برابر ریزش مو در افراد مبتلا به طاسی الگوی زنانه کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: انواع روش کاشت مو طبیعی، فواید و معایب پیوند مو را بشناسید!.

درمان پی آر پی(PRP) برای رشد مو

استفاده از پی آر پی در بیمارانی که دچار ریزش مو هستند، موثر است. PRP مو، یک روش درمانی نوآورانه است که از تزریق غلظت پلاکت های خود بیمار برای ترمیم و تسریع رشد مو استفاده می‌کند. پلاکت ها پروتئینی هستند که از جریان خون و DNA خود فرد به دست می‌آیند و وقتی به بدن باز می‌گردند، مانند یک سلول بنبادی عمل می‌کنند.

تزریق پی آر پی به پوست سر می‌تواند فولیکول های خفته مو را بیدار کند و در نتیجه باعث رشد بیشتر موها شود. این روش می‌تواند یک بار در ماه، به مدت 3 ماه و پس از آن هر 6 ماه یکبار برای نگهداری انجام شود.

درمان پی آر پی(PRP) برای رشد مو

در مورد مو بدانید: آموزش نگهداری و مراقبت از موی خشک و زبر (Dry hair)، با نکات و حقایق مهم در مورد موی خشک آشنا شوید!.

جلوگیری از شکستن مو، در افزایش رشد سریع مو تاثیر دارد

شکستگی مو، همراه با خشکی و موخوره، زمانی رخ می‌دهد که رشته های که در کوتیکول های داخلی مو هستند، از هم جدا شوند. برای جلوگیری از شکستگی مو موارد زیر را انجام دهید:

  • از رژیم غذایی حاوی مواد مغذی و تقویت کننده مو مانند آهن، روی و اسید فولیک استفاده کنید.
  • شامپو را به صورت عمده روی پوست سر بمالید.
  • از نرم کننده مو استفاده کنید.
  • با استفاده از حوله موهای خیس را مالش ندهید.
  • تا حد ممکن از سشوار برای خشک کردن مو استفاده نکنید.

در مورد مو بدانید: 6 دلیل وز شدن مو! بهترین روش های درمان وزی مو را بشناسید.

برای افزایش رشد مو، موهای خود را مرتبا کوتاه کنید

کوتاه کردن مو به صورت هر چند ماه یکبار، می‌تواند رشد موهای سالم را تقویت کند. مو خوره ها از بین رفته و از شکستگی مو جلوگیری می‌شود. موها هر ماه حدود نیم اینچ رشد می‌کند، پس کوتاه کردن آنها نگران کننده نیست. در اصل یکی از راه های مراقبت از مو، کوتاه کردن آنها به صورت دوره ای است.

آشنایی بیشتر: بهترین و مهمترین محصولات مراقبت مو که باید آنها را بشناسید!.

کاهش استرس به رشد مو کمک می‌کند

طبق گزارش webmd، استرس شدید می‌تواند موها را وارد فاز استراحت کند و از مرحله ای که باعث رشد آن ها می‌شود بگذرد. قبل از آن بهتر است، همه چیز درباره مراقبت از مو را بدانید. استرس شما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری آلوپسی آره تا قرار می‌دهد، جایی که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می‌کند.
استرس، همچنین منجر به تریکوتیلومانیا یا میل شدید به کند مو می‌شود
. زمانی که استرس زندگی را کاهش دهید یا راه هایی برای مدیریت آن پیدا کنید، ممکن است دوباره موها رشد کنند.

درباره مو بدانید: روتین مراقبت از مو برای داشتن موی سالم.

تا حد ممکن موها را اکستنشن نکنید و نبافید

انجام روش های مانند اکستنشن مژه و یا مو، می‌تواند به موها آسیب بزند. انجام بافت مو برای مراقبت از موهای بلند کاربردی است، اما به شرطی که به درستی انجام شود.
به هیچ عنوان اکستنشن مو را بیش از 2 تا 3 ماه نگه ندارید و خودتان آنها را بیرون نکشید، چرا که به مو آسیب زیادی می‌زند. بافت موها را به صورت محکم انجام ندهید و به گونه ای نباشد که در پوست سر احساس فشار کنید.

مطالعه بیشتر: اکستنشن مژه یا کاشت مژه! فواید، مراقبت، عوارض کاشت مژه (eyelash extension)! حقایق باورنکردنی.

استفاده از روبالشی و کلاه خواب ساتن ابریشم

همانطور که در مطلب چرا باید روبالشی ساتن ابریشم داشته باشیم؟ فواید روبالشی ساتن چیست؟ نیز توضیح دادیم، روبالشی های کتان و نخی به پوست احساس خوبی می‌دهند، اما برای موهای شکننده و ضعیف بهترین انتخاب نیستند. افرادی که در زمان خواب از کلاه خواب و روبالشی ساتن ابریشم استفاده کردند، گزارش های مثبتی در روند بهبودی موهای خود گزارش داده اند.
استفاده از انواع ساتن در اکسسوری خواب، به رشد سریع مو کمک نمی‌کند، اما اصطحکاک، موخوره و شکستگی مو را کاهش می‌دهد و در عین حال حس لوکسی هم دارد.

استفاده از روبالشی و کلاه خواب ساتن ابریشم

مطالعه بیشتر: فیلر مو چیست؟! (Hair filler) پرکننده مو! انواع روش، مواد تشکیل دهنده، فواید و عوارض فیلر مو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا