زیبایی، سلامت و آرایش موزیبایی و آرایشسلامتسلامت و زیبایی ابرو
موضوعات داغ

دلایل ریزش مو در زنان چیست؟ سریعترین روش درمان ریزش مو در خانم ها

با بهترین روش درمان ریزش مو در خانم ها آشنا شوید

ریزش مو می‌تواند دائمی یا موقت باشد و می‌تواند فقط پوست سر یا کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد اما بدون شک، در زیبایی شما نقش مهمی دارد. از مهمترین دلایل ریزش مو در زنان، وراثت، تغییرات هورمونی، افزایش سن و شرایط پزشکی است. اما درباره سریعترین روش درمان ریزش مو در خانم ها چه میدانید؟!
اگر روی پوست سرتان لکه های طاسی پیدا می‌کنید، یا روزانه بیش از 125 تار مو از دست می‌دهید، احتمالا دچار ریزش مو شده اید و بهتر است، موارد علمی بیان شده در بخش زیر را بدانید.
در این بخش از مطالب سلامت و مراقبت از مو از رسانه علمی وقت مد(vaghtemod.ir)، تمام دلایل و انواع روش درمان ریزش مو در خانم ها را خواهید خواند.

ریزش مو در زنان، چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

ریزش مو در زنان، چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

ریزش موی زنانه، زمانی اتفاق می‌افتد که یک زن، بیش از حد معمول، موی خود از دست بدهد. در مطالب قبلی در مورد ریزش موی طبیعی چه میزان است، توضیح دادیم. جالب است بدانید که، حدود نیمی از بانوان در دوره ای از زندگی، دچار ریزش مو می‌شوند.
این ریزش مو در بانوان، معمولا در دهه 50 یا 60 سالگی و به دلایل افزایش سن، رخ می‌دهد. اما در سن های دیگر و به دلایل مختلف، امکان دارد ریزش مو اتفاق بیفتند. برای درک علت ریزش مو نیاز است که بدانید چگونه مو رشد می‌کند که در ادامه این مطلب سلامتی، چگونگی رشد مو را شرح داده ایم.

مراحل رشد مو در بانوان را بشناسید!

مراحل رشد مو در بانوان

طبق گزارش webmd، رشد مو زمانی شروع می‌شود که سلول های جدید در فولیکول ها و منافذ پوست که مو در آن رشد می‌کند، تشکیل شوند. این سلول های جدید، به هم می‌چسبند و شروع به سفت شدن کرده و تار مو را تشکیل می‌دهند. مو در سه چرخه رشد می‌کند:

  1. در فاز آناژن 90 درصد از موها در حال رشد فعال هستند که 2 تا 8 سال می‌تواند طول بکشد.
  2. فاز کاتاژن عموما 2 تا 4 هفته طول می‌کشد. در این مرحله رشد مو متوقف شده و از منبع خون جدا می‌شود.
  3. فاز تلوژن بین 2 تا 4 ماه طول می‌کشد. در این زمان مو استراحت کرده و درنهایت می‌ریزد و چرخه رشد مو دوباره شروع می‌شود.

مو به صورت مداوم در چرخه ریزش و رشد است و زمانی متوجه ریزش مو می‌شوید، که تعداد زیادی مو به صورت همزمان وارد فاز استراحت شوند. مواردی که در چرخه رشد مو اختلال ایجاد می‌کنند، شامل داروها، بیماری ها، عفونت ها، افزایش سن، تغییرات هورمونی و استرس است.

علائم ریزش مو در زنان چیست؟

بهتر است بدانید که اکثر مردم روزانه بین 50 تا 100 تار مو از دست می‌دهند. در روزهایی که موهای خود را می‌شویید، امکان دارد تا 250 تار مو از دست بدهید. اما بیش از این مقدار ریزش مو، خطرناک است.

اسپانسر لباس سکرت
علائم ریزش مو در زنان

علائم ریزش مو در زنان شامل موارد زیر هستند:

  • وقتی موی خود را شانه می‌کنید، بیش از حد معمول بر روی شانه باقی می‌ماند.
  • موهای زیادی را روی بالش، حوله و در حمام می‌بینید. (در این باره مطلب فواید روبالشی ساتن چیست؟ برایتان مفید خواهد بود)
  • نازک شدن تدریجی مو، یکی از علائم ریزش مو در زنان است.
  • لکه های پوست سر قابل مشاهده هستند.
  • ریزش موی مردانه بیشتر روی پیشانی و تاج سر تاثیر می‌گذارد. ریزش موی زنانه، منجر به نازک شدن یک سوم تا نیمی از مو می‌شود و به تدریج موها به عقب کشیده می‌شوند.
  • ممکن است ریزش مو ناگهانی را به دلیل ضربه روحی یا جسمی تجربه کنید.

بیشتر بدانید: کربوکسی تراپی مو و درمان ریزش مو! فواید، هزینه و عوارض کربوکسی تراپی مو را بشناسید!.

دلایل ریزش موی زنانه چیست؟

طبق گزارش health.harvard، مشکلات متعددی باعث ریزش مو می‌شود. برخی از عوامل خارجی مانند داروها، استفاده مکرر از مدل مویی که موها را بیش از حد سفت می‌کند، یک رویداد استراس زا و عمل جراحی منجر به ریزش مو می‌شوند.
یکی دیگر از علت های ریزش مو، نازک شدن مو است که به دلیل مشکلات تیروئید، تغییر در هورمون ها، بارداری و یک بیماری التهابی امکان دارد رخ دهد. درمورد علت نازک شدن مو چیست؟ آموزش روش های تقویت و درمان نازکی مو سر، اینجا را بخوانید.

دلایل ریزش موی زنانه

یکی از دلایل ریزش مو در زنان، مربوط به ژنتیک است. شایع ترین بیماری ژنتیکی، به نام ریزش مو با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنتیک شناخته می‌شود. زنان مبتلا به این عارضه امکان دارد، متوجه خالی شدن قسمت بالای سر خود شوند که اغلب در دهه 40 یا 50 شروع می‌شود.
اگر ژن های خاصی را از یک یا هر دو والدین به ارث برده باشید، دچار این نوع ریزش مو می‌شوید. تغییرات هورمونی که در طول یائسگی رخ می‌دهد، ریزش مو را تحریک و بیشتر می‌کند.

یکی دیگر از محرک های ریزش مو در زنان، یک بیماری التهابی است که روی پوست سر تاثیر می‌گذارد. این بیماری های التهابی شامل اگزما، پسوریازیس یا وضعیتی به نام آلوپسی فیبروزان فرونتال می‌باشد که معمولا منجر به ایجاد اسکار و ریزش مو در قسمت جلویی پوست سر و بالای پیشانی می‌شود.

سایر علل شایع ریزش مو زنانه عبارتند از استفاده بیش از حد از محصولات آسیب رسان مو و وسایل گرمایشی مو است. بیماری زمینه ای، شرایط خود ایمنی مانند لوپوس، کمبودهای تغذیه ای یا عدم تعادل هورمونی نیز ممکن است منجر به ریزش مو شوند.

بیشتر بدانید: پروتئین تراپی مو چیست؟ مراحل انجام، فواید و عوارض آن.

آلوپسی علت ریزش مو در زنان

طبق گزارش healthline، آلوپسی آندروژنتیک، می‌تواند در هر سنی پس از بلوغ رخ دهد، اما در زنانه یائسه شایع تر است. افزایش سن و سابقه خانوادگی دو عامل اصلی این بیماری هستند. آلوپسی به معنای ریزش مو است. انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  1. آلوپسی آره آتا، ریزش مو تکه ای است که به طور ناگهانی در سر یا بدن اتفاق می‌افتد. معمولا با چند تکه طاس گرد شروع می‌شود که ممکن است همپوشانی داشته باشند یا نباشند.
  2. آلوپسی سکاتریشیال، گروهی از شرایط است که از دلایل ریزش مو در زنان است و در اثر زخم غیر قابل برگشت، ایجاد می‌شود. در این شرایط مو می‌ریزد و فولیکول توسط بافت اسکار مسدود می‌شود.
  3. آلوپسی ضربه ای، باعث ریزش مو در نتیجه شیوه های تهاجمی یا آسیب رسان مو می‌شود. ساقه مو امکان دارد، پس از استفاده از شانه داغ، سشوار، صاف کننده ها یا برخی مواد شیمیایی برای رنگ کردن یا صاف کردن، مو را بشکند.
  4. آناژن افلوویوم اغلب با شیمی درمانی همراه است. گاهی آلوپسی ناشی از شیمی درمانی شناخته می‌شود.

علل شایع آلوپسی عبارتند از؛ ژنتیک، روش های مراقبت های مو، رنگ کردن مو و ریزش مو، خود ایمنی و سایر شرایط سلامت، درمان های پزشکی و آسیب های دیگر به فولیکل مو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا