پوستآرایشزیبایی و آرایشسلامت
موضوعات داغ

علت سیاهی و تیرگی زیر بغل چیست؟ انواع روش درمان سیاهی زیر بغل

آموزش انواع تکنیک رفع تیرگی و سیاهی زیر بغل

بسیاری از مردم از تیرگی زیر بغل رنج می‌برند. اگر پوست شما به دلیل استفاده از مام های ضد تعرق، اصلاح و سایر مواد محرک تیره شده، حتما دوست دارید زیر بغل خود را روشن کنید. اما آیا میدانید علت سیاهی و تیرگی زیر بغل چیست؟ چرا زیر بغل ما سیاه و تیره می‌شود؟
مانند سایر قسمت های بدن، پوست زیر بغل امکان دارد سیاه شود و تغییر رنگ دهد. در این سری مطالب علمی و سلامت و مراقبت از پوست از رسانه وقت مد، شما را انواع دلایل ایجاد تیرگی و سیاهی زیر بغل همراه با جدیدترین روش های درمان آن، آشنا خواهیم کرد.

علت تیرگی زیر بغل چیست؟

گاهی اوقات بروز تیرگی زیر بغل به دلیل بیماری دیابت است. آکانتوز نیگریکانس، یک اختلال رنگدانه پوست می‌باشد که با دیابت مرتبط بوده و زمانی رخ می‌دهد، که پوست زیر بغل، ضخیم و مخملی شود. طبق گزارش nhs، دلایل زیادی برای سیاهی زیر بغل وجود دارد که در این قسمت از مطالب سلامت از vaghtemod، آنها را توضیح داده ایم:

  • دیابت نوع 2، میتواند از انواع عوامل تیرگی زیر بغل باشد.
  • شرایطی که بر سطح هورمون ها تاثیر می‌گذارد، مانند سندرم کوشینگ، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تیروئید کم کار
  • مصرف برخی از داروها از جمله استروئیدها یا درمان های هورمونی مانند قرص های ضد بارداری از دیگر عوامل سیاهی زیر بغل هستند.
  • در موارد نادر سرطان، معمولا هم سرطان معده منجر به تیرگی زیر بغل می‌شود.
  • یک ژن معیوب از والدین به ارث رسیده است، نیز میتواند از جمله علت تیرگی زیر بغل باشد.
  • گاهی اوقات افراد سالم بدون هیچ بیماری دیگری به آکانتوز نیگریکانس مبتلا می‌شوند. این مورد در افرادی که پوست سیاه یا قهوه ای دارند، بیشتر دیده می‌شوند. شایع ترین علت آکانتوز نیگریکانس اضافه وزن است. در سری مطالب گذشته انواع رنگ پوست را معرفی کرده ایم.
  • محرک های شیمیایی در دئودورانت‌ها و ضد تعرق ها یکی از عوامل اصلی تیرگی زیر بغل هستند. مراقبت استفاده از کرم ها و مام های ضد تعرق باشید.
  • تحریک پوست و ساییدگی ناشی بعد از اصلاح؛ شایع ترین دلیل تیرگی زیر بغل است.
  • تجمع سلول های مرده پوست به دلیل عدم انجام لایه برداری پوست، از دیگر علت های تیرگی زیر بغل است.
  • اصطحکاک ناشی از پوشیدن لباس های تنگ، بهتر است از عوارض پوشیدن لباس تنگ آگاه باشید.
  • هایپرپیگمانتاسیون، مانند افزایش ملانین از عوامل تیرگی زیر بغل است. سیگار کشیدن، هیپرپیگمانتاسیون را افزایش می‌دهد.
  • ملاسما یا لکه های تیره پوست
  • بیماری آدیسون، که می‌تواند زمانی رخ دهد که غده آدرنال آسیب دیده باشد.
  • درماتیت تماسی آلرژیک یا بثورات پوستی از دلایل سیاهی زیر بغل می‌تواند باشد.
  • طبق گزارش ncbi.nlm.nih.gov، کندن مو، محرک اصلی برای افزایش رنگدانه است. همانطور که در آموزش نگهداری، زیبایی و سلامت مو نیز توضیح داده شد، ضربه ناشی از کندن مو، تعداد سلول های تک هسته ای نفوذی و ماکروفاژهایی را که ملانوزوم های نشست شده از اپیدرم آسیب دیده بلعیده‌اند، اندکی افزایش می‌دهد. تیرگی زیر بغل، PIHP خفیف است که با افزایش ملانین اپیدرمی، به دنبال تحریک خفیف پوست می‌شود و کندن مو عامل کلیدی این فرایند است.
دیایب و یا مصرف دارو، از جمله علت های تیرگی زیر بغل هستند
دیایب و یا مصرف دارو، از جمله علت های تیرگی زیر بغل هستند.

بیشتر بدانید: سیاهی زیر چشم چرا به وجود می‌آید!؟ 12 راه درمان سیاهی زیر چشم.

انواع تکنیک روشن کردن زیر بغل یا درمان تیرگی زیر بغل

طبق گزارش medicalnewstoday، افرادی که زیر بغل تیره و سیاه دارند، می‌توانند با استفاده از روش های درمان تیرگی زیربغل که در بخش زیر از مطالب زیبایی و آرایش زنانه توضیح داده شده، به پوستی روشن دست یابند.

انواع روش درمان سیاهی زیر بغل را در مجله وقت مد بیاموزید.
انواع روش درمان سیاهی زیر بغل را در مجله وقت مد بیاموزید.

استفاده از مرطوب کننده زیر بغل، برای روشنی پوست

بهتر است بدانید که تراشیدن و کندن بیش از اندازه موهای زیر بغل، باعث تیره شدن زیر بغل می‌شود. بنابراین مرطوب کردن این ناحیه، برای کاهش سوزش زیر بغل مفید است.
برای درمان تیرگی زیر بغل، همیشه قبل از انجام اصلاح از صابون یا فوم شستشو استفاده کنید و اگر پوست حساس دارید از شوینده های مخصوص پوست حساس بهره بگیرید.
پس از اصلاح، یک لوسیون مرطوب کننده طبیعی و بدون عطر را به ناحیه مورد نظر بمالید تا التهاب پوست را کاهش دهد و از ایجاد تیرگی در زیر بغل جلوگیری کند.

اسپانسر لباس سکرت

درباره زیبایی پوست بدانید: علت لکه قهوه ای پوست؟! سریعترین انواع روش درمان لکه قهوه ای.

درمان های خانگی برای رفع سیاهی زیر بغل

برخی افراد اعتقاد دارند درمان های طبیعی پوست تیره را روشن می‌کند، البته تحقیقات علمی کمی این موضوع را تایید می‌کند. روش های درمان طبیعی برای تیرگی زیر بغل شامل: کورکومین (رنگدانه زرد چوبه)، آبلیمو، خار شیر و عصاره خیار دریایی است.
برخی از درمان های خانگی منجر به عوارض جانبی برای پوست می‌شوند. به عنوان مثال آب لیمو، می‌تواند پوست را خشک یا تحریک کند. قبل از استفاده از هر نوع درمان طبیعی یا خانگی برای سیاهی زیر بغل با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

درمان های خانگی برای رفع سیاهی زیر بغل

درباره پوست بدانید: با روش های درمان شلی و افتادگی پوست آشنا شوید!.

استفاده از کرم موضعی یا آنتی بیوتیک برای روشن کردن پوست زیر بغل

کرم ها، پمادها و ژل های تجویزی برای روشن کردن پوست زیر بغل موجود هستند که توصیه می‌شود با تجویز پزشک از آنها استفاده کنید. این محصولات عبارتند از:

  • کرم های رتینوئید برای نازک و روشن کردن پوست
  • کرم هیدروکینون برای روشن کردن رنگ پوست
  • لایه برداری شیمیایی حاوی تری کلرواستیک اسید (TCA) برای حذف سلول های آسیب دیده
  • کلسیپوترین (دوونکس)، یک کرم مبتنی بر ویتامین D برای کاهش رنگدانه
  • آنتی بیوتیک های موضعی یا صابون ضد باکتری برای به حداقل رساندن درد

بسیاری از متخصصان کرم های موضعی و آنتی بیوتیک ها را توصیه می‌کنند، چرا که سیاهی زیر بغل را کاهش می‌دهند. با این حال تولیدکنندگان این محصولات، آن را برای رفع سیاهی زیر بغل طراحی نکرده اند و این موارد باید با تجویز پزشک متخصص انجام شود.

استفاده از کرم موضعی یا آنتی بیوتیک برای روشن کردن پوست زیر بغل

بیشتر بدانید: بهترین ماسک خانگی برای روشنی و سفیدی پوست را بشناسید .

داروهای خوراکی برای درمان تیرگی زیر بغل

برای تیرگی های شدید که به درمان های موضعی پاسخ نمی‌دهند، متخصص پوست، امکان دارد قرص های رتینوئید را تجویز کند. قرص های رتینوئید انواع آکنه، همچنین پسوریازیس و سایر بیماری های پوستی را درمان می‌کنند. این داروها عوارض جانبی مختلفی دارند و برای زنانه باردار مناسب نیستند. به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از قرص های رتینوئید استفاده نکنید.

داروهای خوراکی برای درمان تیرگی زیر بغل

لیزر مو منجر به روشن شدن زیر بغل می‌شود

در مطالب گذشته در مورد عوارض لیزر موهای زائد و فواید لیزر موهای زائد، توضیح دادیم. یکی از مهمترین فواید لیزر موی زائد، روشن تر کردن پوست است. لیزر درمانی می‌تواند ضخامت پوست را که به همراه تیرگی رخ می‌دهد، کاهش دهد.
کاهش ضخامت پوست، منجر به روشن تر شدن پوست می‌شود. لیزر موهای زائد رشد مو را کاهش داده و در نتیجه نیاز به اصلاح را کم می‌کند. با بهترین ماسک روشن کننده پوست آشنا شوید.

لیزر مو منجر به روشن شدن زیر بغل می‌شود

کاهش وزن و تغییر رژیم غذایی برای درمان سیاهی زیر بغل

چاقی یکی از دلایل اصلی تیرگی زیر بغل است. کاهش وزن یک راه موثر برای درمان دیابت می‌باشد، مهم است با پزشک خود مشورت کنید تا رژیم غذایی سالمی را دریافت کنید تا وزن خود را کاهش داده و متناسب کنید. کاهش وزن و درمان دیابت یکی از روش های درمان تیرگی زیر بغل است.

کاهش وزن و تغییر رژیم غذایی برای درمان سیاهی زیر بغل
کاهش وزن و تغییر رژیم غذایی برای درمان سیاهی زیر بغل مفید است.

درم ابریژن برای روشن کردن پوست زیر بغل

میکرودرم آبریژن، نوعی عمل زیبایی است که برای از بین بردن سلول های مرده پوست و پاکسازی پوست کاربرد دارد. درم ابریژن علاوه بر کاهش چین و چروک و جوانسازی پوست به دلیل از بین بردن سلول های مرده پوست تا حدودی باعث روشن شدن پوست زیر بغل نیز می‌شود.

درباره سلامت و آرایش صورت بدانید: میکرونیدلینگ چیست؟ نحوه انجام، عوارض و فواید Microneedling پوست را بدانید!.

بوتاکس زیر بغل برای درمان تیرگی پوست

در مطالب قبلی از زیبایی زنانه و زیبایی مردانه، در مورد بوتاکس به صورت کامل توضیح داده ایم. بوتاکس زیر بغل، تعرق و رطوبت این ناحیه را تا بالای 80% کاهش می‌دهد. با انجام بوتاکس زیر بغل تا حد زیادی از شر بوی بد زیر بغل خلاص شده و رنگ پوست این ناحیه نیز روشن می‌شود.

روش های پیشگیری از تیرگی زیر بغل

بهترین راه برای جلوگیری از تیرگی زیر بغل، مراقبت مداوم از پوست این ناحیه است. در این بخش چند روش برای پیشگیری از تیرگی زیر بغل را خواهید آموخت:

  1. قرار گرفتن در معرض نورخورشید باعث تیره شدن پوست می‌شود. به همین دلیل استفاده از ضد آفتاب مناسب برای همه لازم است، به خصوص افرادی که پوست روشن دارند. هر روز قبل از قرار گرفتن در معرض نورخورشید از ضد آفتابی با بهترین اس پی اف استفاده کنید تا آسیب خورشید را به حداقل رسانده و از تیرگی زیر بغل جلوگیری کنید. آیا کرم ضد آفتاب رنگی ضرر دارد؟ ضد آفتاب رنگی یا بدون رنگ، کدام بهتر است؟.
  2. بهتر است حداقل 3 بار در هفته، پوست خود را لایه برداری کنید. لایه برداری پوست، سلول های مرده پوست را از بین برده و پوست را روشن تر می‌کند. اگر پوست حساسی دارید یا تا به حال لایه برداری نکرده اید از لایه بردارهای ملایم برای روتین مراقبت پوست استفاده کنید.
  3. با آب گرم و صابون دوش بگیرید. پس از گرفتن دوش بخش زیر بغل را با حوله تمیز خشک کنید، زیرا رطوبت باعث رشد باکتری ها در زیر بغل شده و در نهایت منجر به سیاهی زیر بغل می‌شود.
  4. زیر بغل خود را با یک ضد تعریق حاوی نمک های آلومینیوم تمیز کنید که رطوبت غدد عرق را جذب کند و از تولید عرق اضافی جلوگیری کند.
  5. از پارچه های قابل تنفس مانند نخی و پنبه ای استفاده کنید، در مطالب قبلی در مورد انواع جنس پارچه صحبت کرده ایم. پارچه های خشن و زبر، باعث ایجاد اصطکاک و خارش در زیر بغل می‌شود.
  6. هر دو هفته یکبار زیر بغل خود را اپیلاسیون کنید. این کار به از بین بردن موهای زائد، کثیفی و سایر محرک های که منجر به ساییدگی و ایجاد موهای زیر پوستی می‌شوند، کمک می‌کند. و یکی از بهترین روش های پیشگیری از تیرگی زیر بغل است.

مطالعه بیشتر: بهترین ژل شستشو ایرانی و خارجی! با بهترین انواع ژل شستشو صورت آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا